زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان سرشناس افغان: ايران برعلاوه عذرخواهى علنى به خانواده هاى قربانيان غرامت پرداخت کند

زنان سرشناس افغان: ايران برعلاوه عذرخواهى علنى به خانواده هاى قربانيان غرامت پرداخت کند

author avatar
10 May 2020 - 12:27
زنان سرشناس افغان: ايران برعلاوه عذرخواهى علنى به خانواده هاى قربانيان غرامت پرداخت کند
author avatar
10 May 2020 - 12:27

کابل(پژواک، ۲۱ ثور ۹۹): بیش از يکصد زن سرشناس وفعالان جامعه مدنی کشور، در نامه ى سرگشاده اى بازداشت، شکنجه و در رود انداختن مسافران افغان در مرز ایران را عمل ضد انسانی خوانده، برعلاوه عذر خواهی علنی دولت ایران، خواستار تامین عدالت و جبران خساره جانی و مالی برای بازماندگان قربانیان شدند.

در ماه روان امسال، ۵۰ تن از افغان های که مي خواستند به ایران برای کار بروند، از سوی قوای سرحدی آنکشور دستگیر وبعدا به دریا انداخته شدند که درنتيجه تعداد شان جان خود را نجات داده؛ اما برخى دیگرآنها جان باخته اند که اجساد شمار آنان یافت و از یک تعداد دیگر ناپدید مى باشد.

این درحالی است که به تاریخ ۱۹ ثور، به اساس حکم محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور،  هیتى با صلاحیت ده نفری جهت بررسی این قضیه موظف گردید و وزارت امور خارجه افغانستان گفته بود که ایران تقاضای حکومت افغانستان مبنی بر بررسی مشترک این قضیه از سوی نمایندگان هردو کشور را پذیرفته است.

‌در نامه اى سرگشاده فعالین حقوق زن تحت عنوان “نقض حقوق بشرو جنایت علنی نیروهای امنیتی ایران درقبال مهاجرین افغان” که کاپى آن بدسترس آژانس خبرى پژواک قرار گرفته ،آمده است: ” ما فعالین حقوق زن و حقوق بشر از جامعه مدنی، جنبش حقوق زنان، خدمات ملکی، قوه هاى قضاییه و مقننه، سکتور خصوصی و رسانه ها در حمایت با خانواده های قربانیان فاجعه ۱۳ اردیبهشت [ثور] با نوشتن این نامه نگرانی عمیق خویش را در مورد برخورد وحشتناک و غیر انسانی نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران و انداختن حدود ۷۰ مهاجر و کارگر افغان به رود خانه، هریرود و ادامه سوء استفاده و بدرفتاری با مهاجرین افغانستان مقیم در آنکشور ابراز می داریم. این برخورد نقض صریح احترام به حق زندگی وحقوق اساسی بشر می باشد. “

درادامۀ نامه اضافه شده است که به تاریخ ۱۳ ثورسال ۱۳۹۹، گروهی متشکل از ۷۰ مهاجر و کارگر افغان هنگام عبور به مرز ایران، بازداشت و مورد ضرب و شتم بی رحمانه و شکنجه قرار گرفتند و بعدا در رودخانه هریرود غرق ساخته شدند. این برخورد  بی رحمانه و غیر انسانی که توسط نیروهای امنیتی ایران صورت گرفته است نقض آشکار ماده ۲۰ اعلامیه حقوق بشر در قاهره است. ” مجاز نیست که [فرد] را تحت شکنجه جسمی یا روانی یا هرنوع سوء رفتار، ظلم یا هتک حرمت قرار دهید. “

منبع می نویسد که این عمل همچنان نقض آشکار ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد است که گفته شده است:” شکنجه یا مجازات ظالمانه، غیر انسانی یا تحقیر آمیز افراد مجاز نیست.” همچنان این رفتار در نقض قانون پناهندگی و حمایت از مهاجرین که از کشوری به دلیل ترس از اعدام یا کشته شدن فرار می گیرند، قرار دارد در ضمن این رفتار در تناقض آشکار با اصول دین اسلام، احترام به کرامت انسانی و مصئونیت حیاتی انسان ها می باشد.

دربخشى از نامه به نقل از شاهدان عینی افزوده شده است: ” زمانی که یک عده از مهاجرین با مرگ دست به گریبان بودند، نیروهای مرزی جمهوری اسلامی ایران آنها را به خنده و تمسخر گرفته اند این رفتار تحقیر آمیز نیروهای مرزی شدیدا غیر انسانی و اهانت به کرامت و وقار انسانی است. “

منبع می نویسد:” ما همواره شاهد بوده ایم که مهاجرین افغان از سوی نیروهای امنیتی ایران مورد خشونت، تحقیر، آزار و اذیت قرار گرفته اند. قضیۀ هریرود اولین مورد نیست، شواهدی وجود دارد که نشان میدهد که پناهندگان و مهاجرین افغان در خاک ایران مکررا توهین و تحقیر گردیده و مورد شکنجه، آزار و اذیت و بدرفتاری قرار گرفته اند.

فعالین حقوق زن در این نامه از مقامات ذیصلاح ایران تقاضا می دارند: ” مسوولین این فاجعه غم انگیز و جنایتبار را مورد باز پرس جدی و مجازات قرارداده و به رهبری نیروهای امنیتی خويش دستور توقف اینگونه جنایات را دهند.”

همچنان درادامۀ نامه اضافه شده است که برعلاوه عذر خواهی صادقانه و علنی دولت ایران، خواستار تامین عدالت و جبران خساره جانی و مالی برای خانواده های قربانیان بازماندگان شده اند چون همه آنها از نظر جسمی ، روانی و اقتصادی از این واقعه آسیب دیده بودند.

در پایان نامه آمده است:” ما همچنان در کنار خانواده های قربانیان قرار داشته و به تلاش خود برای تامین عدالت ادامه می دهیم. “

Visits: 2

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر