زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزيراقتصاد: رُشد اقتصادی افغانستان درسالروان با آفت ۳ درصدی مواجه خواهد شد

وزيراقتصاد: رُشد اقتصادی افغانستان درسالروان با آفت ۳ درصدی مواجه خواهد شد

author avatar
29 May 2020 - 11:46
وزيراقتصاد: رُشد اقتصادی افغانستان درسالروان با آفت ۳ درصدی مواجه خواهد شد
author avatar
29 May 2020 - 11:46

کابل(پژواک، ۹ جوزا ۹۹): وزيراقتصاد کشور مى گويد که به دليل شيوع ويروس کرونا ؛رُشد اقتصادی کشور در سال روان یک افت سه درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه خواهد كرد.   

مصطفی مستور وزیر اقتصاد روز گذشته درنشستی که از طریق ویدیو کنفرانس زیرنام « کنفرانس بین المللی پیرامون تمویل اهداف انکشاف پایدار و تاثیرات اقتصاد و اجتماعی کوید ۱۹» که از سوی ترکمنستان برگذار شده بود، گفت که  وضعیت رشد اقتصادی، بیکاری، فقر، منابع مالی و میزان تجارت در افغانستان در سال های پیش رو با در نظرداشت گسترش کوید ۱۹، تحت فشار بيشتری قرار خواهد داشت.

موصوف گفته است که  رُشد اقتصادی کشور در سال روان یک افت سه درصدی را نسبت به سال پار تجربه خواهد كرد.

در همین حال به اساس گزارش های منتشره، نهاد موسوم به پروژۀ گرسنگی، همچنین گفته است که ۶۰ درصد جمعیت گرسنه در جهان زنان اند. بر اساس آمار این نهاد ۹۸ در صد جمعیت مبتلا به سوء تغذیه در کشورهای روبه انکشاف زندگی می‌کنند.

همچنان این نهادگزارش داده است که مرگ و میر مرتبط و ناشی از گرسنگی در جهان، بیشتر از مجموع مرگ و میر ناشی از ایدس، ملاریا و توبرکلوز است.

درعين حال برنامۀ جهانی غذای سازمان ملل متحد نيزگفته است که در سال روان میلادی احتمالاً حدود ۲۶۵ میلیون نفر در سرتاسر جهان به دلیل شیوع ویروس کرونا با گرسنگی حاد مواجه شوند.

اين درحاليست که سال گذشته ۱۳۰ میلیون نفر در سراسر جهان با کمبود حاد مواد خوراکی مواجه بود، اما شیوع ویروس کرونا  سبب شد تا این رقم بیش از دو برابر افزایش یابد.

بحران کروناویروس در کنار ایجاد دیگر مشکلات صحی و اقتصادی، زنجیره و سلسلۀ عرضۀ مواد خوراکی را در بسیاری از کشورهای جهان مختل کرده است.

این درحالی است که وزارت اقتصاد افغانستان، درماه حمل سال روان گفته بود که حدود ۱۴ میلیون افغان به غذای کافی دسترسی ندارند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر