زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

یونیسف: تعلیم نباید بخاطر کرونا عقب گذاشته شود

یونیسف: تعلیم نباید بخاطر کرونا عقب گذاشته شود

author avatar
6 May 2020 - 22:40
یونیسف: تعلیم نباید بخاطر کرونا عقب گذاشته شود
author avatar
6 May 2020 - 22:40

کابل (پژواک، ۱۷ ثور ۹۹): اداره یونیسف سازمان ملل میگوید، که بخاطر آفت کرونا، در تمام افغانستان بیشتر از ۹،۵ میلیون طفل از مکاتب به دور مانده اند.

این در حالی است که، قبل اداره یونیسف گفته بود، که بخاطر کرونا در تمام أسیا ۴۵۰ میلیون طفل از مکاتب دور مانده اند.

اما وزارت معارف افغانستان میگوید که أنها بخاطر أموزش شاگردان به راه های بدیل فکر و اقدامات کرده اند.

ابوبکر کمپو رییس اداره یونیسف در افغانستان در یک مصاحبه اختصاص با پژواک گفت، ویروس کرونا یا کوید ۱۹ در افغانستان به اطفال نیز خطرناک است.

وی افزود، قسمی که در افغانستان طی سه چهار دهه جنگ جریان دارد و در جامعه غربت زیاد شده، همچنان کرونا این مشکلات را دیگر هم افزایش داده است.

موصوف میگوید، در کنار غربت مشکلات امنیتی هم زیاد است و این همه بر زندگی اطفال تاثیر منفی گذاشته است.

وی میگوید، در افغانستان حدود ۶۰۰ هزار طفل شیر خور بر سوء تغذیه شدید مبتلا اند که به تداوی ضرورت دارند، میلیون ها طفل در افغانستان از مکتب به دور مانده و اکنون کرونا نیز به اطفال مشکلات ایجاد کرده است.

رییس یونیسف میگوید، از ۱۴ ماه مارچ گذشته تمام مکاتب در افغانستان که به صورت جمعی ۹،۵ میلیون طفل در آن آموزش میدیدند مسدود شده و اطفال از مکاتب بیرون اند.

وی افزود، اکنون همه باید خود را با حالات جدید عیار کنند و به صورت آنلاین تدریس شود، یونیسف با وزارت معارف یکجا بر این کار میکند که بخاطر تدریس به یک راه بدیل فکر کنند.

وی میگوید: (( ما در این بخش با حکومت افغانستان کمک و همکاری میکنیم که در اقدامات وقایوی کرونا در مکاتب را زیر دست گیرد، سهولت های دست شستن را فراهم و ماسک بدهند.))

به گفته موصوف، این تا هنوز معلوم نیست، که مکاتب چه وقت باز خواهد شد، اگر این مشکل تا زمستان دوام کند، از همین حالا باید مکاتب و شاگردان به آن أماده شود.

رییس یونیسف میگوید: (( در حالت کنونی کرونا همه بر این موافقه کرده اند که مکاتب مکان أموزش اساسی برای شاگردان است، ما یونیسف میخواهیم که مردم را تشویق نمایم تا بخاطر کرونا آموزش را پشت سر نگذارند، تمام مسوولین و مقامات باید یقینی کنند که در افغانستان امنیت اطفال تامین و صحت شان سالم میباشد.))

از سوی دیگر, وزارت معارف افغانستان میگوید که أنها در زمان رخصتی کرونا، از رخصتی های مکاتب، پروگرام های گوناگون آموزش را آغاز کرده اند.

نوریه نهضت سخنگوی این وزارت میگوید که در شماری از ولایت ها کورس های اموزش و سواد اموزی آغاز شده و در آنجا که این تدریس در فضای أزاد صورت میگیرد فاصله نیز مراعت شده است.

وی افزوده است که وزارت معارف با نهاد معارف ترکیه توافقنامه ساخت مواد ویدیوی سه هزار درسی دوره اول را امضا کرده، تا از راه وسایل اطلاع دهی اجتماعی مثل تلویزیون، رادیو، انترنیت، تیلیفون های هوشمند به شاگردان تدریس جاری نگه داشته شود.

داکتر میرویس بلخی وزیر معارف نیز میگوید که با بسته شدن مکاتب بخاطر کرونا بر یک پلان جامع برای تدریس کار کرده اند.

وی که در نشست کمیته اضطراری سخن میگفت، افزود که بسیار زود پروگرام های جامع در کابل و ولایت ها جور خواهد شد.

بلخی میگوید یک تفاهمنامه وصل تلویزیون معارف با ستلایت را با نهاد آغا خان به امضا رسانیده است.

وی میگوید

با وصل تلویزیون معارف با ستلایت، این تلویزیون در ۳۴ ولایت دیده خواهد شد.

به گفته موصوف، أنها با افغان فلم نیز صحبت کرده اند که بخاطر روز های قرنطینی برای أنها ویدیو های آموزشی بسازند.

از سوی دیگر اسماعیل میاخیل رییس تلویزیون ملی نیز گفته است که از طریق تلویزیون خود در مرکز و ۳۴ ولایت پروگرام های أموزشی را نشر میکند.

یونیسف قبل از این گفته بود، که قبل از کرونا نیز در این منطقه چالش ها و مشکلات سد راه شاگردان بود.

منبع افزوده است، که تنها در أسیای جنوبی از اثر ویروس کرونا، ۹۵ میلیون طفلی که عمر تدریس در مکاتب را دارند از أموز به دور مانده اند.

با میان أمدن بحران کوید ۱۹، بیشتر ۴۳۰ میلیون طفل ، با بسته شدن مکاتب در أسیای جنوی متضرر شده و اکنو با تهدید بیرون شدن از سیستم تدریسی رو به رو اند.

در خبرنامه أمده است، که اگر برای اطفال متضرر و مکان های که راه مشکل دارد، راه های بدیل برای أموزش برابر نشود و شاگردان از تدریس دور بمانند، شاید هیچ وقتی دوباره به مکتب برنگردن.

یونیسف گفته، اگر چه ما به دلیل اثرات کوید ۱۹ با ایجاد رویکردهای بهتری برای وقفه در دروس و امتحانات ، مدت زمان کوتاهی از مدارس این منطقه حذف شده است، خو ضرور است که تمام کشور های جنوب أسیا به صورت سریع پروگرام های أموزش در خانه ها را بسازند، تا در صورت بسته شدن مکاتب برای طولانی مدت أمادگی داشته باشند.

جیم آکرز ، مشاور آموزش منطقه ای در دفتر منطقه ای یونیسف در آسیای جنوبی میگوید: (( ما نگران استیم، که بسته شدن مکاتب برای مدت طولانی برای دختر ها و به شمول شاگردان معلول وبه تمام شاگردان ضرر میرساند. همچنان از گزارش های خشونت ها بر اطفال در زمان قرنطینی نیز نگران استیم.))

وی افزود، برای رسیده گی اطفال از همه نیازمند افغانستان و نیپال، تنظیم کار دادن مواد أموزشی أغاز شده، روند أموزش از راه رادیو و تلویزیون در هرات آغاز شده، و در پلان است که چنین پروگرام در ولایت های دیگر افغانستان نیز آغاز شود.

أصف شینواری سخنگوی ریاست معارف ولایت ننگرهار میگوید، که أنها نیز توافق أموزش از راه آنلاین با یک تلویزیون محلی را امضا کرده است.

جین گاف رییس منطقوی یونیسف در أسیای جنوبی گفته است: (( ویروس کرونا یک حالت مشکل و اضطراری را به میان أورده، که از راه های گونا گون حق أموزش نو جوانان و اطفال را متضرر میسازد. ما به کارکرد سریع در تمام این منطقه ضرورت داریم، تا أینده اطفال با تهدید مواجه نشود.))

 

Visits: 32

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر