زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

ملل متحد: گروه جدید طالبان در مخالفت با توافق قطر ایجاد شده است

ملل متحد: گروه جدید طالبان در مخالفت با توافق قطر ایجاد شده است

author avatar
2 Jun 2020 - 09:18
ملل متحد: گروه جدید طالبان در مخالفت با توافق قطر ایجاد شده است
author avatar
2 Jun 2020 - 09:18

کابل (پژواک، ۱۳ جوزا ۹۹) : سازمان ملل متحد در گزارش تازه‌ای از موجودیت مخالفت‌ها میان طالبان در پیوند با توافق نامه صلح آن گروه با امریکا پرده برداشته است، اما طالبان درین مورد چیزی نه گفته اند.

طبق خبر صدای امریکا بر اساس گزارش تیم نظارت تعزیرات ملل متحد، طالبان بر قابلیت پیروزی توافق نامه دوحه تردید دارند و از اینرو در داخل آن گروه چند دسته گی موجود است و تعامل آنان را با مخالفان شان دشوار می‌سازد.

در راپور تذکر شده است، منابع استخباراتی گفته اند که برخی از جنگجویان طالبان پس از آن این گروه را ترک کرده اند که در مورد طرز زندگی راحت برخی از رهبران شان در خارج آگاهی حاصل کرده اند.

در این گزارش که به تاریخ ۲۹ می سالروان نهایی شده، آمده است که اگر شرایط توافق نامه با ایالات متحده برای طالبان الزام‌آور شود، ممکن به دو دسته گی در این گروه منتج گردد.

بر اساس این گزارش، حد اقل یک گروه ازطالبان بلند پایه در مخالفت با توافق احتمالی صلح، گروهی جدیدی را به نام “حزب ولایت اسلامی” تشکیل داده اند.

درادامۀ این گزارش از منابع استخباراتی نقل شده که گفته اند به دلیل مخالفت‌های روز افزون و هراس از واکنش‌های شدید، رهبریت طالبان جزییات کامل توافق با امریکا را افشا نکرده اند، به ویژه در مورد تعهد آن گروه برای قطع روابط با القاعده و سایر گروه های دهشت افگن خارجی.

پیش از این، دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا نیز گفته بود که طالبان در مورد خروج قوای امریکایی از افغانستان که بخش عمدۀ توافق آن گروه با امریکا است، اختلاف نظر دارند.

رییس جمهور ترمپ به تاریخ ۱۸ ماه می در یک تویت نوشت: “در کنار آن، طالبان در مورد خروج ما (از افغانستان) دیدگاه مختلط دارند. آنان از حضور ما دالر به دست می‌آرند.”

بر اساس توافق نامۀ صلح امریکا-طالبان که به تاریخ ۲۹ فبروری میان نمایندگان دو طرف در قطر امضا شد، ایالات متحده باید در جریان ۱۳۵ روز پس از امضای این سند، شمار نظامیان خود را در افغانستان به ۸۶۰۰ نفر کاهش بدهد و متناسباً قوای ناتو نیز کاهش یابد و تا مدت ۱۴ ماه پس از امضای این توافق نامه تمام قوای خارجی از افغانستان بیرون شوند.

قطع رابطۀ طالبان با القاعده و دیگر گروه‌های دهشت افگن بخش عمدۀ دیگر توافق نامۀ امریکا-طالبان است، اما در گزارش ملل متحد آمده است که طالبان در جریان مذاکرات با ایالات متحده، با القاعده مشورت کرده و به آن گروه تروریستی از بقا و ادامۀ رابطۀ خود اطمینان داده است.

ملل متحد گفته است که از یافته‌های منابع استخباراتی چنین استنباط می‌شود که طالبان به عوض مخالفت با القاعده، روابط شان را با آن سازمان دهشت افگن تقویت بخشیده اند.

اما زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان روز دوشنبه اول جون (۱۲ جوزا) در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت که گزارش ملل متحد تا تاریخ ۱۵ مارچ یعنی دو هفته پس از امضای توافق صلح امریکا-طالبان را احتوا می‌کند.

خلیلزاد گفته است که ایالات متحده پابندی طالبان را به تعهدات آن گروه از نزدیک نظارت می‌کند.

در گزارش ملل متحد همچنین آمده است که شبکۀ القاعده در جریان حمله سال ۲۰۱۸ طالبان بر شهر غزنی، به این گروه مشوره، رهنمود و حمایت مالی فراهم کرده بود، اما به دلیل موجودیت حمایت هوایی نیروهای بین المللی، طالبان نتوانستند مرکز هیچ شهری را تصرف و نگهدارند.

بر بنیاد این گزارش، عمال القاعده در کم از کم ۱۲ ولایت افغانستان به گونۀ سری فعالیت دارند.

در گزارش ملل متحد با اشاره به اهمیت حمایت قوای بین المللی از نیروهای افغان آمده است که خروج غیرمترقبۀ نظامیان خارجی از افغانستان و قطع آنی حمایت آنان از قوای افغان، چندین ولایت را در معرض خطر قرار خواهد داد.

گزارش ملل متحد همچنان حاکی است که طالبان کنترول برخی از ساحات را در افغانستان از دست داده اند.

یافته‌های این گزارش نشان داده است که طالبان اکنون بر ۲۱ ولسوالی افغانستان کنترول کامل دارند، اما در گذشته ملل متحد گزارش داده بود که طالبان بر ۲۵ تا ۳۰ ولسوالی افغانستان کنترول کامل دارند.

ملل متحد در گزارش تازۀ خود همچنین گفته است که طالبان در حدود ۵۵ تا ۸۵ هزار جنگجو دارند.

سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان نیز شمار جنگجویان طالبان در حدود ۸۰ هزار گزارش داده است؛ اما حکومت افغانستان این رقم را دور از حقیقت می‌پندارد.

با آنهم، ملل متحد گفته است که با افزودن تسهیل کنندگان و همکاران غیرمحارب طالبان، شمار مجموعی افراد این گروه به ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد و از این بر می‌آید که این گروه با مشکل جلب و جذب، تمویل و تسلیح مواجه نیست.

در گزارش ملل متحد آمده است که از معلومات استخباراتی بر می آید که شبکه‌ حقانی حملات شاخه خراسان داعش را در کابل هماهنگی و حمایت می‌کند؛ جاییکه بر بنیاد این گزارش گروه داعش قابلیت راه اندازی حملات پیچیده را به تنهایی ندارد.

بر بنیاد این گزارش، اکثر حملاتی را که شاخه خراسان داعش مسوولیت آن‌را می‌گیرد، شبکه حقانی تا حدی در بخش تسهیل یا تدارک تخنیکی در آن دخیل است.

در این گزارش همچنان آمده است که باوجود آنکه داعش نقش اندکی در تصمیم گیری شاخۀ خراسان دارد، این گروه متحد داعش از طریق جنگجویان خارجی، با ابو ابراهیم الهاشمی القریشی، رهبر داعش تماس برقرار کرده است.

گزارش ملل متحد ذخیره مالی شاخه خراسان داعش را در حدود ده‌ها هزار دالر تخمین کرده است.

ملل متحد بر بنیاد معلومات نهادهای ضد دهشت افگنی گزارش داده است که در حدود هشت تا ۱۰ هزار جنگجوی خارجی در افغانستان موجود است که از آن میان ۶۵۰۰ آن شهروندان پاکستان اند.

بر اساس گزارش ملل متحد تنها گروه داعش در افغانستان در حال حاضر ۲۲۰۰ جنگجو دارد.

Visits: 3

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر