زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

فساد در هزینه های مبارزه با ویروس کرونا در غور بیداد می کند

فساد در هزینه های مبارزه با ویروس کرونا در غور بیداد می کند

author avatar
19 Jul 2020 - 10:09
فساد در هزینه های مبارزه با ویروس کرونا در غور بیداد می کند
author avatar
19 Jul 2020 - 10:09

کابل(پژواک، ۲۹سرطان۹۹): یافته های پژواک نشان می دهد که با پول مبارزه با ویروس کرونا درغور، برخی اجناس غیر ضروری و ۲۴ قلم جنس در کُل نزدیک به ۲۷۷ هزار افغانی (حدود ۳۱ درصد) بلند تر از نرخ بازار خریداری شده است.

همچنان یافته نشان می دهد که نزدیک به دو صد هزار افغانی در سفریه هفت روزه سه تن از هیات اعزامی از غور به کابل هزینه شده و فی نفر روزانه حدود ۹۵۰۰ افغانی مصرف کرده است. این هزینه ها با انتقاد فعالان مدنی غور رو به رو شده است.

حکومت افغانستان برای مبارزه با ویروس کرونا در ولایت غور، ۲۰ میلیون افغانی اختصاص داده بود.

به اساس جدول مصرف  این پول، که یک منبع در اختیار آژانس خبری پژواک قرار داده است، اداره محلی غور، از مجموع بیست میلیون افغانی،۱۹۹۸۱۵۳۶ افغانی مصرف نموده است.

از این جمله، بیش از سه میلیون و ۴۳۶ هزار افغانی در پرداخت معاش پرسونل شفاخانه هشتاد بستر کووید -۱۹، بیش از یک میلیون و ۲۹۲ هزار افغانی در خریداری وسایل براى اين شفاخانه ، سه صد هزار افغانی در مدد معاش کارمندان خدماتی شفاخانه ولایتی، ۴۷۵۰۰ افغانی در انتقال سمپل ها،۱۴۲۵۰ افغانی در خرید قفل برای بستن دروازه های عمومی اماکن عمومی در ایام قرنطین، ۱۹۹۲۳۰ افغانی در اعزام هیات به کابل، ۳۵۹۰۰ افغانی در خریداری ۳۵ قلم دوا، ۵۰ هزار افغانی در تهیه اعاشه و تجهیزات برای ولسوالی تولک، نزدیک به  ۴۷۱ هزار افغانی در خرید وسایل دواپاشی و ضد عفونی سازی شهر، بیش از ۷۲۵ هزار افغانی در خریداری وسایل محافظتی برای کارکنان شفاخانه کووید- ۱۹ و ۱۳ میلیون و ۴۱۰ هزار افغانی  در خریداری وسایل طبی برای شفاخانه کووید -۱۹ هزینه شده است. 

خریداری بلندتر از قیمت بازار

آژانس خبری پژواک از میان هزینه های یادشده خریداری ۳۵ قلم جنس از سوی اداره محلی برای شفاخانه کووید – ۱۹ غوررا بررسی نموده و اجناس یادشده را در «فروشگاه الکترونیکی حاجی کریم داد»، «پرزه فروشی و الکتریکی حاجی تاج گل ستانکزی»، «ستدیوى عکاسی دیجیتالی، فوتوکاپی و قرطاسیه فروشی نوری»، «صنایع چوبی و MDF فیروزکوه»و«قالین فروشی عبدالغفار و برادران» نرخ­گیری کرده است.

قیمت ها نشان می دهد که ۲۴ قلم جنس نزدیک به ۳۱ درصد به قیمت بلندتر از بازار خریداری شده است.

به اساس بررسی ها که نتایج آن را در جدول زیر مشاهده کرده می توانید، در برخی موارد تفاوت های زیاد وجود دارد و  درکُل مواد یادشده نزدیک به ۲۷۷ هزار افغانی گرانتر از نرخ بازار خریداری شده است.

با این حال، عبدالصمد احمدی رییس مالی مقام ولایت غور می گوید که اداره محلی این اجناس را مطابق به قانون و طرزالعمل از طریق رقابت آزاد قرارداد نموده اند و در آن اختلاس نشده است.

وی افزود:”تفاوت چشم گیرو کلان نمی بینیم، یک قلم و دو قلم اگر قیمت آن بلندتر هم بوده، جنس از بازار به صورت پرچون خریداری نشده است، از طریق قرارداد بوده و در هر قرارداد، ده  و یا بیشتر شرکت اشتراک نموده و ما با شرکتی که پاینترین نرخ را داده، قرارداد کرده ایم.”

خریداری اجناس غیرضروری

قابل ذکر است که در بین ۳۵ قلم جنس خریدرای شده، برخی وسایل غیر ضروری چون ۱۲ پایه تلویزیون نیز وجود دارد.

داکتر پتونی تایشمن یک تن از متخصصین امور صحی می گوید که در مجموع پروژه مبارزه با ویروس کرونا، درست مدیریت نشده و در چنین شرایطی که افغانستان از لحاظ اقتصادی در وضعیت خوب قرار ندارد، باید در عوض وسایلی چون تلویزیون، کوچ و امثال آن باید دوا و مواد ضروری برای تداوی مریضان خریداری می شد.

موصوف می گوید که نبود مدیریت درست زمینه را برای فساد مساعد می سازد.

او می افزاید: “هرچند من در کابل هستم و در مورد غور معلومات کامل ندارم، اما این چنین بی نظمی ها در هر جایی که باشد، نشان دهنده فساد می باشد.”

با این حال، یک تن از داکتران شفاخانه علی جناح کابل که بیماران کووید- ۱۹ در آن تداوی می شوند، می گوید که در این شفاخانه استفاده از تلویزیون ممنوع است.

او که نمی خواهد نامش در گزارش ذکر شود، می گوید که تلویزیون در شفاخانه نه تنها که نیاز نیست، بل برای مریضان مزاحمت می کند و باید از آن در شفاخانه استفاده نشود.

اما رییس مالی مقام ولایت غور می گوید که آنان این وسایل را نظر به پیشنهاد ریاست صحت عامه این ولایت خریداری نموده و این اجناس غیر ضروری نیست؛ زیرا هر دفتر به آن نیازدارد.

او در مورد این که چرا شفاخانه بیست بستر در تولک ساخته نشده، گفت که مسئولین ولسوالی تولک با والی گذشته در تماس بوده اند و وی درجریان قرار نداشته است.

غیر متوازن بودن و هزینه های بیجا

یافته های پژواک نشان میدهد که از ۲۰ میلیون افغانی اختصاص یافته برای مبارزه با ویروس کرونا، ۵۰ هزار افغانی برای ولسوالی تولک این ولایت اختصاص داده شده و متباقی ولسوالی های این ولایت شامل این برنامه نشده اند.

محمد حسن حکیمی هماهنگ کننده نهاد­های مدنی غور دراین مورد به پژواک گفت که  در مصرف این پول باید ولسوالی های دیگر نیز در نظر گرفته می شد، اما به دلایل نامعلوم توازن در استفاده از این پول در نظر گرفته نشده است.

این درحالی است که از پول یادشده برای ولسوالی تولک نیز وسایل غیر طبی خریداری شده و آن هم بدون استفاده مانده است؛ زیرا تاهنوز مرکز صحی برای بیماران کووید – ۱۹ در این ولسوالی ایجاد نشده است.

سید مجتبی حفیظی مسئول صحت عامه تولک می گوید که پنجاه هزار افغانی براى مبارزه با ویروس کرونا را دریافت کرده و با استفاده از این پول به اساس هدایت غلام ناصر خاضع والی پیشین غور امکانات لوژستیکی مانند کمپل، بالشت، دوشک، سولر و لین خریداری شده است.

او نیز می گوید که این مواد در حال حاضر کار آمد ندارد و باید در عوض آن ادویه و وسایل طبی خریداری میشد، اما آنها به دلیلی این مواد را خریداری کرده اند که قرار بود به گفته والی پیشین غور در این ولسوالی شفاخانه بیست بستر بیماران کووید- ۱۹ ساخته و در آن از این وسایل استفاده شود، اما این شفاخانه به دلیل «عدم حمایت اداره محلی غور» تا حال فعال نشده است.

به گفته اى موصوف، این در حالی است که اکثریت باشنده های ولسوالی تولک به ویروس کرونا مصاب شده و نیاز جدی به فراهم نمودن امکانات طبی دارد.

وی در مورد این که ممکن است با بیست میلیون افغانی شفاخانه ساخته شود، گفت:« والی صاحب «غلام ناصر خاضع» گفتند شما خریداری کنید، یک کلینک ۲۰ بستر در تولک ایجاد کنید، همان لیسه سید عبدالله علوی را تعيین کردند، باز دفعتاً گفتند که همین وسایل را خریداری کنید تا اینکه ما یک مقدار دیگر هم پول حواله می کنیم، اما دیگر پول حواله نکردند که ایجاد کنیم، اینها (مواد خریداری شده) هم ماند.»

با این حال، جمعه گل یعقوبی رییس صحت عامه غور می گوید که یک مقدار پول برای خریداری وسایل لوژستیکی از سوی کمیته مبازره با ویروس کرونا به ولسوالی تولک به دلیل افزایش موارد کرونا در این ولسوالی کمک شده است.

به گفته اى یعقوبی، همه ولسوالی های غور هیچ امکانات برای مبارزه با ویروس کرونا به جز تیم های سه نفری که مریضان را معاینه می کنند، ندارد و پول اختصاص داده شده برای تولک به هدف مجهز نمودن شفاخانه ۲۰ بستر هزینه شده است.

درعين حال عبدالصمد احمدی رییس مالی مقام ولایت غور در این مورد گفت:« ولسوالی تولک به دلیل این که در آغاز واقعات مثبت کرونا در آن ولسوالی زیاد بود، کمیته نیاز دید که از این پول برای آنان نیز مبلغی را در نظر بگیرد و دیگر این که ما به خاطری که شهر فیروز کوه بیشتر با تهدید کرونا مواجه بود، خواستیم شفاخانه کووید – ۱۹ در شهر مجهز باشد.»

سفریه های بلند و پرسش برانگیز

در بخش دیگر مصارف کمیته ولایتیغور آمده است که ۱۹۹۲۳۰ افغانی در رفت و برگَشت هیات اعزامی به کابل مصرف شده است.

به اساس معلومات عبدالصمد احمدی در یک هفته سه تن (نماینده مقام ولایت، نماینده مستوفیت و نماینده صحت عامه) ۱۹۹۲۳۰ افغانی را به مصرف رسانیده و کرایه سفر را دریافت نموده اند.

این در حالی است که به اساس ماده هفتم مقرره تنظیم امور کرایه، سفریه و جیب خرج، سفر كننده به داخل کشور، روزانه یک هزار افغانی مستحق سفریه می باشد.

حسن حکیمی هماهنگ کننده نهاد های مدنی می گوید: “پول مصارف هیات نشان می دهد که بسیار مصرف بلند داشته اند، پول گزاف بود، یک آدم که در یک هوتل پنج ستاره هم زندگی کند اینقدر مصرف نمیکند، پس نشان میدهد که در این پول فساد صورت گرفته.”

وی می­افزاید که اداره محلی غور و اعضای هیات کمیته مبارزه با ویروس کرونا به دلیل اختلاس تاهنوز حاضر نشده اند که برای مردم از مصرف پول گزارش بدهند.

عیداالحمید ناطقی عضو شورای ولایتی غور نیز می گوید:« این پول از اوایل در غور جنجال های خود را به همراه داشته است، از قیمت گرفتن وسایل و ابزار و تهیه ادویه، سفر هیات هایی که بخاطر تهیه تجهیزات رفته بودند، بحث کلان بود که سه نفر در یک هفته رفته بودند، ۱۹۹ هزار افغانی به مصرف رسانیده بودند و در ترکیب هیاتی که کمیته تعقین کرده بود، یک عضو شورای ولایتی نیز بود، روی این موضوع تاکید کرده بود، اما متاسفانه کس به سخن عضو شورای ولایتی توجه نکرده است و این پول را به صورت مستقیم به مصرف رسانیده اند. دیدگاه من این است که دقیقاً امکانات به مصرف نرسیده است و اگر پالیسی درست در آینده در نظر گرفته نشود، پول های دیگری هم ناپدید می شود.»

اما رییس مالی مقام ولایت غور در این مورد می گوید: ” قبلا سه تن هیت نظر به صلاحیت ولایت و کمیته کرونا تعیين شده بودند و آنها خودشان صلاحیت مصرف داشتند و مربوط به آنها می شود، قبل از برگزاری کمیته که ما در آن بوده ایم پول مصرف کرده اند، خلاف قانون هم ما گفته نمی توانیم شرایط ایجاب می کرد که همین مصرف صورت گیرد.”

پژواک، به همکاری مالی دنمارک و برنامه انکشافی ملل متحد (UNDP)، این گزارش را تهیه کرده است.

Views: 66

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر