زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

زنان درغور: درمذاکرات بین الافغانی به زنان افغان نقش اساسی داده شود

author avatar
5 Jul 2020 - 16:49
author avatar
5 Jul 2020 - 16:49

کابل(پژواک، ۱۵ سرطان ۹۹): زنان غورى خواستار نقش اساسی درمذاکرات بین الافغانی براى زنان  کشوربوده ،می گویند که در  این گفتگوها، باید به حفظ دستاوردهای دو دهه اخیر تاکید صورت گیرد .

این درحالی است که رهبران حکومت افغانستان دايما به حفظ دستاوردهای حدود دو دهه اخیر تاکيد داشته و گفته اند که در مذاکرات بین الافغانی به زنان نقش اساسی داده خواهد شد.

آنها وعده سپرده اند که هیچ وجه با دستاوردهای حاصل شده دو دهه اخیر به شمول آزادی های زنان معامله صورت نخواهد گرفت.

درحاليکه به اساس تفاهم نامه امضا شده ميان امريکا وطالبان دردوحه، پس ازرهايى زندانيان هردو طرف بايد مذاکرات بين الافغانى آغاز ميشد اما به دلايل نامعلوم اين گفتگوها تاکنون آغاز نشده است .

اما صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری  به تاریخ ۷  سرطان در یک نشست خبری درکابل گفته است که احتمال دارد مذاکرات دولت افغانستان با گروه طالبان،  هرچه زودتر آغاز شود.

لیلا باشنده اصلی ولسوالی دولتیار ولایت غور در صحبتی با آژانس خبری پژواک گفت که بی صبرانه در انتظار آغاز مذاکرات بین الافغانی می باشد.

لیلا می گوید:« همه مردم افغانستان به شمول زنان به خصوص زنان غوری انتظار آمدن صلح را دارند، ما از جنگ خسته شدیم و در آرزوی آرامش دایمی هستیم.»

اما موصوف از حکومت می خواهد که در گفتگوهای بین الافغانی به زنان نیز نقش بیشتر داده شود تا از حقوق شان دفاع کنند.

وی می گوید:« در زمان طالبان زنان مورد لت وکوب  قرار ميگرفتند و فرصت هاى کارى ازآنها گرفته شده بود . »

موصوف گفت که خاطرات تلخی از آن زمان به یاد دارد؛ زیرا اکثر آزادی های زنان و دختران سلب شده بود و مردم مجبور بودند که هر نوع فرمایش طالبان را بپذیرند.

انیسه غیور عضو شورای ولایتی غور با آنکه زنان را قشر آسیب پذیر نسبت به مردان در جامعه عنوان میکند اما او تاکید دارد که باید در گفتگوهای بین الافغانی به زنان نقش اساسی داده شود.

وی علاوه کرد:« زن ها نسبت به مردان بیشتر در تهدید جنگ قرار دارند و آسیب بیشتر می بینند زمانیکه در یک منطقه جنگ میشود همین زنان هستند که زیر سایه جنگ تحمل میکنند و بعد از جنگ شوهران شان شهید میشوند بازهم همین زنان هستند که درد سرپرستی طفل های خود را به دوش میکشند و برای آنان لقمه نان پیدا میکنند.»

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر