زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

درسالروان ١٦هزار ساختمان برای نگهداری محصولات زراعتی ساخته می شود

درسالروان ١٦هزار ساختمان برای نگهداری محصولات زراعتی ساخته می شود

author avatar
10 Jun 2020 - 16:02
درسالروان ١٦هزار ساختمان برای نگهداری محصولات زراعتی ساخته می شود
author avatar
10 Jun 2020 - 16:02

کابل (پژواک، ۲۱ جوزا ۹۹):یک مقام وزارت زراعت در نشست امروز ولسی جرگه از ایجاد ۱۶ هزار ساختمان برای نگهداری محصولات زراعتی طی سال روان خبرداد.

حشمت الله غفوری معین وزارت زراعت،  مالداری و آبیاری که برای وضاحت بیشتر در مورد هشت میلیارد افغانی اختصاص شده به این وزارت به نشست عمومی ولسی جرگه فرا خوانده شده بود گفت که پول اختصاص داده شده برای اعمار ۱۶هزار ساختمان در سطح کشور به مصرف می رسد.

وی افزود:« افغانستان در گذشته ۱۰.۵ میلیون تُن تولیدات زراعتی در سال داشت که بیش از شش تن آن به کشور های خارجی صادر می شد، حکومت به دلیل بسته بودن مرز ها به این وزارت وظیفه سپرد تا طرح مدیریت محصولات زراعتی را ترتیب کند که خوشبختانه این طرح در ماه حمل سال روان از سوی شورای عالی اقتصادی تصویب شد. »

بربنياد معلومات منبع، در طرح ترتیب شده ؛ حکومت مکلف شده است تا به منظور جلوگیری از فاسد شدن محصولات زراعتی ، برخی محصولات را خریداری کند، ۱۲۰ هزار تن را شرکت های تولیدی خریداری نماید و شانزده هزار ساختمان کشمش خانه و سردخانه طی دو ماه آینده اعمار شود تا از فاسد شدن محصولات جلوگیری شود.

به گفتۀ موصوف در گذشته بیشتر انگور، پیاز، رومی، انار، خربوزه، زرد آلو، سیب، کچالو و تربوز صادر می شد که با ساخت اين سرد خانه ها جلوفاسد اين شدن  اين محصولات گرفته خواهد  شد .

غفوری می گوید که کشمش خانه و سرد خانه ها حد اقل ده سال عمر خواهد داشت که با ایجاد این ساختمان ها ۱۹۱ هزار تن شغل مؤقت و ۶۹ هزار تن دیګر شغل دایمی را بدست خواهند آورد.

بنابر معلومات معین وزارت زراعت،  درحال حاضرکار شش هزار ساختمان با امکانات دست داشته وزارت در ۱۲ ولایت آغاز شده و با تصویب تعدیل بودجه سال روان کار همه آڼها آغاز می شود.

وی همچنان گفت ، به اساس طرح یاد شده هرگاه کشور هایی که محصولات زراعتی افغانستان به آنها صادر می شد، اجازه بدهند که امسال نيز افغانستان

به کشورهاى شان صادرات داشته باشد، حکومت نیز به محصولات زراعتی آنها اجازه ورود را میدهد در غیر آن اگر به محصولات افغانی اجازه  صدورداده نشود، حکومت به تولیدات آنها نیز اجازه نمی دهد که وارد کشور شود.

به گفته اى موصوف، به منظور رشد و حمایت تولیدات داخلی تعرفه گمرکی بر محصولات مشابه افزایش یافته و تا یک هفته آینده قیمت محصولات مشابه وارداتی در کشور افزایش پیدا خواهد کرد .

وزارت زراعت و مالداری می گوید که به اساس طرح مدیریت محصولات زراعتی قرار است شانزده هزار ساختمان در سطح کشور طی دو ماه آینده اعمار شود تا محصولات زارعتی کشور در آن نگهداری گردد.

به اساس یک خبر دیگر،  کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه امروز طرح بودجه سال روان را که از سوی حکومت به منظور مبارزه با کرونا تعدیل شده ، ارایه کرد اما بنابر نبود نصاب و برخی مشکلات در طرح از تصویب باز ماند و قرار است هفته آینده بار دیگر به این جرگه ارایه شود.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر