زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت صحت عامه: دوای ساخته شده کرونا توسط الکوزی را بررسی میکند

وزارت صحت عامه: دوای ساخته شده کرونا توسط الکوزی را بررسی میکند

author avatar
30 May 2020 - 21:57
وزارت صحت عامه: دوای ساخته شده کرونا توسط الکوزی را بررسی میکند
author avatar
30 May 2020 - 21:57

کابل(پژواک، ۱۰ جوزا ۹۹): وزارت صحت عامه میگوید، دوای ساخته شده برای تداوی کرونا، توسط الکوزی از سوی هیتی  بررسی می شود اما مردم باید تا تکمیل بررسی از این دوا استفاده نکنند.

یک تن بنام محمد الکوزی که از کندهار به کابل آمده، و ادعا دارد که به کمک طب نبوی و یونانی دوایی را ساخته است که، فرد مبتلا به ویروس کرونا با خوردن سه قطره آن در دو ساعت کاملا صحتمند میشود.

حکیم الکوزی اکنون در منطقه کارته مامورین کابل است و مردم گروه گروه نزد ش میروند و رایگان از وی دوا حاصل میکند.

وی در یک کلیپ ویدیویی این ادعا را نیز کرده است که فیروزالدین فیروز وزیر صحت عامه و حیات الله حیات والی کندهار نیز از اثر این دوا صحت یافته اند.

الکوزی افزود: « وزیر صاحب خبر است که این دوا چقدر زود کسی را صحت میدهد، اما باز هم خاموش است، وقتی که این واکسین را بر مریضان ویروس کرونا در کندهار آزمایش کردم مردم بیشتر صحت یافتند، وقتی که وزیر صاحب را کرونا گرفت از من واکسین خواسته شد، که فیروزالدین فیروز مریض است و این را به وی میبریم که مه نیز به ایشان تسلیم کردم، فردا صحت یافت، اکنون که خاموش است سخن مه را رد کند، حیات الله حیات والی کندهار در یک روز صحت یافت، میتوانید از ایشان بپرسید.»

جواب مقامات وزارت صحت عامه را در مورد صحت یابی داکتر فیروز به اثر این دوا را به دست نیاوردیم، اما حیات الله حیات والی کندهار میگوید که الکوزی دو روز قبل به دست یک عضو شورای ولایتی به وی دوا فرستاده ، اما تا کنون از آن استفاده نکرده و تا هنوز ازاین ویروس بهبود نیافته است.

نعمت الله کریاب نماینده مردم کنر در ولسی جرگه در صفحه فسبوک خویش نوشته:« برای معلوم ساختن موثریت دوای کرونا نزد حکیم الکوزی رفته بودم، ماسک های ما را دور کرد و به مریضان شدید کرونا با چهره و دستان بدون دستکش رو به رو میشد، به شماری دوست ها دوا داد و نتیجه آن فردا معلوم خواهد شد.»

شماری از مردم گفته اند که الکوزی دوای خود را برای تطبیق به مریضان  شفاخانه افغان جاپان برده ، اما داکتر جواد نورزی سرطبیب شفاخانه افغان جاپان میگوید که الکوزی به این شفاخانه نرفته است ، و اینها به هر کسی اجازه نمیدهند که برای مریضان خود سر دوا بدهد.

وی میگوید، هر واکسین و دوا باید تجزیه شود، تمام عوارض جانبی و فایده آن دیده شود، بعد تصمیم دادن به مریضان گرفته شود.

در دو ساعت، با سه قطره در صحت یاب شدن نا ممکن است، احمد شاه بها رییس اتحادیه طبیبان کندهار میگوید، الکوزی که به حاجی لالا مشهور است و ادعا میکند که دوای کرونا را ساخته، عضویت اتحادیه طبیبان کندهار را ندارد.

به گفته وی، این اتحادیه برای تولید دوا و فروش آن اصول دارد.

وی میگوید، اتحادیه یک کمیته دارد، هر طبیبی که دوای یک مرض را بسازد، نخست باید بخاطر ارزیابی به این کمیته پیشکش کند، کمیته در مورد اجزا، خاصیت ها، و عوارض جانبی آن بحث میکند و بعد اجازه تولید و فروش دوا را به طبیب مربوطه میدهد.

اما وی می افزاید که الکوزی به این اتحادیه مراجعه نکرده، و در مورد اجزای دوای تولید شده از سوی وی معلومات ندارد، به همین خاطر نه این دوا را تایید و رد کرده نمی تواند.

بها میگوید، از نگاه طبابت یونانی این نا ممکن است که یک مریض با  وزن ۸۰ یا ۱۰۰ کیلو گرام،  با خوردن سه قطره دوا که امکان دارد سطح آن ۵ تا ۱۰ ملی لیتر باشد، در یکی دو ساعت صحتمند شود.

محمود مرهون استاد پوهنځی زبان و ادبیات پوهنتون کابل در صفحه فسبوکش نوشته، ابوریحان و البیرونی در اکسفورد و کامبریج درس نخوانده بودند و نه هم از پوهنتون جان هاپکنز دکتورا داشتند، اما در جهان پدر گفته شده اند.

وی همچنان نوشته: « باز هم یک شخص با تجربه بیست و پنج ساله از کوه و کوهزار پایین شد و به کشور ابوریحان خوشخبری خلاصی از بلا را میدهد، اما مردم به جای این که صدایش را بشنوند، دوایش را ارزیابی کنند، بر وی ریشخند میزنند، تو خو یک بار دوا را تا لابراتوار پرسان کن که چه پیش می آید، دنیا را همیشه مردم تجربه کار ساخته و آموزش دیده ها خراب کرده است.»

محمد گران نیز در صفحه فسبوک خویش نوشته: « عجیب مقامات بی توجه و بی مسوولیت داریم؛ در این دو روز دوای یونانی حکیم الکوزی، رفتن مردم و بهبود یافتن افراد مبتلا به کرونا غوغا بر پا کرده است، اما کسی پیدا نمیشود که  در این وقت کرونایی نزد وی برود، با دوا یش وی را به لابراتوار ببرد، دوایش را بررسی و حقیقت بودن یا نبودن، فایده و ضرر هایش به مردم معلومات دهد.»

هیتی بررسی میکند اما عاشق الله سعادتی رییس خدمات تشخیصیه و لابراتوار های وزارت صحت عامه به آژانس خبری پژواک گفت، که این وزارت هیتی را تعین کرده تا در مورد دوای الکوزی بررسی نماید.

وی گفت: « این بسیار ناممکن است که کسی در خانه و در مدت کم واکسین را جور کند، آن کم از کم ۱۸ ماه بررسی و وقت کار دارد، اما وزارت صحت عامه در مورد ترکیب دوای (الکوزی) بررسی میکند و به وهمراهش صحبت خواهند کرد.»

وی از مردم خواست که به رهنموده های وزارت صحت عامه توجه کنند و  خود سرانه دوا نخورند.

تا کنون ۱۴۵۲۵ تن در افغانستان به ویروس کرونا مبتلا شده ، ۲۴۹ تن جان باخته و ۱۳۰۳ تن دوباره بهبود یافته اند.

Visits: 25

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر