زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

نظارت از وينتلاتورها: در غور چهار دستگاه به نام وينتلاتور ۲.۴ میلیون افغانی بلندتر از نرخ خریداری شده است

نظارت از وينتلاتورها: در غور چهار دستگاه به نام وينتلاتور ۲.۴ میلیون افغانی بلندتر از نرخ خریداری شده است

author avatar
15 Jul 2020 - 09:25
نظارت از وينتلاتورها: در غور چهار دستگاه به نام وينتلاتور ۲.۴ میلیون افغانی بلندتر از نرخ خریداری شده است
author avatar
15 Jul 2020 - 09:25

فیروزکوه (پژواک، ۲۵ سرطان ۹۹): چهار دستگاهی که ادارۀ محلی غور به نام «وينتلاتور» خریداری نموده، اما دستگاه بایپپ (BIPAP Devices) نام دارد، دست کم ۲.۴ میلیون افغانی بلندتر از نرخ بازار خریداری شده است.

این اله تنفسی چهار کیلویی دستگاه بایپپ (BIPAP Devices) نام دارد، ساخت کشور چین بوده و مادل آن DM28-30ST-BP می باشد که حالا ۱۴۰۰ دالر امریکایی در بازار كابل به فروش می رسد.

به اساس معلومات ریاست صحت عامه ولایت غور، در این ولایت در کُل ۹ پایه وينتلاتور است که پنج پایه آن قبل از شیوع ویروس کرونا در این ولایت موجود بود و چهار دستگاه دیگر، پس از شیوع ویروس کرونا از بودجه ولایتی مبارزه با ویروس کرونا خریداری شده است. 

شش پایه این دستگاه ها در شفاخانه کووید – ۱۹ غور و سه پایه دیگر آن در شفاخانه ولایتی این ولایت استفاده می شود.

اما برخی منابع می گویند، وينتلاتور بودن چهار دستگاهی که به نام وينتلاتور در فهرست وزارت صحت عامه ثبت است، هنوز مشخص نیست.

غلام نبی یگانه رییس شفاخانه کووید -۱۹ غور به آژانس خبری پژواک گفت که در حال حاضر در شفاخانه کووید – ۱۹ از دو ماشین تنفس مصنوعی (وينتلاتور) که از شفاخانه ولایتی غور به این شفاخانه انتقال شده، استفاده می شود و از «چهار ماشین نامعلوم که بنام وينتلاتور خریداری شده است» استفاده نمی شود.

 

 

 

 

 

او در مورد این که چرا از چهار دستگاه خریداری شده جدید استفاده نمی کنند، گفت:”برای فعلا دو پایه وينتلاتوری که از شفاخانه ولایتی برای ما فرستاده شده به طور امانت استفاده می کنیم که داکتران ما در هرات طریقه استفاده آن را آموخته اند.”

غلام نبی افزود:”چهار دانه بنام وينتلاتور که بسیار ماشینک های خورد، خیلی زیاد متفاوت از این دو ماشین است و فعلا در ستاک (گدام) ما موجود است، ما صحت عامه را در جریان ماندیم، که این ماشین های خورد که آمده، ما به استفاده آن آشنایی نداریم و وينتلاتور بودن آن زیر سوال است.”

موصوف می گوید که باید صحت عامه غور این موضوع را به درستی بررسی کند و تشخیص دهد که چهار دستگاه یادشده وينتلاتور است یاخیر؟

به گفته اى او دو پایه وينتلاتوری که در شفاخانه کووید – ۱۹ غور از آن استفاده می شود، در کنار این که حجم کلان دارد، بالای آن نوشته است«وينتلاتور» و این دستگاهایی است که به مریضان کووید- ۱۹ موثر می باشند.

 

 

 

 

 

 

ازسوی دیگر، فهیم الله دلاور معاون موسسه هماهنگی کمک های انسانی «CHA» که به اساس قرارداد مسوولیت عرضۀ خدمات صحی در شفاخانه کووید – ۱۹ غور را بر عهده دارند، در مورد این چهار دستگاه می گوید:« معلوم نیست که این ها (چهار دستگاه یادشده) وينتلاتور است، چی است؟ ما تا حال تسلیم هم نشدیم، من به رییس صاحب صحت عامه نیز گفتم که فهمیده نمیشه و شناخته نمیشه که این ها چی هستند؟ من به کابل هم گفتم و سریال نمبرهایش را هم روان کردم، به خاطری که … اصلا فهمیده نمیشه، سر شان نوشته هم نیست وينتلاتور، باز هم ببینیم که چی است؟»

آژانس خبری پژواک عکس های این چهار دستگاه را با یکی از شرکت هایی که در بخش تورید ادویه و وسایل طبی در کابل فعالیت دارد، شریک ساخت و درمورد معلومات خواست که آیا این دستگاه ها ونتلاتور است یا خیر؟

یک تن از مسوولان این شرکت که نخواست نام او و شرکت یادشده در گزارش ذکر شود، گفت:« اين يك نوع ابتدايی  دستگاه وينتلاتور است، اما چون دستگاهی نوع پيشرفته و استندرد كه مورد ضرورت افراد شرايط حاد باشند كاربُرد ندارد. این ماشین ها در تنفس به مريضانی كه هنوز شش های شان خيلی درگير نباشد كاربُرد دارد، اما كار دستگاه وينتلاتور را انجام داده نمی تواند.»

اما جمعه گل یعقوبی رییس صحت عامه غوربه پژواک گفت:« این­ها ماشین های وينتلاتور استند؛ چون روی کتلاک شان نوشته است وينتلاتور، ما ماشین هایی خواسته ایم که استفاده از آن ساده باشد، چون از سابق پنج ماشین داریم که کسی از استفاده آن چیزی نمیدانست، اگر ما بازهم همانطور ماشین ها را خریداری می کردیم که کس به استفاده آن چیزی را نمی­دانست به درد نمیخورد.»

او می افزاید:« ما ماشین های را که قابل استفاده باشند و آسانتر استفاده شوند و موثریت خوب داشته باشند خریداری کردیم و همچنان ما در انترنت جستجو کردیم بهترین وسیله ها به کووید نُزده همین ها بود.»

موصوف به سوالی مبنی بر شکایت مسوول شفاخانه کووید – ۱۹ غور که می گوید وينتلاتوربودن چهار دستگاه یادشده ثابت نیست، گفت:« آنان تا اکنون از هیچ وسیله به ما شکایت نکرده اند.»

در همین حال عبدالصمد احمدی رییس مالی و اداری مقام ولایت غور در این مورد می گوید:« ما نظر به فرمایش ریاست صحت عامه این ماشین ها را خریداری کردیم و ماشین های پیشرفته اند، داکتران شفاخانه مشکل از خود شان است که کاربُرد آن را نمی فهمند که این چنین ادعا را کرده اند.»

موصوف گفت که تا هنوز این چنین شکایتی را دریافت نکرده است که این چهار دستگاه برای مریضان ویروس کرونا موثر نیست.

این چهار دستگاه را شرکت «برادران پارسا» که برنده دواطلبی تهیه این دستگاه ها شده بود، در کابل برای ولایت غور خریداری کرده است.

بصیر پارسا مسوول این شرکت که نخواست با جزییات در این مورد صحبتی داشته باشد، گفت:«ما مطابق به آردر (سفارش) که شده ماشین تنفس مصنوعی را خریداری کردیم، برای ما مودل (DM28-30ST-BP) تعيین گردیده بود، ما جنس را آوردیم، اگر ما خلاف آردر خریداری می کردیم، برای ما مشکل ایجاد می شد.»

وی بدون ذکر نام شرکت می افزاید :« این ماشین ها را با دیگر وسایل از یک شرکت از کابل خریداری کردیم و به غور انتقال دادیم.»

خرید چندین برابر بلندتر از نرخ بازار

در کنار این که به گفته منابع، چهار دستگاه یادشده ستندرد نیستند، با در نظرداشت قیمت های قبلی در بازار حدود چهار برابر و به اساس قیمت های کنونی آن در بازار، بیش از هفت برابر بلند از نرخ اصلی آن خریداری شده است.

همچنان آمار قیمت خرید این چهار دستگاه نشان می دهد که با در نظرداشت قیمت های قبلی ارایه شده از سوی یک شرکت، این چهار دستگاه در کُل بیش از ۲.۴ میلیون افغانی و با در نظرداشت قیمت کنونی ارایه شده از سوی شرکت یادشده بیش از ۲.۷ میلیون افغانی بلندتر از نرخ بازار خریداری شده  است.

عبدالصمد احمدی رییس مالی و اداری ولایت غور می گوید که هر کدام چهار دستگاه یادشده به ۷۹۵ هزار افغانی خریداری شده است.

اما مسئول یکی از شرکت هایی که در بخش تورید و فروش ادویه و وسایل طبی در کابل فعالیت دارد و نمی خواهد که نامی از او گرفته شود، می گوید که قیمت خرید این دستگاه ها خیلی بلند ذکر شده است.

وی افزود:« قيمت اين دستگاه ها نظر به وينتلاتورهای استندرد پايين تر است، قيمت اين دستگاه در شرايطی كه جنس كمتر در بازار موجود بود، ۲۵۰۰ دالر [معادل ۱۹۳۰۰۰ افغانی به نرخ امروز ۲۳ سرطان] بود، اما حالا پايين آمده تا ۱۴۰۰ دالر[ معادل ۱۰۸۰۸۰ افغانی ] هم در بازار كابل به فروش می رسد.»

این اله تنفسی چهار کیلویی دستگاه بایپپ (BIPAP Devices) نام دارد، ساخت کشور چین بوده و مادل آن DM28-30ST-BP می باشد که قیمت آن در انترنیت از به شکل انلاین از ۱۷۹۹ تا۲۵۷۰ دالر امریکایی می باشد.

اما رییس صحت عامه غور در مورد قیمت این دستگاه ها می گوید:« خریداری مربوط به کمیتۀ مقام ولایت می شود، فقط ما مشخصات را شریک ساخته ایم و این خریداری نیز به طور مناقصه آزاد بوده که هرکس ارزانتر قیمت می داد قرارداد را به آن می دادند. بازارها نیز در حال نوسان است؛ یعنی در گذشته اگر یک وسیله ۲۰هزار افغانی بوده، شاید اکنون ده هزار و یا پنج هزار افغانی باشد، آن وقت همه چیز به خصوص وسایل طبی قیمت بود، چون وضعیت کرونایی وخیم بود.»

اما عبدالصمد احمدی رییس مالی و اداری ولایت غور در مورد این که این دستگاه ها بلند از قیمت بازار خریداری شده،  چنین پاسخ ارایه کرد:« نه خیر ما این وسایل را از طریق رقابت آزاد خریداری کردیم، به داوطلبی گذاشتیم و ده شرکت اشتراک کرده بودند، همین شرکت بصیر پارسا نازل ترین قیمت را پیشکش کرد و ما هم به آنها سپردیم.»

گزارش هشتم پژواک در مود نظارت از ونتلاتورها

Views: 6

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر