زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

«اگردر کابینه به نورستانیان سهم داده نشود، به حرکت های مدنی می پردازند»

«اگردر کابینه به نورستانیان سهم داده نشود، به حرکت های مدنی می پردازند»

author avatar
15 Jul 2020 - 17:50
«اگردر کابینه به نورستانیان سهم داده نشود، به حرکت های مدنی می پردازند»
author avatar
15 Jul 2020 - 17:50

کابل (پژواک ۲۵ سرطان ۹۹): شماری از باشنده گان ولایت نورستان در گردهمایی اعتراضی، درکابل خواهان سهم افراد نخبه این ولایت در حکومت شده و هشدار دادند ، در صورتی بی توجهی به خواسته های شان  با حکومت مقاطعه می کنند.

ده ها تن از نورستانیان  امروز ۲۵ سرطان، طی گردهمایی زیر نام « سهم نورستانیان در حکومت مشارکت ملی در کجاست؟» در کابل گرد هم آمده بودند، خواهان سهم افراد نخبه این ولایت در حکومت شدند.

بستاک پرماج رییس شورای سراسری ولایت نورستان در این گردهمایی گفت که مردم نورستان در انتخابات ریاست جمهوری با وجود مشکلات امنیتی سهم فعال داشته اند اما تا کنون به انها هیچ نقشی در حکومت مشارکتی از سوی  رییس جمهور غنی و داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه داده نشده است.

وی افزود:«در بیست سال گذشته که کشور نسبتا به سوی پیشرفت و ترقی بوده است به  ولایت نورستان هیچ توجه صورت نگرفته است ، مردم  پنج ولسوالی سه ولایت را باید عبور کنند تا به مرکز ولایت نورستان برسند، که این عدالت نیست.»

موصوف افزود که برخلاف قانون اساسی افغانستان و  فیصله کنفرانس بن که باید به تمام اقوام سهم داده شود و سهم همه مشخص است اما سهم نورستانیان مشخص نیست.

محمد اسماعیل اتیکان نماینده مردم نورستان در ولسی جرگه که در این گردهمایی اعتراضی امروز حضور داشت طی صحبتی گفت که  نورستان و نورستانیان در بی مهری حکومت قرار دارند.

وی افزود:« با وجود این که میلیارد ها دالر از کمک های جهانی در کشور سرازیر گردیده ؛ اما باز هم در بازسازی، نوسازی و زیرساخت های نورستان کم ترین توجه صورت نگرفته که این برای ما قابل پذیرش نیست.»

او از رییس جمهور خواست تا کادر های این ولایت را در کابینه مقرر کنند، پروژه های انکشافی در بخش سرک سازی ، اعمار کلینیک ها ومکاتب برای این ولایت منظور نماید.

به گفته ای او در پروسه صلح نیز سهم نورستانی ها معلوم نیست و از داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی خواست تا یک نورستانی در ترکیب این شورا شامل گردیده و عضویت این هیات را داشته باشد.

اشتراک کننده گان گردهمایی اعتراضی با پخش قطعنامه ای هشدار دادند که در صورت عدم رسیده گی به خواست های شان به حرکت های مدنی رو می آورند و خیمه های تحصن را برپا خواهند کرد.

در قطع نامه همچنان تذکر رفته است،در صورت که این همه تلاش ها بی نتیجه بماند نورستان با حکومت مرکزی مقاطعه می کنند و به شکل مستقل عرض اندام خواهد کرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر