زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فرهنگیان: هنرهای خوشنویسی و میناتوری هرات، نباید تنها به نام ایران و ترکیه ثبت گردد

فرهنگیان: هنرهای خوشنویسی و میناتوری هرات، نباید تنها به نام ایران و ترکیه ثبت گردد

author avatar
12 Jul 2020 - 20:56
فرهنگیان: هنرهای خوشنویسی و میناتوری هرات، نباید تنها به نام ایران و ترکیه ثبت گردد
author avatar
12 Jul 2020 - 20:56

هرات ( پژواک، ۲۲ سرطان ۹۹ ) شماری ازنهادهای فرهنگی درهرات امروز نشست دادخواهی را در حوض تاریخی «چهارسوق" شهر هرات به منظور نادیده گرفتن شدن افغانستان درثبت جهانی هنرخوشنویسی و میناتوری به نام ایران وترکیه برگزار کرده اند.

فرهنگیان هرات دراین نشست تاکید کردند که افغانستان به ویژه هرات سهم بسیاربارز وانکار ناپذیری در رشد هنرهای خوشنویسی ومیناتوری داشته اند واین حق افغانستان است که به عنوان شریک مشترک منطقه‌یی قلمداد شود.

این هنرمندان با انتقاد ازحکومت افغانستان می گویندکه هنرمندان با برگزاری این نشست دادخواهی حکومت را متوجه بسازند تا صدای خود بلند کند.

داوود عرفان مسوول انستیتیوت مطالعات استراتیژیک افغانستان درهرات و برگزار کنندۀ این نشست می گوید، درحالیکه مکتب میناتوری و خوشنویسی ازسوی هنرمندان نامدارهرات برخواسته است اما اکنون ایران و ترکیه تلاش دارد این دو مکتب را بنام خود شان ثبت کنند.

وی افزود:« اگرقرار باشد که براساس سهمیه بندی هنرمیناتور وخوشنویسی ثبت جهانی شود باید بنام هرات شود، کی است که بهزاد هروی و مکتب میناتوری را نشناسد، همۀ دنیا میدانند که میناتور و خوشنویسی از هرات برخواسته و نباید سهم هرات نادیده گرفته شود.))

 عرفان هشدار میدهد که اگر حکومت دادخواهی نکند، براساس اعلام اخیر معاون میراث فرهنگی ایران، هنرهای میناتور وخوشنویسی به نام ایران و ترکیه ثبت میراث جهانی خواهد شد.

نوید مشعوف استاد هنرها در پوهنتون هرات دراین نشست می گویدکه اگر حکومت صدای خود را بلند نکند، هنرهای کهن کشور ثبت کشورهای همسایه می گردد.

شریفه الجا مدیرعمومی نگارستان هرات نیز تاکید دارد که میناتور وخوشنویسی هنرهای مشترک منطقه است و مرز ندارند.

وی تاکید کرد که افغانستان دررشد این دو هنر کهن، پیشینۀ بسیار زیادی در رشد و ترقی این دو هنر در منطقه دارد و اگر قرار است به کشوری نسبت داده شود، باید بنام افغانستان ثبت گردد.

هنرمندان و فرهنگیان هرات می گویند که بخاطر دادخواهی درپایان این نشست قعطعنامۀ را ترتیب داده و به سازمان یونسکو ارسال خواهند کرد.

در همین حال جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ به پژواک می گویدکه آنان پس از اطلاع از تلاش ایران وترکیه برای ثبت جهانی هنرهای خوشنویسی و میناتوری بنام خود، مکتوبی را از طریق وزارت اطلاعات و فرهنگ به سازمان یونسکو ارسال شده است. آقای ضرقام می گویدکه این پروسه تحت دوران است و ازسوی وزارت اطلاعات و فرهنگ به گونۀ جدی پیگیری می گردد.

به گفتۀ وی، هنرمیناتور وخوشنویسی توسط استادان بزرگ چون کمالدین بهزاد در هرات رشد کرده است و نباید سهم افغانستان نادیده گرفته شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر