زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت زراعت: با تطبيق طرح جديد،از فاسد شدن ۵۰ درصد محصولات جلوگیری می گردد

وزارت زراعت: با تطبيق طرح جديد،از فاسد شدن ۵۰ درصد محصولات جلوگیری می گردد

author avatar
3 May 2020 - 13:19
وزارت زراعت: با تطبيق طرح جديد،از فاسد شدن ۵۰ درصد محصولات جلوگیری می گردد
author avatar
3 May 2020 - 13:19

کابل(پژواک، ۱۴ ثور ۹۹): وزارت زراعت،از تطبيق طرح "مدیریت تولیدات صادراتی زراعتی" به هزینه بیش از ۱۳ میلیارد افغانی خبر داده و می گوید که با عملی شدن اين طرح که از فردا آغاز ميشود ،جلو فاسد شدن ۵۰ درصد محصولاتی صادراتی کشور گرفته می شود.

وزارت زراعت، آبیار و مالداری می گوید که این طرح برای پاسخ گویی به مشکل ممنوعیت صادرات محصولات زراعتی در پی گسترش ویروس کرونا و منظوری رئیس جمهور آماده گردیده و بخاطر این که طرح پیش از پرداخت محصولات تطبیق شود، سر از فردا تهداب شماری از پروژه های عاجل، در مرکز و ولایات مختلف گذاشته می شود.

حشمت الله غفوری، معین آبیاری و منابع طبیعی وزارت زراعت، که امروز در یک نشست خبری در کابل صحبت می کرد، گفت که این طرح شامل ساخت کشمش خانه های عاجل، اعمار سردخانه یا ذخیره خانه به صورت هر چه زودتر برای ذخیره‌ سازی محصولات زراعتی، فراهم سازی ماشین های خشک کننده‌ ای میوه جات و سبزیجات به باغداران و دهقانان و ارایه ی قرار دادهای خرید محصولات زراعتی از سوی نهادها به دهقانان می باشد.

وی، هزینه مجموعی تطبیق این طرح را ۱۳.۷ میلیارد افغانی خوانده و گفت که تاکنون هشت میلیارد آن به دسترس این وزارت قرار گرفته است.

موصوف، با بیان این که تطبیق این طرح، عاجل است و چهار تا شش ماه را در بر می گیرد، می گوید که با تطبیق این طرح، برای ۶۰۳۰۹ نفر شغل دایمی و برای ۱۹۱۶۷۰ تن دیگر کار موقت ایجاد می گردد.

غفوری علاوه کرد که در قالب این برنامه افزون بر ساخت ۶۰۰ کشمش خانه‌ ای که وزارت زراعت به صورت نورمال در پلان دارد و ساخت شان در جریان است، چهار هزار و ۳۳۲ کشمش خانه ی جدید هر کدام با ظرفیت ۱۶ تن، نیز ساخته می شود.

به گفته وی، در قالب این طرح، ۱۴۶۳۳ سردخانه ی صفر انرژی یا ذخیره خانه ی پیاز و کچالو که هر کدام ظرفیت نگهداری ۵ تا ۱۰ تن محصول زراعتی دارند، ایجاد می گردد.

معین آبیاری ومنابع طبیعی وزارت زراعت می گوید که در چارچوب تطبیق این طرح، ۸۸۴ سرد خانه ‌ی صفر انرژی (سارک) که هر کدام ظرفیت ۲۵ تن را دارند برای نگهداشت انار، انگور و سیب  نيزاعمار می شود.

وی، توزیع یک هزار ماشین خشک کننده ی میوه و سبزی به دهقانان و باغداران را از دیگر بخش های این طرح عنوان کرد.

موصوف، با اشاره به این که به منظور جلوگیری از فاسد شدن محصولات زراعتی، شماری از فابریکه های داخلی برای پروسس محصولات زراعتی کار خواهند کرد، گفت: (در کشمش خانه ‌ها انگور به کشمش بدل می ‌شود و ماشین ‌های خشک‌ کننده، میوه و سبزیجات اضافی شامل برنامه را خشک می ‌کنند.»

غفوری درادامه صحبت هايش علاوه کرد که به کمپنی های داخلی پنج میلیون دالر قرضه داده می شود که محصولات اضافی (بادنجان رومی، انگور، سیب، انار،) را پروسس کنند تا عمر مصرف شان بیش تر شود.

اين مقام بلند پايه وزارت زراعت گفت که در سردخانه ها و ذخیره خانه هایی که قرار است با تطبیق این طرح ساخته شود، جمعاً ۱۳۰ هزار و ۵۱۰ تُن میوه و سبزیجات شامل (سیب، انار، انگور، پیاز، کچالو) به منظور فاسد نشدن نگهداری خواهند شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر