زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

جهت تولید و ترویج زنبور عسل در ننگرهار باغ های بیر ساخته میشود

جهت تولید و ترویج زنبور عسل در ننگرهار باغ های بیر ساخته میشود

author avatar
15 Mar 2020 - 17:12
جهت تولید و ترویج زنبور عسل در ننگرهار باغ های بیر ساخته میشود
author avatar
15 Mar 2020 - 17:12

جلال اباد (پژواک، ۲۵ حوت ۹۸): مسئولین ریاست کانال ننگرهار میگویند که باغ های بیر جهت تولید و ترویج زنبور عسل، در این ولایت ساخته میشود که به صورت آزمایشی روند غرس ۷۵۰۰ نهال آغاز شده است.

۶۰۰ فارم خرد و بزرگ تولید عسل در این ولایت موجود است که هر سال، کم و بیش ۵۰۰ تن عسل تولید میکند.

به اساس معلومات، بخاطر نبود جنگل و باغ ها در اینجا فارم داران، زنبور عسل خود را جهت تولید عسل به کشور همسایه پاکستان انتقال میدهند، که با این کار قیمت عسل نیز بلند میرود و همچنان فایده اش نیز با آن کشور نصف میشود.

اکنون وزارت زراعت تلاش دارد که جلو این روند را بگیرد و با ایجاد باغ ها زمینه تولید و تربیه عسل  را مساعد سازد.

انجنیر سیدآغا میاخیل آمر فارم هدۀ شرکت زراعتی وادی کانال ننگرهار، به آژانس خبری پژواک گفت کارهای کندن کاری را در منطقه بلاک دوم این فارم آغاز کرده اند و به زودی هفت و نیم هزار نهال بیر در آن غرس خواهد شد.

وی افزود که هدف از غرس این نهال، ترویج و تولید عسل و زنبور عسل و برگشتاندن به حالت قبلی ریاست کانال است.

به اساس معلومات موصوف، هدف دیگر این جنگل و باغ ها این است که زمینه تولید عسل را به فارم دارها در داخل کشور مساعد ساخته و جلو فرستاندن به پاکستان را بگیرند.

از سوی دیگر مسوولین ریاست زراعت ننگرهار میگویندد که سال جاری، از جهت تولید و کاروبار عسل در این ولایت ۱۲۵ میلیون افغانی عواید جمع آوری شده و همچنان به هزار ها تن زمینه کار را مساعد ساخته است.

انعام الله میاخیل سخنگوی ریاست زراعت و مالداری ننگرهار، به پژواک گفت که اکنون ۶۰۰ فارم خرد و بزرگ عسل در این ولایت موجود است، در ۲۵ هزار صندوق، زنبور عسل تربیه میشود که سال جاری پنجصد تن حاصلات داشته است.

موصوف افزود اینها یک کیلو عسل خوب را ۲۵۰ افغانی به فروش میرسانند، که سال جاری از پنجصد تن ۱۲۵ میلیون افغانی عاید به دست آورده اند و برای سه هزار تن، در بخش های تربیه زنبور عسل، بسته بندی و دیگر بخش ها زمینه کار برابر شده است.

در عین حال، ریاض محمد رودوال رییس اتحادیه تربیه کنندگان زنبور عسل ولایت ننگرهار، به پژواک گفت، سال جاری نسبت به گذشته حاصلات عسل بخاطر وضعیت امنیتی بهتر،  صد تن افزایش یافته که به همین خاطر اینها فارم های خود را در دامنه های کوه سپین غر فعال نگهداشتند.

وی افزود که اگر بخاطر نگهداری زنبور عسل در این ولایت باغ های بیر و میوه های دیگر ایجاد شود، اینها بر علاوه تمام ولایت های کشور، به کشور های خارجی نیز صادر خواهند کرد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر