زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سفارت ها درکابل: در گفتگوهای صلح، مشارکت معنى دار زنان یک نیاز مبرم است

سفارت ها درکابل: در گفتگوهای صلح، مشارکت معنى دار زنان یک نیاز مبرم است

author avatar
4 Jun 2020 - 16:42
سفارت ها درکابل: در گفتگوهای صلح، مشارکت معنى دار زنان یک نیاز مبرم است
author avatar
4 Jun 2020 - 16:42

کابل(پژواک، ۱۵ جوزا ۹۹): برخی سفارت های در کابل، می گویند، تاریخ نشان داده است؛ در آنعده توافقات صلح که زنان به طور کامل دخیل باشند، دوام و موفقیت بیشتر می داشته باشد، از اینرو نیاز است که دولت افغانستان و طالبان بر مشارکت معنى دار زنان در مذاکرات صلح تاکید کنند.

در خبرنامه ای مشترک که از سوی سفارت خانه های آسترالیا، کانادا، دنمارک، آلمان، هالند، ناروی، سویدن، انگلستان و هیئت اتحادیه اروپا در کابل به پژواک رسیده، آمده است که تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، اقدام اساسی و مهم برای پيشبرد روند صلح با مالکیت و رهبری افغان ها است.

سفارت های متذکره، اظهار امیداوری کرده اند که با تشکیل شورای عالی مصالحه ملی، هرچه زودتر تاریخ آغاز مذاکرات بین الافغانی مشخص گردد.

در ادامه خبرنامه، به نقش زنان در پروسه صلح تاکید شده و آمده است که تاریخ نشان میدهد، در آنعده توافقات صلح که زنان در آن به طور کامل دخیل باشند، دوام و موفقیت بیشتر می داشته باشد، به همین دلیل اکنون نیاز است تا دولت افغانستان و گروه طالبان، هر دو بر مشارکت معنادار زنان در این مذاکرات تاکید کنند.

در بخش دیگر خبرنامه آمده است: «دولت افغانستان و طالبان، باید زنان را در همه ابعاد روند صلح، به شمول شورای رهبری، تیم های مذاکراتی، شوراهای مشورتی و تیم‌های فنی و مشورتی، دخیل سازند. ما از هر دو طرف می خواهیم تا تلاش های شان را برای گزینش تعداد بیشتری از زنان واجد شرایط در این ساختارهای صلح دو برابر سازند.»

اين نهاد هاى دپلوماتيک، تاکید کرده اند که حقوق اساسی زنان افغان مندرج در قانون اساسی کشور، از جمله حق کار، تحصیلات، آزادی سفر، ایجاد انجمن ها و دسترسی به مراقبت های صحی، باید تقویت شوند.

خبرنامه تصریح کرده است: «هیچ کشوری نمی تواند با نادیده گرفتن نیمی از جمعیت خود، موفق شود و به همین دلیل، شانس یک افغانستان مسالمت آمیز و مرفه در آینده، مشروط به شناخت و استفاده از توانایی های تحقق نیافته ی زنان است.»

خبرنامه همچنان بر اهمیت قشر ذکور به عنوان دادخواهان برابری جنسیتی تاکید کرده و از مردان خواسته است تا مشارکت زنان را در این روند به طور فعالانه ترغیب و تشویق نموده و موضوعات مشخص و تاثیر گذار بر زنان را مدبرانه در نظر بگیرند.

اين درحاليست که اخیراً گفته ها وجود دارد که تا چند هفته ای دیگر، مذاکرات بین الافغانی میان دولت حکومت افغانستان و گروه طالبان آغاز می شود.

با اين حال چند روز پیش رئیس جمهور غنی در ویدیو کنفرانس با مایک پومپیو، وزیر خارجه امریکا، در مورد اقدامات بعدی در پروسه صلح و محل برگزاری مذاکرات بین الافغانی گفتگو کرده اند.

ازسوى هم داکتر عبدالله عبدالله رييس شوراى عالى مصالحه دو روزقبل گفته بود که تا دوهفته ديگر زمان ومحل برگزارى مذاکرات بين الافغانى مشخص خواهد شد .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر