زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​«در شش ماه گذشته درافغانستان نزديک به ٣٠٠٠ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند»

​«در شش ماه گذشته درافغانستان نزديک به ٣٠٠٠ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند»

author avatar
14 Jul 2020 - 15:50
​«در شش ماه گذشته درافغانستان نزديک به ٣٠٠٠ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند»
author avatar
14 Jul 2020 - 15:50

کابل(پژواک،۲۴سرطان ۹۹): کمیسیون حقوق بشرافغانستان می گوید، درشش ماه نخست سالجاری میلادی در افغانستان ۲۹۵۷ فرد ملکی کشته و زخمی شده اند و این آمار نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۱۱درصد کاهش یافته است.

محمد نعیم نظری معاون اين کمیسیون امروز دریک نشست خبری در کابل گفت که درشش ماه اخير در۸۸۰ رویداد مختلف امنیتی درکشور ۱۲۱۳ تن جان باخته و ۱۷۴۴ تن دیگر زخمی شده اند.

منبع با ذکراينکه، آمار ياد شده نسبت به شش ماه نخست سال گذشته یازده درصد کاهش را نشان میدهد ، افزود که در شش ماه نخست سال گذشته میلادی ۳۳۳۸ تن کشته و زخمی شده بودند که شامل حدود ۹۷۰ کشته و بيش از۲۳۵۰ تن زخمی بوده است.

منبع همچنان افزود که در شش ماه سال جاری ۱۲۶ تن از زنان ملکی کشته و ۱۷۱ تن دیگر زخمی شده اند و این رقم  نسبت به شش ماه نخست سال گذشته ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

نظری همچنان از کشته شدن ۲۲۵ کودک  وجراحت ۴۰۵ تن دیگر درمدت یاد شده نيزياد کرد که بگفتۀ او نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۳۳ درصد کاهش یافته است.

یافته های کمیسیون نشان می دهد که ۴۸.۵ درصد افراد ملکی توسط گروه طالبان، ۲۶.۷ درصد توسط عاملان نامعلوم، ۱۵.۵ درصد توسط نیروهای حکومتی،۶.۳ درصد توسط گروه داعش، ۲.۳درصد توسط نیروهای بین المللی و باقی تلفات بر اثر فیر راکت های نیروهای پاکستانی در ولایات کنر، کندهار، پکتیا و خوست کشته  و زخمی شده اند.

منبع می افزاید که در حملات گروه طالبان ۵۴۲ تن کشته و ۸۹ تن زخمی شده اند که در مقایسته با شش ماه نخست سال ګذشته ۲۴درصد کاهش را نشان میدهد.

همچنان درگزارش آمده است که ۳۱ درصد کُل تلفات را ترور و قتل های هدف مند تشکیل می دهند ،۲۶ درصد افراد ملکی قربانی ماین های جاسازی شده اند،۱۲.۷در صدد در نتیجه حملات راکتی قربانی شده ، ۱۱.۷ درصد در نتیجه حملات انتحاری و ۱۱.۵ درصد دردرگیری ها و جنگ های زمینی کشته و زخمی شده اند.

دربخشى ازگزارش کمیسیون حقوق بشر آمده است که از مجموع تلفات افراد ملکی ۶۹۲ تن در زون جنوب غرب،۵۴۴ تن در زون مرکز،۵۸۰ تن در زون شرق،۳۴۴تن در زون شمال شرق،۲۷۰ تن در زون شمال،۲۴۰ تن در زون غرب و  ۲۷۶ تن در زون جنوب در جریان شش ماه نخست سال جاری ميلادى کشته و زخمی شده اند.

کمیسیون از طرف های درگیر در جنگ افغانستان می خواهد که موازین حقوق بشردوستانه بین المللی را رعایت نمایند زیرا هر نوع نقض قواعد، مسوولیت بزرگی را متوجه ناقضان می کند و ناقضان در تمامی حالات و بدون توجه به زمان و مکان، قابل پیگیرد عدلی و قضایی خواهند بود.

نظری می گوید که صلح داعیه بزرگ و نیاز مبرم مردم افغانستان است که کمیسیون برعلاوه حمایت از این روند از طرف های درگیر می خواهد که با در نظرداشت عدالت و تضمین حمایت از حقوق بشری شهروندان کشور، گفتگوهای میان افغانان را آغاز و هرچه زودتر آتش بس کامل را برقرار کنند.

همچنان موصوف از طرف هاى درگيرخواست که از جنگ در محلات مسکونی و یا هر جایی دیگر که به افراد ملکی آسیب وارد می شود ؛ خود داری کنند و هرگز از یک انسان به عنوان سپر دفاعی استفاده نه نمايند .

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر