زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ارغندیوال: تمام ادارات وزارت مالیه تحت چتر آن وزارت است

ارغندیوال: تمام ادارات وزارت مالیه تحت چتر آن وزارت است

author avatar
6 Apr 2020 - 17:05
ارغندیوال: تمام ادارات وزارت مالیه تحت چتر آن وزارت است
author avatar
6 Apr 2020 - 17:05

  کابل (پژواک، ۱۸ حمل ۹۹): سرپرست وزارت مالیه می گوید، امکانات مالی افغانستان در مقایسه با اکثر کشورهای جهان جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا بهتر است، و تلاش دارد که در این رابطه کمک های نهادها و شرکاء بین المللی را جذب نماید.

در خبرنامۀ منتشر شده وزارت مالیه که یک کاپی آن به دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته آمده است،رهبری وزارت مالیه امروز طی کنفرانس مطبوعاتی در مقر این وزارت به رسانه ها در رابطه به تغییرات ساختاری وزارت مالیه، وضعیت جمع  آوری عواید ملی، مصرف بودجه انکشافی، اقدامات این وزارت در بخش مبارزه با کرونا و دیگر مسایل مرتبط معلومات ارائه نمود.

در خبرنامه آمده است که در این نشست عبدالهادی ارغندیوال نامزد وزیر و سرپرست وزارت مالیه در این نشست گفت:" از جلالتمآب رئیس جمهور سپاسگزارم که موافقه کردند تا هیچ اداره از بدنۀ وزارت مالیه جدا نگردد. تمام ادارات وزارت مالیه کما فی السابق تحت چتر آن می باشد و این وزارت یگانه مرجع همآهنگی و گزارش دهی تمام ادارت به مقام عالی ریاست جمهوری و به شورای ملی است."

وی افزود، که امکانات مالی افغانستان در مقایسه با اکثر کشورهای جهان جهت مبارزه با شیوع ویروس کرونا بهتر است، و تلاش دارد که در این رابطه کمک های نهادها و شرکاء بین المللی را جلب و جذب نماید..

سرپرست وزارت مالیه گفت که ما تلاش می نمائیم تا سکتور خصوصی را تقویت کنیم تا اقتصاد ملی رشد نماید.

عبدالحبیب ځدران، معین مالی در این نشست گفت:«سال مالی جاری الی اکنون توانسته ایم ۹ فیصد بودجه انکشافی و ۲۲ فیصد بودجه عادی را به سطح حکومت که در مجموع ۱۸ فیصد مجموع بودجه را احتوا می نماید، به مصرف برسانیم. که اوضاع کشور به علت شیوع کرونا دشوار است. ولایات بزرگ کشور در حالت قرنطین به بسر می برند و فیصله ما اینست پروژه های که در وضعیت کنونی قابل اجرا نمی باشند را در بخش مبارزه علیه ویروس کرونا اختصاص دهیم.»

وی افزود، مطابق احکام مقام عالی ریاست جمهوری تا اکنون مبلغ ۶.۶ میلیارد افغانی بخاطر مبارزه علیه ویروس کرونا اختصاص داده شده است،وهمچنان مطابق فیصله کابینه مبلغ ۱.۵ میلیارد افغانی به ولایات اختصاص داده شده است که تمام پلان های آینده را در این زمینه ترتیب نموده اند.

از سوی دیگر،عیسی قدرت معین عواید و گمرکات در این نشست گفت:« شیوع ویروس کرونا بالای جمع آوری عواید ملی تاثیرات منفی داشته، از ابتدای سال مالی الی اکنون ما توانسته ایم که ۵۵.۱ میلیارد افغانی عواید جمع آوری نماییم که نظر به هدف تعیین شده در حدود ۱۰ میلیارد افغانی  معادل ۱۵ فیصد کسر را نشان می دهد. پیش بینی اولیه ما اینست که اگر وضعیت کنونی ادامه یابد که الی ختم سال جاری بتوانیم ۱۵۳ میلیارد افغانی جمع آوری نماییم.»

ناهید سرابی، معین پالیسی این وزارت همچنان گفته است شیوع ویروس کرونا نتوانسته است که کنفرانس انکشافی تمویل کننده گان در مورد افغانستان را متاثر سازد و قرار است که کنفرانس متذکره در اواخر ۲۰۲۰ به میزبانی فنلند درشهر جینوا دایرگردد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر