زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رئيس امور زنان باميان: افزايش خشونت عليه زنان نگران کننده است

رئيس امور زنان باميان: افزايش خشونت عليه زنان نگران کننده است

author avatar
12 Mar 2020 - 16:55
رئيس امور زنان باميان: افزايش خشونت عليه زنان نگران کننده است
author avatar
12 Mar 2020 - 16:55

بامیان (پژواک، ۲۲ حوت٩٨): مسئولان اداره اموز زنان ولایت بامیان می گویند که امسال نسبت به سال گذشته ٣٤ درصد آمار خشونت عليه زنان، افزایش یافته است.

باوجودی که بامیان یکی از ولایات امن افغانستان به حساب می آید، ولی با آن هم آمار خشونت در این ولایت، همه ساله رو به افزایش است.

ذکیه رضایی رِیس امور زنان ولایت بامیان، به آژانس خبرى پژواک گفت: "ما در سال ۱۳۹۷ خورشیدی به تعداد ١١٤مورد  خشونت داشتیم و اما امسال حدود ١٥٣مورد رسيده است، که اکثريت آن را لت و کوب تشکيل مى دهد، که خيلى نگران کننده است."

وى علت افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت را فقر، عرف و عنعنات نا پسند، اعتیاد به مواد مخدر، پایین بودن سطح آگاهی از حق و حقوق، وجایب زن و مرد و طولانی بودن روند طی مراحل پرونده ها در نهاد های مربوطه عدلی و قضایی از جمله پولیس و څارنوالی عنوان کرد.

موصوف گفت: "در طی ۱۸ سال گذشته برای حمایت از زنان، برنامه های مختلف آموزشی، آگاهی دهی، مشوره دهی و رسیدگی به قضایا صورت گرفته استپ اما بخاطر زورگویی، جامعه مرد سالاری، روابط، ارتباطات و جنگ و ناامنی در کشور سبب شده است که هنوز هم، شماری از زنان، حق کار کردن بیرون از خانه را در کشور ندارند."

زینب یکی از این زنان می باشد که بخاطر جهل و نادانی، بیسوادی قربانی خشونت شده است.

او ۲۳ سال سن دارد و در مرکز بامیان زندگی میکند  و مورد خشونت قرار گرفته و به مدت دو روز است که در مرکز حمایوی ولایت بامیان، به سر می برد.

 وی افزود: "شوهرم، مره هر روز و بدون کدام دلیل مورد لت و کوب قرار میدهد  و شوهرم می گوید که زن حق ندارد در امور مادر، پدر و یا ساير اعضاى فاميل شوهر، مداخله کند و حق ندارد که از خانه بیرون برآید".

زینب گفت که من علاقه مندی به درس خواندن دارم، ولی شوهرم بیسواد است، من  را نمیگذارد که به مکتب بروم وبه درس هایم ادامه دهم .

وی افزود: "با وجودى که شوهرم مره مى زنه، مگر طلاق نمیگیرم و ميخواهم که شوهرم اصلاح شود و با من رفتار خوب نماید."

اين بانو افزود: "بعد از آنکه مورد لت و کوب شديد قرار گرفتم، مدت دو روز میشه که در ریاست امور زنان شکایت کردم وحالا خواستار عدالت هستم ومیخواهم که شوهرم اصلاح شده وبه من وعده دهند که مى توانم به درس های خود ادامه دهم وبا شوهرم باشم".

تنها زینب نیست که از سوی شوهرش مورد خشونت قرار گرفته، بلکه ده ها زن دیگر مورد لت و کوب قرار گرفته است؛ اما سکوت نموده و در خانه مصروف کار می باشند و این رنج و غم را تحمل می کنند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر