زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

تحقیق: برای شفاخانه افغان– جاپان یک رول کاغذ تشناب ۱۵ افغانی به ۱۱۵ افغانی خریداری شده است

تحقیق: برای شفاخانه افغان– جاپان یک رول کاغذ تشناب ۱۵ افغانی به ۱۱۵ افغانی خریداری شده است

author avatar
13 Jul 2020 - 17:02
تحقیق: برای شفاخانه افغان– جاپان یک رول کاغذ تشناب ۱۵ افغانی به ۱۱۵ افغانی خریداری شده است
author avatar
13 Jul 2020 - 17:02

کابل (پژواک، ۲٣ سرطان ۹۹): یافته های آژانس پژواک نشان می دهد که وزارت صحت عامه، در خریداری ۲۶ قلم ادویه، تجهیزات طبی و محصولات بهداشتی برای شفاخانه افغان– جاپان، بیش از هشت میلیون افغانی اضافه ستانی کرده است.

همچنان بر اساس اسناد دست داشته، یک خريطه سیروم که قيمت آن ۶۵ افغانی بوده به بیش از ۴۶۰ افغانی خریداری شده که نظر به قیمت بازار، تنها تفاوت در سیروم خریداری شده در کُل، بیش از چهار میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی ميباشد.

در سند خریداری شماره (۶۷) مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۱۱سازمان بهداشت جهانی (WHO)، ۲۶ قلم مواد مورد نیاز نزدیک به ۱۱ میلیون افغانی خریداری شد است؛ اما قيمت اقلام ياد شده را که پژواک از چندین عمده فروش و تورید کنندگان ادویه و تجهیزات طبی بدست آورده نشان مى دهد که قیمت مجموعی اقلام متذکره دو میلیون و ۷۴۴ هزار افغانی مى باشد.

این ۲۶ قلم ادویه، تجهیزات طبی و محصولات بهداشتی شامل چهارهزار خريطه سیروم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر همراه سیت ۱۰٪، پنجصد خريطه سیروم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر همراه سیت ۵٪، یکهزار خريطه سیروم مکس ۵۰۰ ملی لیتر همراه سیت، پنجهزار خريطه سیروم رینگر ۵۰۰ ملی لیتر همراه سیت، ده خريطه ایتایل الکول ۹۶، سی بکس الکول پد، ده هزار امپول ویال سفتراکسون، یکهزار ترمامیتر یک بار مصرف، چهار عدد ستاتسکوپ و چهار عدد آله فشار اند.

همچنان ٤٥ کارتن دستکش معاینه  به سایزهای خورد، متوسط و بزرگ،۲۰۰ کیت سیت مکمل ایمنی، ۲۰۰ بسته چپن ایمنی یکبار مصرف، ۵۰ کارتن سفتی باکس کاغذی، ۱۰۰ بکس انتقال دهنده نمونه، ۲۰۰ رول کاغذ تشناب، ۵۰۰ رول کاغذ جذب، ۵۰ قاب عینک ایمنی، ۹۵ عدد بالشت، ۵۰ جوره کفش، ۵۰ دانه زباله دانی، ۲۰ دسته جاروب و … نیز از جمله اقلام دیگر خریداری شده می باشند.

هرچند اسناد متعدد ازخریداری ادویه توسط وزارت صحت عامه بدسترس آژانس خبری پژواک قرار گرفته؛ اما ازجمله آن، سند شامل ۲۶ قلم ادویه، تجهیزات طبی و محصولات بهداشتی نرخ گیری و روی آن گزارش تهیه گرديده که نشان دهنده فساد دراين اداره مى باشد.

اقلام خریداری شده ادویه، تجهیزات طبی و محصولات بهداشتی توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO)،و نرخ گیری آژانس خبری پژواک، از عمده فروشان ادویه و تجهیزات طبی قرار ذیل اند:

رول کاغذ تشناب:

به تعداد ۲۰۰ رول کاغذ تشناب، بیش از ۲۳ هزار افغانی خریداری گردیده که هر رول آن بیش از ۱۱۵ افغانی هزینه برداشته است.

اما نرخ اصلی یک رول کاغذ تشناب، ۱۵ افغانی است که ۲۰۰ رول آن سه هزار افغانی می شود و در آن، بیش از ۲۰ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

رول کاغذ جذب:

به تعداد ۵۰۰ رول کاغذ جذب، بیش از یک میلیون ۳۵۱ هزار افغانی خریداری شده که هر رول آن بیش از ۲۷۰۰ افغانی هزینه برداشته است.

اما نرخ اصلی یک رول کاغذ جذب در بازار، ۲۵۰ افغانی به فروش می رسد که پنجصد رول آن ۱۲۵ هزار افغانی می شود و در آن، بیش از یک میلیون و ۲۲۶ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

سیروم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر با سیت ۱۰٪:

بر اساس سند متذکره، چهارهزار خريطه سیرم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر با سیت ۱۰٪، بیش از یک میلیون و ۸۵۳ هزار افغانی خریداری و هر خريطه آن بیش از ۴۶۰ افغانی تمام شده است.

اما یک خريطه سیرم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر با سیت ۱۰٪، در بازار ۶۰ افغانی به فروش می رسد که چهارهزار خريطه آن، ۲۴۰ هزار افغانی می شود و در خرید آن یک میلیون ۶۱۳ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

سیروم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر با سیت ۵٪:

به تعداد ۵۰۰ خريطه سیروم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر همراه سیت ۵٪ نیز بیش از ۲۳۱ هزار افغانی خریداری گردیده که هر خريطه آن بیش از ۴۶۰ افغانی تمام شده است.

اما یک خريطه سیروم گلوکوز ۵۰۰ ملی لیتر همراه سیت ۵٪ در بازار ۶۵ افغانی به فروش می رسد که پنجصد خريطه آن ۳۲۵ هزار افغانی می شود و در آن بیش از ۱۹۹ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

وم مکس ۵۰۰ ملی لیتر با سیت:

یکهزار خريطه سیروم مکس ۵۰۰ ملی لیتر با سیت، بیش از ۴۶۳ هزار افغانی خریداری شده است که هر خريطه آن بیش از ۴۶۰ افغانی هزینه برداشته است.

اما نرخ اصلی یک خريطه سیروم مکس ۵۰۰ لیتر با سیت، در بازار مبلغ ۶۵ افغانی است که یکهزار خريطه آن، ۶۵ هزار افغانی می شود که در خرید آن، بیش از ۳۹۸ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

سیروم رینگر ۵۰۰ ملی لیتر با سیت:

پنج هزار خريطه سیروم رینگر ۵۰۰ ملی لیتر با سیت، دو میلیون و ۳۱۶ هزار افغانی خریداری شده است که هر خريطه آن بیش از ۴۶۰ افغانی معامله شده است.

اما نرخ اصلی یک خريطه سیروم رینگر در بازار ۶۵ افغانی است که پنجهزار خريطه آن ۳۲۵ هزار افغانی می شود که در آن یک میلیون و ۹۹۱ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

امپول ویال سفتراکسون:

ده هزار امپول ویال سفتراکسون، یک میلیون و ۶۲۱ هزار افغانی خریداری شده است که هر امپول آن بیش از ۱۶۰ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک امپول ویال سفتراکسون در بازار، ۱۱۵ افغانی به فروش می رسد که ده هزار آن، یک میلیون ۱۵۰ هزار افغانی می شود و در آن، بیش از ۴۷۱ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

دستکش معاینه خورد، متوسط و بزرگ:

به تعداد ۶۰ کارتن دستکش معاینه ۱۰۰ عددی به سایزهای خورد، متوسط و بزرگ، بیش از ۱۴۸ هزار افغانی خریداری شده است که هر کارتن دستکش بیش از ۲۴۷۰ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک کارتن دستکش معاینه در بازار، ۸۰۰ افغانی به فروش می رسد که ۶۰ کارتن آن ۴۸ هزار افغانی می شود و در آن بیش از ۱۰۰ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

سیت مکمل ایمنی:

به تعداد ۲۰۰ سیت مکمل ایمنی (کارمندان صحی)، بیش از دو میلیون افغانی خریداری شده است که هر کارتن آن بیش از ۱۰ هزار افغانی هزینه برداشته است.

اما یک کیت سیت مکمل ایمنی در بازار، ۱۵۰۰ افغانی به فروش می رسد که ۲۰۰ کیت آن، ۳۰۰ هزار افغانی می شود و در آن بیش از یک میلیون ۷۰۷ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

پاپوش:

به تعداد ۲۰۰ بسته پاپوش، نزدیک به ۳۰۹۰۰ افغانی خریداری شده که هر بسته آن، بیش از ۱۵۴ افغانی معامله شده است.

اما یک بسته ۱۰۰ دانه ی پاپوش در بازار، ۱۵۰ افغانی به فروش می رسد که ۲۰۰ جوره آن، ۳۰ هزار افغانی می شود و در آن، نزدیک به ۹۰۰ افغانی اضافه ستانی شده است.

عینک ایمنی:

به تعداد ۵۰ قاب عینک ایمنی، نزدیک به ۸۵ هزار افغانی خریداری شده که هر عینک نزدیک به ۱۷۰۰ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک قاب عینک ایمنی در بازار، ۳۰۰ افغانی به فروش می رسد که پنجاه قاب آن، بیش از ۱۵ هزار افغانی می شود و در آن نزدیک به ۷۰ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

چپن ایمنی یک بار مصرف:

به تعداد ۲۰۰ بسته چپن ایمنی یک بار مصرف، بیش از ۹۲ هزار افغانی خريدارى شده که هرکدام آن ۴۶۳ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک بسته چپن ایمنی یکبار مصرف در بازار ۱۵۰ افغانی به فروش می رسد که دوصد بسته آن، ۳۰ هزار افغانی می شود و در آن، بیش از ۶۲ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

سفتی باکس کاغذی ۵ لیتره:

به تعداد ۵۰ کارتن ۲۵ دانه ی سفتی باکس کاغذی ۵ لیتره، بیش از ۴۶۳۰۰ افغانی خریداری شده است که هر کارتن آن، بیش از ۹۲۶ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک کارتن سفتی بکس ۱۰۰۰ افغانی به فروش می رسد که پنجاه کارتن آن، ۵۰ هزار افغانی می شود؛ اين درحاليست که فعلا نرخ ها نسبت به گذشته افزایش یافته است.

ایتایل الکول ۹۶ درصد ۲.۵ لیتره:

ده بوتل ایتایل الکول ۹۶ درصد ۲.۵ لیتره، بیش از ۲۱ هزار افغانی خریداری شده است که هر بوتل ان۲۱۶۰ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک بوتل ایتایل الکول ۹۶ درصد، ۱۵۰۰ افغانی به فروش می رسد که ده بوتل آن ۱۵ هزار می شود و در آن، بیش از ۶۶۰۰ افغانی اضافه ستانی شده است.

چپن برای کارمندان صحی:

به تعداد ۲۰ ثوب چپن برای کارمندان صحی، بیش از ۱۱۵۸۳ افغانی خریداری شده است که هر ثوب آن، نزدیک به ۵۸۰ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک ثوب چپن کارکنان صحی، در بازار ۳۰۰ افغانی به فروش می رسد که بیست ثوب آن، شش هزار افغانی افغانی می شود که در آن، بیش از ۵۵۰۰ افغانی اضافه ستانی شده است.

الکول پد:

به تعداد ۳۰ باکس الکول پد، بیش از ۲۳۱۶ افغانی خریداری شده که هر باکس آن بیش از ۷۷ افغانی هزینه برداشته است.

 در حال حاضر یک باکس الکول پد، ۲۰۰ افغانی به فروش می رسد که ۳۰ باکس آن، شش هزار افغانی می شود؛ اما اکنون نرخ ها نسبت به گذشته افزایش یافته است.

ترمامیتر یک بار مصرف:

یکهزار ترمامیتر یکبار مصرف، بیش از ۳۸ هزار افغانی خریداری شده که هر عدد آن، بیش از ۳۸ افغانی تمام شده است.

اما یک عدد ترمامیتر یکبار مصرف، ۱۵۰ افغانی به فروش می رسد که یکهزار آن، ۱۵۰ هزار افغانی می شود؛ نرخ اين قلم نيز نسبت به گذشته افزایش یافته است.

انتقال دهنده نمونه:

به تعداد ۱۰۰ بکس انتقال دهنده نمونه، بیش از ۳۹۳ هزار افغانی خریداری شده است که هر بکس به مبلغ بیش از ۳۹۳۸ افغانی خریداری شده است.

اما یک بکس انتقال دهنده نمونه، ۱۰۰۰ افغانی به فروش می رسد که یکصد بکس آن، ۱۰۰ هزار افغانی می شود و در  آن، بیش از ۲۹۳ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

جاروب:

به تعداد ۲۰ دسته جاروب، بیش از ۷۷۲۲ افغانی خریداری شده است که هرکدام آن بیش از ۳۸۶ افغانی معامله شده است.

اما یک دسته جاروب، ۴۰ افغانی به فروش می رسد که بیست دسته آن، ۸۰۰ افغانی می شود؛ که در این تعداد جاروب، نزدیک به هفت هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

زباله دانی:

به تعداد ۵۰  عدد کثافت دانی پلاستیکی، نزدیک به ۲۹ هزار افغانی خریداری شده است که قیمت هرکدام بیش از ۵۷۹ افغانی می شود.

اما یک زباله دانی در بازار ۳۰۰ افغانی به فروش می رسد که پنجاه دانه آن، ۱۵ هزار افغانی می شود که در آن، بیش از  ۱۳۹۰۰ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

بالشت ترکی:

به تعداد ۹۵ بالشت ترکی، نزدیک به ۳۷ هزار افغانی خریداری شده که هر کدام آن، بیش از ۳۸۶ افغانی هزینه برداشته است.

اما یک بالشت در بازار، ۲۰۰ افغانی به فروش می رسد که ۹۵ بالشت، ۱۹ هزار افغانی می شود و در آن، بیش از ۱۷۶۰۰ افغانی اضافه ستانی شده است.

کفش:

به تعداد ۵۰ جوره کفش، بیش از ۱۹۳۰۰ افغانی خریداری شده است که قیمت هر جوره آن بیش از ۳۸۶ افغانی می شود.

اما دربازار یک کفش ۲۵۰ افغانی به فروش می رسد که ۵۰ دانه آن، ۱۲۵۰۰ افغانی می شود که در آن، بیش از ۶۸۰۰ افغانی اضافه ستانی شده است.

ستاتسکوپ:

به تعداد چهار پايه ستاتسکوپ، بیش از ۲۷۸۰ افغانی خریدای شده که هر کدام آن، بیش از ۶۹۵ هزینه برداشته است.

اما یک پايه ستاتسکوب ۴۰۰ افغانی به فروش می رسد که چهار عدد آن، ۱۶۰۰  افغانی می شود و در آن، نزدیک به ۱۲۰۰ افغانی اضافه ستانی شده است.

آله فشار:

چهار عدد آله فشار، بیش از ۷۷ هزار افغانی خریداری گردیده شده که هر کدام آن بیش از ۱۹۳۰۰ افغانی خریداری گردیده است.

اما یک آله فشار، ۱۳۰۰ افغانی به فروش می رسد که چهار عدد آن، ۵۲۰۰ افغانی می شود و در آن، بیش از ۷۲ هزار افغانی اضافه ستانی شده است.

سند خرید تیل دیزل توسط وزارت صحت عامه و بل های خرید تیل دیزل از سوی آژانس خبری پژواک در تاریخ متذکره قرار ذیل اند:

خریداری تیل:

در سند خرید تیل مورخ ۱۳۹۹/۰۲/۰۱ تا ۱۳۹۹/۰۲/۳۱ که در اختیار پژواک قرار گرفته، نشان می دهد که ۴۷۹ لیتر تیل دیزل بیش از ۳۰ هزار افغانی خریداری شده است که فی لیتر تیل دیزل، مبلغ ۶۳ افغانی هزینه برداشته است.

اما بل های خریداری تیل دیزل که در عين تاريخ، توسط آژانس خبری پژواک خریداری شده است، نشان می دهد که، يک لیتر تیل دیزل مبلغ ۴۶ به فروش می رسید که بیش از هشت هزار افغانی در قرار داد تیل، اضافه ستانی شده است.

انتقاد شهروندان از اختلاس در سکتور صحت:

شماری از شهروندان کشور، وزارت صحت عامه را یک اداره فاسد در کشور عنوان کرده و می گویند که مریضان همه روزه جان می دهند؛ اما مسئولان در وزارت صحت عامه، پول های کمک شده به مردم را حیف و میل می کنند.

شمس الله هوشمند کارمند، یکی از ادارات خصوصی که در شهرکابل زندگی می کند، می گوید که اکثریت بیماران در کشور، به دلیل موجودیت فساد و عدم توجه به مریضان، خود شان را در منازل بستری کرده و به شفاخانه مراجعه نمی کنند.

وی به پژواک گفت که به دلیل عدم کنترول و نظارت درست از شفاخانه ها، اختلاس در این سکتور به حد اعظمی اش رسیده است و بخش های خریداری، گزارشات شان را به میل خود ترتیب و ارائه می کنند.

نوید، دیگر از باشنده گان شهر کابل نیز از عدم نظارت از مراکز صحی انتقاد کرده و می گوید که صدها میلیون دالر به سکتور صحی افغانستان کمک شد؛ اما همه کمک ها و پول ها، حیف و میل شده و اندک ترین تغییرات در این سکتور به وجود نیامده است.

موصوف، از حکومت خواست تا افراد شایسته و مسلکی را در رهبری سکتور صحت که در حال حاضر ضرورت بیشتر به آن احساس می شود بگمارد تا از اختلاس جلوگیری و بیش تر از پیش، به مشکلات مردم رسیدگی شود

دیدگاه دیدبان شفافیت افغانستان:

سید اکرام افضلی، رئیس دیدبان شفافیت افغانستان، از فسادهای انجام شده در سکتور صحت کشور نگرانی کرده و گفت که گزارش های نشر شده اخیر در مورد اختلاس در وزارت صحت عامه، مردم را ناامید کرده است.

وی می گوید که به دلیل موجودیت فساد و عدم مدیریت، کیفیت خدمات صحی در شفاخانه های دولتی پائین آمده است.

موصوف همچنان گفت که اعتماد مردم نسبت به این نهاد کاهش یافته و از کم توجهی و رسیدگی به مریضان شکایت دارند.

موصوف، سکتور صحی را نبض جامعه عنوان کرده و از حکومت خواست که جلو فساد را در سکتور صحت بگیرد و لکه بدنامی را از دامن وزارت صحت عامه، پاک کند.

افضلی، در پاسخ به این که آیا از کارکرد حکومت در خصوص مبارزه با فساد راضی است یا خیر؟ گفت که بر اساس نشر گزارش سال ۲۰۱۹ سازمان بین المللی شفافیت، در مورد فساد در ۱۸۰ کشور جهان، افغانستان در بین ده فاسد ترین کشور در جهان رده بندی شده است.

وی گفت که بر بنیاد این گزارش، سومالیا، سودان جنوبی و سوریه، سه کشور دارای بیشترین فساد در جهان شناسایی شده اند؛ اما افغانستان با کسب ۱۶ امتیاز در شاخص مبارزه با فساد، یک درجه افت داشته و در جایگاه ۱۷۳ قرار گرفته است.

این در حالی است که حکومت افغانستان در گزارش سال ۲۰۱۸ دیدبان شفافیت بین المللی نیز با کسب ۱۶ امتیاز در ردیف ۱۷۲ قرار داشت.

دیدگاه حقوقدانان:

شهلا فرید استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل، اختلاس را عمل جرمی عنوان کرده و گفت که قانون برای اختلاس کنندگان، بر اساس چگونگی جرم جزاهای مختلف تعیین کرده است.

وی، با اشاره به موجودیت چندین نهاد به منظور رسیدگی به جرایم، می گوید که در بخش فساد کدام مبارزه عمیق صورت نگرفته و حکومت افغانستان در این خصوص، ناکام بوده و کدام دستاوردی ندارد.

موصوف، نارضایتی اش را از عدم اقدامات دولت در خصوص جلوگیری از فساد ابراز کرده و گفت، تحقیقاتی که از سوی سازمان بین المللی اعلام شده نشان می هد که حکومت افغانستان در جلوگیری از فساد موفق نبوده و نتوانسته فساد را کاهش بدهد.

او تصریح کرد:”تحقیقات نشان می دهد که بلند ترین فسادها از سوی کسانی صورت می گیرد که در رده های بلند حکومتی قرار دارند و کسانی که فساد بزرگ را انجام می دهند تاکنون در علیه آنها هیچ اقدامی صورت نگرفته است. “

بانو فرید، با بیان این که قربانی اصلی اختلاس مردم افغانستان اند، گفت که مردم با مشکلات فراوان کار می کنند و مالیه می دهند؛ اما پول آنها توسط برخی ها اختلاس می شود.

این حقوقدان می گوید، با تاسف که این پول از سوی برخی ها اختلاس می شود و آن را به بیرون از کشور انتقال می دهند و به نحوی پول های اختلاس شده خود را سفید می کنند؛ اما کسی نیست که جلو آنها را بگیرد.

حکم قانون در مورد اختلاس:

در ماده ۳۸۹ فصل دوم کود جزاء آمده است که هرگاه موظف خدمات عامه یا موظف موسسه غیردولتی یا موسسه خصوصی یا جمعیت که در یک قرارداد یا سنجش یا تثبیت یا تحصیل محصول گمرکی، مالیات یا حقوق دولت یا مرجع مربوط مکلف به تامین منفعت اداره مربوط باشد، حقوق مرجع مربوط را به نفع خود یا شخص دیگری عمداً متضرر یا مختل بسازد. عملی وی در حکم اختلاس شناخته شده، مرتکب با نظرداشت ضرر وارده بر منافع عامه مطابق احکام مندرج این فصل، مجازات می گردد.

در فقره چهارم ماده ۳۹۱ کود جزاء که مختص به مجازات موظف خدمات عامه در صورت ارتکاب اختلاس می باشد، آمده است که در صورتی که وجه اختلاس شده بیش از یک میلیون تا ده میلیون افغانی باشد، به حد اکثر حبس طویل محکوم به مجازات می شود.

رئیس اسبق شفاخانه افغان – جاپان:

داکتر حکیم صالح، رئیس اسبق شفاخانه افغان – جاپان، به آژانس خبری پژواک گفت که همه قراردادها، از جمله قراردادهای ادویه، اکسیجن، تجهیزات طبی، غذا و غیره از سوی وزارت صحت عامه صورت گرفته است.

انجمن طبی اسلامی افغانستان ” ایما” که قبل از این مسؤولیت سرپرستی از شفاخانه افغان جاپان در کابل را به عهده داشت، می گوید که در پروسه عقد قراردادها و خریداری ها، تیم مدیریتی شفاخانه افغان – جاپان سهیم نبوده، بلکه خریداری تجهیزات طبی، ادویه و محصولات بهداشتی توسط تدارکات وزارت صحت عامه صورت گرفته است.

دیدگاه وزارت صحت عامه:

آژانس خبری پژواک، تماس های مکرر با اکمل سمسور، سخنگوی وزارت صحت عامه داشت و پنج روز متواتر منتظر پاسخ وی بود؛ اما در این مدت هیچ پاسخی از او دریافت نکرد.

سوالات مربوط به این گزارش، پنج بار توسط خبرنگاران پژواک و یک بار هم توسط معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، با سخنگوی وزارت صحت عامه شریک گردیده؛ اما اندک ترین توجه به آن نشده است.

قابل ذکر است که سخنگوی وزارت صحت عامه، روز گذشته خواهان شریک کردن اسناد دست داشته پژواک شد، اسناد نیز با آنها شریک گردید؛ اما با آن هم پاسخی ارائه نکرد.

پژواک، به همکاری مالی دنمارک و برنامه انکشافی ملل متحد (UNDP)، این گزارش را تهیه کرده است.

Visits: 99

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر