زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«طالبان کار ساخت بند دهندره را متوقف ساختند»

«طالبان کار ساخت بند دهندره را متوقف ساختند»

author avatar
31 May 2020 - 14:30
«طالبان کار ساخت بند دهندره را متوقف ساختند»
author avatar
31 May 2020 - 14:30

میمنه(پژواک، ۱۱ جوزا ۹۹): مقام های محلی در فاریاب می گویند که طالبان با پخش خبرنامه و تهدید انجنیران؛ کار ساخت بند دهندره در ولسوالی پشتونکوت اینولایت را متوقف ساختند، اما طالبان گفته اند تا زمانی که به خسارات مردم پرداخت نشود، اجازه کار دراین بند را نمی دهند.

به اساس يک گزارش آژانس خبرى پژواک،کار ساخت بند آبگردان دهندره در ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب در ٣٠ عقرب ١٣٩٦، آغاز گردیده بود.

مقام های وزارت انرژی و آب در آن وقت گفته بودند که این بند، یکی از پنج بند بزرگ آب در افغانستان است که ۶۷ متر ارتفاع دارد، بیش از ۲۰ میلیون متر مکعب آب در آن ذخیره شده می تواند و با هزینه بیش از ۳۷ میلیون دالر از بودجه دولت در پنج سال آینده ساخته خواهد شد.

بگفتۀ آنها، با ساخت این بند حدود چهار هزار هکتار زمین زراعتی تحت آبیاری قرار می گیرد و این بند ظرفیت تولید یک ونیم ميگاوات برق را نیز خواهد داشت.

اما بر بنیاد يک گزارش دیگر پژواک در پنجم جدی سال ۱۳۹۸، کار ساخت بند "دهندره" در فاریاب که برخی مقام های دولتى نیز سهم در این پروژه دارند، با گذشت حدود سه سال ؛دو درصد پیشرفته است ؛اما بيش ازيکصد منسوب امنيتى موظف به تامين امنيت اين بند کشته وزخمى شده اند.

بعد از نشر این گزارش در ماه دلو سال ۱۳۹۸کار ساخت این بند دوباره آغاز یافت.

نقیب الله والی فاریاب، روز گذشته در صحبت ویژه باآژانس خبری پژواک گفت که، در پی اعتراضات و دادخواهی های او ، مردم و نشر گزارش ها ؛کار ساخت بند دهندره پس از سپری شدن دو نیم سال از زمان عقد قرارداد،دوباره آغاز گردید .

وی افزود درحالیکه کارآن جریان داشت، شرکت قراردادی مصروف استخدام افراد کارکن و نیز انتقال مواد بودند؛ اما اخیراُ طالبان با پخش نامه ای کار ساخت این بند را توقف دادند.

وی افزود که طالبان مدعی شده اند که، گویا مردم منطقه چهار توت که خانه و ملکیت شان در زیر آب قرار می گرفت به آنها شکایت کرده اند و گفته اند که خساره شان از سوی دولت پرداخته نشده است به همین سبب کار ساخت بند دهندره را توقف داده اند.

در این نامه طالبان که کاپی ان در دسترس پژواک قرار گرفته آمده است:« برادر محترم مسوول موسسات فاریاب سلام علیکم و بعد راجع به مشکل مردم چهارتوت، طبق هدایت محکمه نظامی کار بند چهار توت را بند کنید تا شرکت ولا به خسارات مردم قایل نشود. وسلام )

قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان در این مورد می گوید«: مردم منطقه به ما عارض شدند وگفتند درین بند که بسته می شود زیادی ازخانه ها وزمین های ما مردم زیر آب می آید.»

همچنان وی گفته است که مردم محل از آنها تقاضا کرده اند تا زمانی که خساره شان پرداخت نشود برای ساخت این بند اجازه ساخت وساز را ندهند .

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر