زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

” امسال حاصلات تربوز کندز حدود ۱۰۰ هزار تُن پيش بينى شده است”

” امسال حاصلات تربوز کندز حدود ۱۰۰ هزار تُن پيش بينى شده است”

author avatar
10 Jun 2020 - 13:04
” امسال حاصلات تربوز کندز حدود ۱۰۰ هزار تُن پيش بينى شده است”
author avatar
10 Jun 2020 - 13:04

کابل (پژواک، ۲۱ جوزا ۹۹):ارزیابی‌ها و پیش‌بینی ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کندز، نشان می‌دهد که میزان حاصل امسال پالیزهای تربوز در این ولایت، به بیش‌از۱۰۰هزار تن می‌رسد.

این مطلب درخبرنامه اى وزارت زراعت، مالداری و آبیاری که کاپی آن در دسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته بیان شده است.

منبع می نویسد که عبدالهادی قرلق رییس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت کندز، گفته است: « امسال شرایط اقلیمی برای پالیزهای تربوزمساعد بود وبه همین منظورکشت‌ آن افزایش داشته است.»

به اساس معلومات موصوف ،ساحۀ تحت کشت تربوزدر سال جاری درولايت کندز حدود سه‌هزار و ۴۶۰هکتار زمین است و تولید آن نیز بیش از ۱۰۰ هزار متریک تن تخمین می‌شود.

منبع درادامه می نویسد که سال گذشته حدود سه هزار و ۳۳۴ هکتار زمین در کندز تربوزکشت شده بود و از آن بر اساس ارزیابی‌ها، حدود ۹۳ هزار و ۳۵۲ تن تربوزبه دست آمد.

رییس زراعت کندزهمچنان گفت: «امسال حدود ۱۲۶ هکتار زمین بيشترازسال گذشته تربوزکشت شده  که به صورت تخمینی، نزدیک به هفت هزار تن در تولید تربوزافزایش خواهد آمد.»

موصوف افزود که امسال، پالیزهای خربوزه نیز حدود ۱۷ هکتار بیش‌ترشده است.

وی می گوید: «ساحۀ تحت کشت خربوزه در سال جاری حدود چهار هزار و ۳۶۵هکتار و تولید آن در حدود ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ تن تخمین زده می‌شود.»

در همین حال، برخی از دهقانان  دراين ولايت می‌گویند که امسال میزان حاصل تربوز و خربزه خوب‌تر به نظر می‌رسد.
ظریف باشندۀ ولسوالی گل‌تپه اين ولايت که ۲۸۰ جریب زمین تحت کشت تربوز و خربوزه دارد، می‌گوید امسال حاصلاتش بیش‌تر خواهد بود.

 این دهقان نسبت به افزایش حاصلاتش خوش‌بین است، اما می‌گوید: «از دولت می‌خواهیم که با ما همکاری کند تاحاصلات خربوزه و تربوزمان به قیمت پایین به فروش نرسد و باید برای ما سردخانه بسازد تا ما محصولات زمين خود را مطابق به نیاز بازار عرضه کنیم.»

در همین حال، مسوولان ریاست زراعت کندز می‌گویند که درگذشته دهقانان مورد حمایت قرار گرفته‌اند و به تازه‌گی کار اجرای پروژه‌های مدیریت محصولات زراعتی نیز در این ولایت آغاز شده است.

به گفته ریاست زراعت کندز، کار ساخت ۱۰۴ذخیرگاه پیاز، ۱۵ ذخیره‌گاه کچالو، ۱۰۲ کشمش‌خانه و پنج سردخانه صفر انرژی مدل سارک آغاز شده و قرار است تا چند ماه دیگر به پایان برسد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر