زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

با وجود استملاک نیز کار بازسازی خانه احمد شاه بابا آغاز نشده است

با وجود استملاک نیز کار بازسازی خانه احمد شاه بابا آغاز نشده است

author avatar
23 Jun 2020 - 16:36
با وجود استملاک نیز کار بازسازی خانه احمد شاه بابا آغاز نشده است
author avatar
23 Jun 2020 - 16:36

کندهار (پژواک، ۳ سرطان ۹۹): حدود یک سال میشود که کار استملاک خانه احمد شاه بابا در کندهار انجام شده اما کارهای بازسازی آن تا هنوز شروع نشده، در حالی که قسمت های این خانه با تهدید تخریب شدن رو به رو است.

این خانه احمد شاه بابا بنیان گزار افغانستان کنونی ۳۰۰ سال قدامت دارد، قبلاً وارثان وی درآن زندگی میکردند که به اساس حکم رییس جمهور، استملاک و بنا به یک توافق به شاروالی کندهار تسلیم داده شد.

حدود یک سال قبل زمانی که رییس جمهور به کندهار سفر کرده بود، این خانه را از نزدیک دید و وعده سپرد که این مکان تاریخی را به مثل قصر سلام خانه ارگ بازسازی خواهد کرد.

مدتها گذشت اما نه تنها که کار بازسازی آن آغاز نشد، بخاطر بی توجهی شماری از قسمت های این خانه تاریخی با تهدید تخریب روبرو است.

باشندگان شهر کندهار میگویند، نظر به کارنامه های احمد شاه بابا، خانه وی باید به صورت اصلی بازسازی شود.

عزت الله امید فعال فرهنگی و باشنده ناحیه چهارم شهر کندهار به آژانس خبری پژواک گفت، رییس جمهور وعده بازسازی این خانه و مبدل ساختن آن را به یک پارک ملی و موزیم کرده بود اما این کار تا هنوز آغاز نشده است.

وی افزود، متاسفانه قسمت های این خانه با تهدید از بین رفتن روبرو است، اگر به آن توجه نشود و کار ساخت آن هر چه زودتر آغاز نشود، بناً تهدید تخریب شدن تمام خانه وجود دارد.

وی میگوید، طوریکه مسوولین حکومتی وعده کرده اند، خانه احمد شاه بابا به سطح جهانی یک مکان با ارزش برای گردشگران است.

علی احمد باشنده دیگر شهر کندهار نیز بی توجهی به خانه احمدشاه بابا امپراتور و بنیان گزار افغانستان فعلی را جفای بزرگ میپندارد.

وی به پژواک گفت: ((با تاسف که طی چند سال گذشته مقبره های قاتل ها، دزدان، فاسدان و قهرمانان فقط به نام روشن شدن، میلیون ها افغانی به مصرف رسید، اما خانه یک امپراتور و بنیانگزار افغانستان معاصر در وضعیت بد قرار دارد.))

موصوف از مقامات خواست که در قدم نخست به این خانه توجه کنند که تخریب نشود و در قدم دوم مطابق وعده امور بازسازی اش آغاز شود.

فیض محمد کاکر یک شخص با رسوخ شهر کندهار به آژانس پژواک گفت، خانه احمد شاه بابا در کوچه سدوزی های شهر کندهار از نزد نواسه های وی به ارزش ۱۰ میلیون دالر استملاک شد و آنها این خانه را خالی کردند، اما اکنون به آن توجه نمیشود، در حالیکه باران سال گذشته آن را سخت متضرر ساخته است.

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر