زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نامۀ به ترمپ: خروج نیروها از افغانستان به مثابه تسلیم شدن”تحقیرآمیز” است

نامۀ به ترمپ: خروج نیروها از افغانستان به مثابه تسلیم شدن”تحقیرآمیز” است

author avatar
3 Jun 2020 - 11:34
نامۀ به ترمپ: خروج نیروها از افغانستان به مثابه تسلیم شدن”تحقیرآمیز” است
author avatar
3 Jun 2020 - 11:34

کابل (پژواک، ۱۴ جوزا ۹۹) : جو لیبرمن، سناتور پیشین و جک کین، معاون اسبق لوی درستیز امریکا جنرال بازنشستۀ امریکایی از دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده خواسته اند که نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون نکند.

طبق راپور صدای امریکا آنان در یک نامه که به نام رییس جمهور ترمپ نوشته اند و روز سه شنبه در روزنامۀ نشریه واشنگتن پُست نشر شده، آمده است که خروج نیروها از افغانستان، به مثابۀ تسلیم شدن تحقیر آمیز به دشمنی خواهد بود که از قبل به گونۀ گسترده شکست خورده است.

آنان خروج امریکا از افغانستان را "خطای فاجعه‌ بار" عنوان کرده اند.

این در حالیست که دونالد ترمپ، رییس جمهور ایالات متحده هفته قبل در صحبت با خبرنگاران تاریخی را برای خروج کامل قوای امریکایی از افغانستان مشخص نکرد؛ اما گفته است که "به سرعت هرچه مناسب" نظامیان امریکایی افغانستان را ترک خواهند کرد.

با آنهم دونالد ترمپ پیش از این گفته بود که طالبان در مورد خروج قوای امریکایی از افغانستان که بخش عمدۀ توافق آن گروه با امریکا است، اختلاف نظر دارند و از حضور امریکا در افغانستان "دالر به دست می‌آورند".

پیش از این، لیزچینی، عضو کمیته خدمات نظامی مجلس نمایندگان ایالات متحده گفته بود که ایالات متحده باید درافغانستان حضورنظامی و استخباراتی داشته باشد تا به گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش اجازه ندهد در افغانستان پناهگاه امن ایجاد کنند و از آنجا علیه ایالات متحده حملات شان را طرح ریزی کنند.

خانم چینی افزوده بود: "خروج نیروهای امریکایی از افغانستان جنگ را پایان نخواهد بخشید بلکه به تروریست‌ها فرصت برنده شدن را مساعد خواهد کرد."

رییس جمهور ترمپ به کرات با انتقاد گفته است که نیروهای امریکایی در افغانستان نقش پولیس را بازی می‌کنند، اما جولیبرمن و جک کین استدلال کرده اند که اگر قوای امریکایی پیش از وقت از افغانستان بیرون شوند، افغان‌ها نه بلکه امریکایی‌ها از عواقب آن رنج خواهند برد.

این دو مقام که عضویت انستیتيوت مطالعات جنگ امریکا را دارند گفته اند که ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ القاعده را شکست داد و حال اگر از افغانستان بیرون شود، نه تنها القاعده بلکه گروه دولت اسلامی (داعش) نیز در آن‌کشور پناه‌گاه امن خواهد یافت.

به گفتهٔ این مقامات نیروهای امریکایی مستقر درافغانستان ماموریت‌های واضح و محدود دارند و در درگیری‌های ضد شورش و ملت‌سازی دخیل نبوده و نقش پولیس را ندارند و کمتر بر مبارزه با القاعده و داعش تمرکز دارند.

این مقام ها از یمن مثال آورده و گفته اند که اگر امروز از جنگجویان القاعده در یمن بر ایالات متحده حمله صورت نمی‌گیرد دلیل اش این است که امریکا به گونه متداوم رهبران و تسهیل کنندگان این شبکه تروریستی را در یمن هدف قرار می‌دهد.

این مقامات گفته اند که بیرون شدن از افغانستان "برگشت ناپذیر" خواهد بود و از رییس جمهور ترمپ خواسته اند تا شکست غیرلازمی را بر نیروهای امریکایی تحمیل نکند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر