زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت زراعت: وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌های زراعتی درکشور بهتر شده است

وزارت زراعت: وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌های زراعتی درکشور بهتر شده است

author avatar
4 Jul 2020 - 12:54
وزارت زراعت: وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌های زراعتی درکشور بهتر شده است
author avatar
4 Jul 2020 - 12:54

کابل(پژواک،۱۴سرطان۹۹): وزارت زراعت ، مى گويد که وضعیت مالی و اقتصادی کوپراتیف‌های زراعتى نسبت به گذشته بهترشده وتعداد آن درتمام کشورنسبت به چهارسال قبل  از۳۰ به ۱۵۰ کوپراتراتیف افزایش یافته است.

کوپراتیف زراعتی، به ساختار اجتماعی و نهاد مستقل مربوط به دهقانان و مالداران گفته می‌شود که با عضویت حداقل ۱۱ دهقان یا مالدار، ایجاد می‌گردد. این نهاد دارای ساختاری تعریف‌شده و رهبری مستقل توسط خودشان است.

این نهاد خودگردان، از اعضایش حق‌العضویت جمع‌آوری و آن را به هدف افزایش سرمایه، در بخش‌های مختلف معمولاً زراعتی سرمایه‌ گذاری می‌کند.

قابل ذکر است که همه ساله در نخستین شنبه‌ ماه جولای، روز بین‌المللی کوپراتیف‌ها، گرامی داشته می‌شود.

درخبرنامه اى وزارت زراعت، مالداری و آبیاری که به مناسبت روزجهانی کوپراتیف ها منتشرشده است، آمده که وضعیت مالی و اقتصادی کوپراتیف‌های زراعتی نسبت به گذشته بهتر شده است.

 منبع می نویسد که در حال حاضر، بیش از ۱۵۰ کوپراتیف زراعتی در تمام کشور فعال‌اند که ۸۰ درصد آنها در سه سال اخیر، و به دلیل بهتر شدن خدمات مشورتی از سوی وزارت زراعت، ایجاد شده‌ اند.

 این وزارت می‌گوید که بنیه‌ های اقتصادی کوپراتیف‌ها، رشد کرده است و حالا این کوپراتیف‌ها توان‌ مندی‌های حمایتی از اعضای خودشان را بیشتر از گذشته دارند.

در خبرنامه به نقل از عبدالرازق مجددی رییس کوپراتیف‌های این وزرات، نوشته شده است که وضعیت اقتصادی کوپراتیف‌ها امسال بیشتراز گذشته بهبود یافته و این نهاد ها می‌توانند در رشد بیشتر تولید و عرضه توسط دهقانان و مالداران، نقش ارزنده‌ای بازی کنند. 

وی گفته است«پیش از این سرمایه‌  سهم یک عضو، در حدود ۵۰۰ افغانی بود، اما حالا تا ۳۰ هزار و ۴۰ هزار افغانی می‌رسد که اگر به طور متوسط اعضای یک کوپراتیف ۲۰۰ تن باشد، در کنار این که یک نهاد حامی اعضا با کار ثمربخش ایجاد شده، یک سرمایه‌  کلان برای حمایت از دهقانان و مالداران نیز ایجاد کرده‌اند.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر