زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«حفرچاه­های سپتیک، شبکه آبرسانی میمنه را در معرض نابودی قرارداده است»

«حفرچاه­های سپتیک، شبکه آبرسانی میمنه را در معرض نابودی قرارداده است»

author avatar
7 Jun 2020 - 14:32
«حفرچاه­های سپتیک، شبکه آبرسانی میمنه را در معرض نابودی قرارداده است»
author avatar
7 Jun 2020 - 14:32

کابل (پژواک، ۱۸جوزا ۹۹):مسوولین اداره آبرسانی و کانالیزسیون فاریاب می گویند که، حفر چاه های سپتیک از جانب شهروندان، بی تفاوتی و سهل انگاری شاروالی میمنه، شبکه آبرسانی را درشهرميمنه به معرض نابودی قرار داده است.

اما شاروالی مدعی است که فعالیت های خود سرانه آبرسانی، پروژه های عام المنفعه را آسیب رسانده باید مسوولان آن به سارنوالی معرفی شوند.

انجنیر احمد فهیم حقجو مسوول شبکه آبرسانی شهر میمنه در مصاحبه با آژانس خبری پژواک گفت:« کار شبکه آبرسانی شهر میمنه در ماه سرطان ۱۳۹۷ آغاز و حمل سال گذشته توسط رئیس جمهور افتتاح شد که بیش از ۸۰درصد تکمیل شده؛ اما برخی شهروندان با حفر چاه های سپتیک پیپ ها را سوراخ و عمر شبکه را کوتاه ساخته اند.»

وی در ادامه می افزاید:« اما شاروالی میمنه منحیث صاحب شهر جلو متخلفین را نمی گیرد تا پروژه به اتمام برسد.»

حقجو افزود، از آغاز کار شبکه آبرسانی تا کنون چندین مکتوب رسمی صادر کرده اند و طی جلسات از شاروالی میمنه خواسته اند ، مشکلاتی که با شرکت تطبیق کننده پروژه ۳۳ کیلومتر اسفالت سرک های شهر میمنه داشته اند حل نموده چاه های سپتیک و تهکوی های که در پیاده رو از جانب مردم ساخته شده را باطل سازند؛ اما کمتر توجه کردند. 

به اساس معلومات موصوف، شبکه آبرسانی شهر میمنه ۸۲ کیلومتر طول، پنج حلقه چاه و سه ذخیره آب که مجموعاً ۱۸۰۰ متر مکعب ظرفیب دارد به هزینه ۲۵۰ میلیون افغانی از منبع واحد تطبیق می شود با تکمیل کارشبکه، ۸۷۰۰ فامیل از آب صحی مستفید خواهند شد. 

وی علاوه کرد، شبکه به گونه حلقوی در سطح شهر میمنه تطبیق گردیده هرگاه از یک نقطه مواد مدفوع تشناب ها به شبکه نفوذ نماید و این پروژه دیگر قابل استفاده نخواهد بود.

انجنیر امان الله همنوا نظارت کننده پروژه از سوی اداره آبرسانی و کانالیزسیون می گوید که، شبکه آبرسانی شهر میمنه یک پروژه بنیادی است که حد اقل برای ۵۰ سال آینده طرح و دیزاین گردیده تا نسل های بعدی از آن بهره مند شوند؛ اما برخی از مردم و شاروالی میمنه در قبال این پروژه احساس مسوولیت نمی کنند. 

همنوا گفت که، شاروالی در ابتدا تا حدی همکار بود؛ اما بخاطر جلوگیری از حفر چاه های سپتیک و تخریب پیپ ها با وجودی که چندین مکتوب رسمی فرستادند در جلسات اداره ولایت روی موضوع تاکید کردند، اما همچنان بی تفاوت مانده اند.

وی افزود که، پروژه آبرسانی برای مردم حیاتی است؛ زیرا ۸۰ درصد آب چاه های شهر آلوده و غیر قابل استفاده می باشدکه سبب امراض گوناگون گردیده است؛ اما آب شبکه کاملا صحی است که یک متر مکعب آن در برابر ۲۵ افغانی به هر خانواده تمام خواهد شد که باید در سلامتی و دوام شبکه همه احساس مسوولیت نمایند.

اما انجنیر احمد جاوید کیوان شاروال میمنه می گوید که، مسوولین اداره آبرسانی هیچگاه از وی نخواستند روی رفع مشکلی نشستی داشته باشند؛ با آنهم شاروالی منحیث یک اداره همآهنگ کننده در ترکیب تیم نظارت تطبیق پروژه ها نماینده دارد. 

کیوان گفت که، می پذیرند شیوع ویروس کرونا، قرنطین کردن شهر و پروسه توزیع نان خشک آنان را مصروف ساخته و در عین حال شمار از کارمندان شاروالی به کوید ۱۹ مبتلا شده اند که نتوانستند در برخی موارد رسیده گی نمایند؛  وى با اظها نگرانى گفت که اداره آبرسانی قوانین را نقض کرده بدون موافقه شاروالی و سکتورهای ذیربط خودسرانه سرک های قیر را بریدند، فایبرنوری را قطع، پروسه های کاری شاروالی را متضرر و به پروژه های عام المنفعه آسیب رسانيده اند. 

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر