زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سه تن که به تازه گى از ايران برگشته اند در غور جان باختند

سه تن که به تازه گى از ايران برگشته اند در غور جان باختند

author avatar
18 Mar 2020 - 16:00
سه تن که به تازه گى از ايران برگشته اند در غور جان باختند
author avatar
18 Mar 2020 - 16:00

فيروزکوه (پژواک، ٢٨ حوت ٩٨): مقام­های محلی در غور مى گویند سه فردى که به تازه گى از ایران برگشته بودند و دچار مریضی نامعلوم بودند، امروز فوت کرده اند؛ اما وزارت صحت از طالبان خواست تا هيات موظف براى بررسى اين حادثه در ساحۀ تحت کنترول شان را همکارى کنند.

حاجی عبدالاحد سرپرست ولسوالی پسابند ولایت غور، با ابراز نگرانی از شیوع وایروس کرونا در جهان گفت: "به تازه گی سه فرد که دچار مریضی نامعلوم بودند و از کشور ایران برگشته اند، در قریه شیرلاس ولسوالی پسابند جان باخته اند."

به گفتۀ وى؛ قريۀ شيرلاس تقریباً ٨٠ کیلومتر از مرکز پسابند فاصله دارد، يک منطقۀ دورافتاده است که هيچ نوع امکانات مکتب، کلينيک وغيره در آن وجود ندارد و راه رفت و آمد موتر و موترسايکل به آن وجود ندارد.

 او افزود که روزانه ده­ها تن به گونه قانونی و غیر قانونی، از کشور ایران برمی گردند و بدون هیچ بررسی صحی، وارد ولسوالی پسابند غور میشوند.

از سوی دیگر، حبیب الله رادمنش معاون والی غور نیز این موضوع را تايید کرد و گفت که این افراد به تازه گی از ایران برگشته بودند و تا کنون دلیل مرگ آنان مشخص نشده است و روستایی که آنان در آن جان باخته اند، تحت قرنطین قرار دارد.

وى افزود: "ما به شش ولسوالی غربی غور دسترسی کامل نداریم؛ آنها با ولایات دیگر مرز های طولانی دارند، رفت و آمد روزمره در آنها مشکل است. متاسفانه در ولسوالی پسابند، سه نفرکه از ایران برگشته بودند فوت کرده اند."

معاون والی غور گفت که ریاست صحت عامه این ولایت، در تلاش مشخص نمودن دليل مرگ این افراد است.

به گفته این دو مقام حکومتی، این روستا هم مرز ولسوالی باغران ولایت هلمند و تحت اداره طالبان قرار دارشته و هیچ نوع امکانات صحی در آن وجود ندارد.

از سوی دیگر، شماری از فعالان مدنی ولایت غور نیز با ابراز نگرانی از این وضعیت می گویند که رفت و آمد بین غور و هرات زیاد است؛ زيرا بیشتر نیازمندی مردم غور از شهر هرات تأمین می‌شود.

کمبود امکانات در مراکز صحی و عدم کنترل مسافران، از نگرانی های اصلی در غور است.

ذبیح الله و معروف از باشنده گان ولایت غور می‌گویند: "کارگرهای ما که از ایران بر می‌گردند، بدون تشخیص و قرنطین به خانه‌های ‌شان می آيند. در ولسوالی‌ها هیچ نوع تدابیری برای پیشگیری و تشخیص وجود ندارد و به عنوان یکی از نگرانی‌های جدی است."

وى افزود: "از حکومت خواست ما این است که در دروازه‌های ورودی شهر، تیم‌های سیار صحی را جابجا کند و کسانی را که از ایران می‌ آیند، مورد معاینات قرار بدهند؛ تا نشود که ویروس کرونا را به غور انتقال دهند."

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر