زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​کمیتۀ صلیب سرخ: افزایش خشونت ها حین شیوع کرونا درافغانستان زندگی میلیون ها تن را تهدید می کند

​کمیتۀ صلیب سرخ: افزایش خشونت ها حین شیوع کرونا درافغانستان زندگی میلیون ها تن را تهدید می کند

author avatar
17 Jun 2020 - 10:53
​کمیتۀ صلیب سرخ: افزایش خشونت ها حین شیوع کرونا درافغانستان زندگی میلیون ها تن را تهدید می کند
author avatar
17 Jun 2020 - 10:53

کابل (پژواک، ۲۸ جوزا ۹۹) : کمیتۀ بین المللی صلیب سرخ می گوید که افزایش خشونت ها بر مراکز مراقبت های صحی حین شیوع کووید - ۱۹ درافغانستان ؛ زندگی میلیون ها تن را تهدید کرده و دسترسى آنها را به مراقبت هاى صحى کاهش داده  است.

درخبرنامه اى کمیته بین المللی صلیب سرخ (آی سی آر سی) که امروز ۲۸ جوزا به آژانس خبری پژواک مواصلت ورزیده آمده است، که افزایش خشونت ها در افغانستان و حملات عمدی بر مراکز مراقبت های صحی، دسترسی میلیون ها افغان به مراقبت های صحی  حین شیوع کووید - ۱۹ که از هر وقت دیگر به آن نیاز بیشتر دارند را کاهش داده  و یا از دسترسی آنها جلوگیری می کند.

 خوان پیدرو سکاریر، رییس نمایندگی مرکزی آی سی آر سی در افغانستان می گوید، ”بحران اخیر در افغانستان مایه نگرانی جدی ما است. بعد از آنکه امیدواری ها در نتیجه کاهش نسبی خشونت ها در ماه های فبروری و مارچ به میان آمد، ما دوباره شاهد خشونت ها هستیم. تلفات افراد ملکی در حال افزایش است در حالیکه این کشور با کووید - ۱۹ نیز در حال مبارزه است“.

درخبرنامه آمده است، افغانستان همانند کشور های جنگ زده دیگر، سیستم صحی دارد که فعالیت های بیش از حد ظرفیت خود را انجام داده و با مشکلات پوشش محدود در ساحات متاثر از منازعه، مراقبت های تخصصی ناچیز و در حال حاضر با شیوع کووید - ۱۹ نیز مواجه است. حملات بر کارمندان و مراکز صحی مانند حمله ماه می بر شفاخانه ای که  ام اس اف از آن حمایت می کرد، وضعیت را بیشتر وخیم ساخته است.

سکاریر می افزاید، ”کووید - ۱۹ کشور های بسیار پیشرفته جهان را با مشکلات روبرو ساخته است؛ و در کشوری که مردان مسلح بالای شفاخانه ها حمله میکنند، کارمندان صحی نمیتوانند مراقبت های با کیفیت صحی را فراهم کنند. ما شاهد چنین وضعیتی در مراکز صحی در ساحات متاثر از منازعه و زندان ها هستیم، جاهاییکه مردم به مراقبت های صحی دسترسی محدود دارند. “

 کمیتۀ صلیب سرخ گفته است، در بزرگترین شفاخانه افغانستان، "شفاخانه حوزوی میرویس در کندهار" که آی سی آر سی برای بیش از ۲۰ سال به آن کمک می کند، کارمندان شفاخانه مراقبت های نسایی و ولادی و خدمات جراحی را برای مجروحین جنگ فراهم می کنند. در اثر افزایش واقعات کووید - ۱۹، این شفاخانه با وجود تعداد معمول مجروحین جنگ و نوزادان با ظرفیت قسمی (کاسته شده) فعالیت می کند. 

 شفاخانه حوزوی میرویس <یگانه شفاخانه ساحوی  است که خدمات صحی را برای ۶ میلیون تن در مناطق جنوبی افغانستان فراهم می کند. بیشتر مریضان مخصوصا در بخش جراحی از ساحات مراجعه می کنند که جنگ میان نیروهای طالبان و دولت در آنها جریان دارد.

 منبع افزوده است، تعدادی از کارمندان صحی در افغانستان به کووید - ۱۹ مبتلا شده اند که این خود قابل نگرانی بوده که در نتیجه فشاری بیشتری را سیستم صحی متحمل می شود. شفاخانه میرویس در اثر اختلال در سیستم تدارکاتی  ناشی از شیوع کووید ١٩ بصورت منظم  با کمبود ماسک و مایع دستشویی مواجه می گردد. در عین حال، اهدا خون کاهش یافته است اما نیاز به آن هنوز پا برجاست. 

ایرین او کانر، مسوول آی سی آر سی در پروژه شفاخانه میرویس می گوید، ”ما با مشکلاتی مانند اختلال در مسیر تدارکاتی مواجه می گردیم که آی سی آر سی  می تواند در آن کمک نماید ؛اما وادار ساختن مردم برای اهدای خون حین شیوع کووید از آن هم مشکل تر است. “

بگفته موصوف ، مبارزه با کووید - ۱۹ نیازمند تعهد تمام طرفهای درگیر در منازعه است. آی سی آر سی اذعان میدارد که از ماموریت طبی حمایت صورت گرفته و سیستم مراقبت های صحی در محلات توقیف، جاهاییکه این خدمات بسیار ضعیف استند ،تقویت گردد.

سکاریر علاوه نموده است، ”ما در سراسر جهان با یک دشمن در حال مبارزه هستیم و در هر کشور ما نیاز به توافق داریم که بتوانیم به کووید - ۱۹ رسیدگی نماییم. در آغاز، تمام طرفهای درگیر در منازعه بدون استثنا باید به حقوق بین المللی بشردوستانه احترام نمایند تا از افراد ملکی در افغانستان حمایت صورت گیرد. “

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر