زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کوچی ها درغور از اخاذی های غیر قانونی شکایت دارند

کوچی ها درغور از اخاذی های غیر قانونی شکایت دارند

author avatar
13 Jun 2020 - 14:23
کوچی ها درغور از اخاذی های غیر قانونی شکایت دارند
author avatar
13 Jun 2020 - 14:23

فیروزکوه(پژواک ۲۴ جوزا ۹۹):شماری از کوچیان و نمایندگان شان در ولایت غور می گویند که حین نقل مکان از یک ولایت به ولایت دیگر برخی افراد و اشخاص زور مند از نزد شان پول ویا مواشى اخذ می کنند.

آنان از حکومت می خواهند که محل مناسب براى استقراردايمى  آنها درنظرگرفته شود تا در کنار حل سایر مشکلات، کودکان شان نیز شامل مکتب شده و از نعمت تعلیم بهره مند شوند.

به اساس معلومات سالنامۀ احصائیوی اداره احصائیه و معلومات افغانستان درسال ۱۳۹۹ نفوس کوچی ها درافغانستان، ۱،۵ میلیون تن تخمین شده است.

اقوام کوچی، همه ساله با فرارسیدن فصل بهار از مناطق جنوبی افغانستان وارد مناطق مرکزی و از آنجا وارد مناطق شمالی می گردند و برخی از قبیله های آنان در مسیر راه ها با خریداری علف چرها زندگی شان را ادامه می دهند.

اقوام کوچی که در غور زندگی می کنند با انتقاد از عدم توجه حکومت می گویند، که اکنون با مشکلات و چالش های زیاد مواجه هستند.

آنان ادعا می کنند که از یکسو برخی مردم و زورمندان در مسیر راه ها آنان را مورد آزار اذیت قرار میدهند از سوی دیگر نیروهای امنیتی از آنان تحت نام مالیه اخاذی می کند.

الله گل یک تن از این کوچی ها به آژانس خبری پژواک گفت:« ما را مردم در مسیر راه آزار می دهند باید به آنها گوسفند بدهیم به بهانه های مختلف میآیند با تفنگ از ما پول می خواهند وقتى سر پوسته های دولت می آیم  سرباز ها ازما پول می گیرند  مى گويند که مالیه دولت را بدهید در صورتیکه دولت از خود قانون دارد ؛اما اینها میگیرند اگرندهیم  ما را میزنند.»

موصوف از حکومت می خواهد، که جهت استقرار دايمى شان برای آنان مکان مناسب فراهم گردد، تا از خدمات دولتی مستفید شوند.

سیدالله یک تن دیگر از کوچیان در این ولایت گفت:«دولت به ما همکاری کند جای دايمى بدهد ، جایداد نداریم، مکتب نیست طفل های ما درس بخواند، کلینيک هم نیست که وقتی مریض شویم برویم.»

از سوی دیگر مسئولان محلی در غور نیز از مشکلات  اقوام کوچی در این ولایت ابراز نگرانی می کنند، و روی همکاری با این قشر تاکید دارند.

محمد نبی احمدزی آمرکوچی ها در ولایت غور به پژواک گفت که اقوام کوچی در این ولایت با مشکلات زیاد روبرو هستند.

وی می گوید، مشکلات و چالش های کوچی ها را با مسئولان صحی و آموزشی در این ولایت در میان گذاشته اند، و تلاش می کنند، مشکلات آنان کاهش یابد.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر