زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فعالین حقوق زن دربامیان: به جذب زنان در ادارات دولتی توجه شود

فعالین حقوق زن دربامیان: به جذب زنان در ادارات دولتی توجه شود

author avatar
26 May 2020 - 09:46
فعالین حقوق زن دربامیان: به جذب زنان در ادارات دولتی توجه شود
author avatar
26 May 2020 - 09:46

بامیان( پژواک،۶ جوزا۹۹):شماری از فعالین حقوق زن در بامیان می گویند با آن که با گذشت هر روز آمار زنان و دختران دارای تحصیلات عالی درحال افزایش است ؛ اما هنوز هم رقم زنان در ادارات دولتی اين ولايت خيلى کم رنگ مى باشد.

آژانس خبری پژواک که با شماری از فعالین حقوق زن، زنان و دختران تحصیل کرده در بامیان مصاحبه های را انجام داد آنان می گویند که در قسمت جذب زنان در ادارات دولتی کمتر توجه شده و هنوز هم رقم زنان در ادارات دولتی در سطح پایین قرار دارد.

فعالین مدنی: زنان تحصیل کرده باید حمایت شوند.

عزیزه هوشمند فعال حقوق زن وهمچنان کارمند در اداره احیاء وانکشاف دهات بامیان به آژانس خبری پژواک گفت که زنان و دختران بامیانی علاقه­مند تحصیل اند و روز به روز رقم زنان دارای تحصیلات عالی در بامیان افزایش یافته است.

وی در حالی که می گفت زنانی را می شناسد که به سویه لیسانس فارغ شده اند اما به دلیل این که درادارات  شامل کار نمی شوند، خانه نشین اند افزود:« زنان افغان در محیط کاری،اجتماعی وحتی خانواده به چشم حقارت دیده میشوند و سخت است زنی بتواند با ختم تحصیلاتش شامل کار مورد علاقه‎اش شود. »

خانم هوشمند درحالی که خواستار توجه حکومت به رفع این مشکلات می باشد اضافه کرد:« جامعه ما هنــوز هــم جامعــه زن‎ستیــز و مــردسـالار است و متأسفانه حکومت در این زمینه توجه جدی نکرده است، تاکنون حمایت ها از زنان ، همه شعاری و پروژه ای بوده است.»

در همین حال حلیمه رضایی یک تن از فعالین حقوق زن نیزمی گوید:« بامیان یگانه ولایتى امن در سطح افغانستان است که اکثریت دختران  دراينولايت مشغول درس خواندن است اما جای نگرانی این است که دختران به آسانی نمیتوانند بعد از فراغت شان ازپوهنتون ها مصروف کار شوند به هر دلیلی که است، ٱنان خانه نشین میشوند.»

وی در ادامه گفت که کمتر زنان در ادارات دولتی به کار جذب می شوند و بیشترین زنان تحصیل کرده یا خانه نشین اند و یا پیشه آزاد را انتخاب کرده به کارهای تجارتی روی آورده اند.

موصوف نیز بالای ادارات ذیربط انتقاد نموده می گوید که دربلند بردن رقم جذب بیشتر زنان در ادارات دولتی توجه  کمتر داشته اند.

وی افزود:« مشارکت در اجتماع حق زنان است، داشتن صلاحیت یک اصل مهم است پس به این منظور زنان که تحصیل کرده اند باید در ادارات دولتی جذب شوند و در اجتماع مصروف کار باشند.»

خانم های تحصیل کرده اما در چهار دیواری خانه You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر