زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

به دلیل نبود چاپ خانه و مشکل مالی ده ها نشریه چاپی در غوراز فعالیت باز مانده اند

به دلیل نبود چاپ خانه و مشکل مالی ده ها نشریه چاپی در غوراز فعالیت باز مانده اند

author avatar
4 Apr 2020 - 14:01
به دلیل نبود چاپ خانه و مشکل مالی ده ها نشریه چاپی در غوراز فعالیت باز مانده اند
author avatar
4 Apr 2020 - 14:01

فیروز کوه(پژواک ، ۱۶ حمل ۹۹):منابع محلی در غور می گویند که به دلیل کمبود بودجه و نبود چاب خانه در این ولایت حدود چهل رسانه چاپی از فعالیت باز مانده اند.

شماری از فرهنگیان و نویسنده‌گان غور با نگرانی از نبود چاب‌خانه‌های خصوصی و دولتی در این ولایت می‌گویند که این موضوع سبب شده تا شماری زیادی از رسانه های چاپی در غور ازفعالیت بازماند و همچنان نویسندگان نتوانند که اثرهای شان را به چاپ برسانند.

این فرهنگیان غور توقف فعالیت نشریه های چاپی را نگران کننده وضربه محکم برآزادی بیان عنوان می‌کنند ومی‌گویند که حکومت باید درزنده ‌نگهداشتنصدای آزادی بیان توجه جدی کند.

فضل الحق فایق، رییس انجمن ادبی فیروز کوه به آژانس خبری پژواک ‌گفت که بخاطرنبودن چاپخانه ها مردم کاملآ ناآگاه ماندند و کسانی هم که رسانه های چاپی را مدیریت می کنند همیشه به این مشکل گرفتار هستند، بخاطریکه نشریه های شان را به کابل ویا به هرات روان می کنند هزینه هرنشردو چند یا دو برابر میشود.

وی افزود :«نشریه های ما توقف می‌کند وچاپ نمیشه پشت سرآن دلیل عمده تری وجود دارد ودلیل آن هم عدم علاقمندی به مطالعه وکتاب خوانی است مردم ما فعلن همی علاقمندی وذهنیت را ندارد که کتاب بخواند ومطالعه نشریات ویامجلات بکند.»

به باور او، رسانه های چاپی که در گذشته در این ولایت فعالیت می کردند مجبور بودند تا مطالب شان را برای چاپ به کابل و یا به هرات بفرستند که این روند از یک سو زمانگیر و از سوی دیگر پر هزینه است.

 یارمحمدیاور، مدیرمسئول ماهنامه «هیس» که سه سال ازتاسیس نشریه شان در غورمی‌گذرد می‌گوید که آنان ازنگاه نیروی بشری برای ادامه کارشان هیچ‌مشکل نداشتند، اما نبود بودجه وعدم حمایت نهادهای کمک کنند وادار به توقف کارشان کرده است.

وی می‌گوید، بیشترتلاش‌های آنان انعکاس موضوعات حقوق بشری، آزادی بیان وفرهنگ بود که ازیک سال به اینسوهیچ فعالیت ندارند.

موصوف اضافه کرد:« مامدت یک‌ونیم ویادوسال نشرات داشتیم اما ازیک سال به اینطرف کاملن متوقف شده کارهای آن به نبود امکانات مالی،‌ ما ازلحاظ کاری هیچ نوع مشکل در راستایی کاری خود نداشتیم به جز مشکلات اقتصادی بود که ما نتوانستیم همی رسانه را کارشه ادامه بدهیم.»

مسئولان ریاست اطلاعات وفرهنگ غور می‌گویند که این رسانه ها به دلیل نداشتن مخاطب دربازار و عدم حمایت مالی نهادهای کمک کنند وحکومت ازنشربازمانده اند.

فخرالدین آریاپور، رئیس اطلاعات وفرهنگ ولایت غورمیگوید ، این نشریه ها ازیک سال اینسو ازفعالیت بازمانده اند وتنها یک نشریه دولتی بنام صدای غور که مربوط به ریاست اطلاعات وفرهنگ می‌باشد نشرات دارد.

رئیس اطلاعات وفرهنگ غورمی‌گوید که این نشریه ها پس ازآن ازفعالیت بازمانده اند که از یک سو دربازارخریداری نداشتند وازسوی دیگرهیچ ‌نهادی حتی حکومت برای آنان کمک مالی نکرده است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر