زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

باشنده­ های ­غور: آموزش از راه دور نتیجه نمی دهد، باید صنوف خانگی ایجاد شود

author avatar
7 Jun 2020 - 13:39
author avatar
7 Jun 2020 - 13:39

فیروزکوه (پژواک،۱۸جوزا ۹۹ ): شماری ازباشنده گان ولایت غور، برنامه آموزش از راه دور را غيرمؤثر خوانده ، می‌گویند که به دلیل مشکلات بی برقی، دسترسی محدود به انترنت و مشکلات اقتصادی کودکان شان ازدرس و تعلیم محروم شده اند.

این درحالی است که پس از شیوع ویروس کرونا ، حکومت تمامى مراکز تعلیمی و تحصیلی در کشور را تعطیل اعلام نمود و وزارت معارف گفته است که برنامه های درسی ازطریق تلویزیون، رادیو و انترنت برای شاگردان ارایه می شود.

محمد امین وکیل باشنده دره قاضی شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور به آژانس خبری پژواک گفت:«بعد ازآنکه ویروس کرونا در کشورشیوع کرد و مکاتب تعطیل شد، من هر روز نصاب تعلیمی مکاتب را به اطفالم درس می‌دهم تا از درس ها باز نمانند.»

 وی در مورد آموزش از راه دور، نشر برنامه های تعلیمی از طریق رادیو، تلویزیون و انترنت می گوید که به جز درس خانه گی و توجه والدین دیگر هیچ راه برای آموزش در این ولایت موثر نیست؛ زیرا همین اکنون شمار زیاد خانواده ها دراین ولایت به برق دسترسی ندارند و نمی توانند به برنامه های آموزش از طریق تلویزیون دسترسی داشته باشند.

در همین حال محمد الله  یک تن دیگر از باشنده گان شهر فیروزکوه  می گوید: «آموزش از راه دور هیچ موثریت برای شاگردان مکاتب نداشته درحال حاضر در غور انترنت خوبی وجود ندارد که شاگردان و دانش آموزان مکتب بتوانند ازطريق صفحات اجتماعی بیاموزند اگر همین روال ادامه داشته باشد شاگردان مکاتب بزرگترین ضربه را می‌بینند.»

اسدالله یکی دیگر ازباشنده گان این ولایت می گوید:« متاسفانه در بیشتر از ولسوالی ها  برق و جود دارد که شاگردان تلویزیون ببینند و نه هم رسانه وجود دارد. من امیدوارم وزارت معارف راه دیگری را روی دست بگیرد.»

به گفته وی در بیشتر ولسوالی ها حتی مردم به دلیل فقر اقتصادی نمی‌توانند خانه شان را با برق روشن نمایند تا آنجایکه به انترنت و شبکه های رسانه ای دسترسی داشته باشند.

با این حال، کارشناسان نیز آموزش خانگی را مؤثرتر از آموزش از راه دور از طریق رسانه‌ها می‌دانند.

میراجان راسخ ازکارشناسان در امور تعلیمی و تربیتی در ولایت غوربه پژواک، گفت که نظر به مشکلات مختلف آموش از راه دور از طریق تلویزیون، رادیو و انترنت موفقیت صد درصدی را ندارد.

وی می­افزاید:« به باور من  باید خود والدین متعهد باشند به این که حداقل اطفال‌شان را در خانه چیزی یاد بدهند به جرأت می‌گویم از مکتب هم بهتر است؛ چون آموزش خودی از بهترین آموزش‌ها است.»

وزات معارف افغانستان نیز در طرح جدیدش در مورد آموزش خودی، تاکید کرده است که والدین باید مضامین اجتماعیات، علوم دینی و زبانها را در خانه به دانش‌آموزان آموزش دهند.

مسئولان ریاست معارف ولایت غور می‌گویند که خانواده‌ها به آموزش خانگی فرزندان خود ادامه می‌دهند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر