زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

دانش: حکومت از هیچ نوع تلاش در پروسه صلح دریغ نکرده است

دانش: حکومت از هیچ نوع تلاش در پروسه صلح دریغ نکرده است

author avatar
30 Jul 2020 - 17:17
دانش: حکومت از هیچ نوع تلاش در پروسه صلح دریغ نکرده است
author avatar
30 Jul 2020 - 17:17

 کابل (پژواک، ۹ اسد ۹۹): معاون دوم رییس جمهور در پیام عیدیش می گوید که حکومت برای تامین صلح درکشور از هیچ تلاشی دریغ نورزیده اما به نظر می رسد که گروه طالبان از حسن نظر و اقدامات صلح‌خواهانه دولت سوء استفاده و وقت کشی می کند.

 سرور دانش در پیام به مناسبت فرار رسیدن عید سعید اضحی گفته است :«  فرارسیدن عید سعید اضحی را به تمام مردم مسلمان و شریف افغانستان به خصوص خانواده‌های عزیز شهدای نیروهای امنیتی و دفاعی کشور تبریک و تهنیت می‌گویم و با الهام از این ایام مبارک برای افغانستان و مردم رنج دیده خویش، صلح، آبادانی، شادمانی و آینده‌ای سرشار از سعادت و خوشی آرزو دارم.»

 وی گفته است که روند جاری صلح و همزمان افزایش خشونت‌ها از سوی مخالفین مسلح، امضای توافقنامه سیاسی و شروع کار حکومت جدید و فراگیری بیماری کرونا از مهم ترین پدیده‌هایی هستند که نیازمند توجه جدی و تدابیر همه‌جانبه اند.

موصوف می افزاید:« از همین رو لازم می‌دانم نکاتی را برای آگاهی مردم شریف کشور بیان کنم: 1- روند صلح با تدبیر و سعه صدر رهبری دولت افغانستان و تلاش‌های پی‌گیرانه همکاران بین المللی ما به نقطه مهمی رسیده است. »

دانش می گوید که حکومت افغانستان، با رهایی زندانیان طالبان و کسانی که دارای پرونده‌های جرمی و امنیتی بوده اند و هم‌چنین با تشکیل هیات مذاکره کننده و اعلان آمادگی کامل برای هر نوع گفتگو و مذاکره گام‌های مهمی را بر داشته است. از نگاه ما برقراری صلح پایدار و دائمی و پایان بخشیدن به خشونت‌های چهل ساله در کشور نیازمند از خودگذری، بلندنظری و فداکاری است.

موصوف در ادامه گفته است که به همین خاطر رهبری حکومت تا کنون از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نورزیده است و همه موانع احتمالی را از سر راه بر داشته و تا کنون ۴۶۰۰ تن زندانی طالبان را رها کرده و این کم پیشینه ترین رویه در مذاکرات صلح و یک گام بسیار مهم برای اعتماد سازی است، در حالی که حکومت افغانستان بر اساس موافقتنامه دوحه هیچ مسئولیتی در این رابطه نداشته است.

او می گوید:« اما متاسفانه به نظر می رسد که گروه طالبان از حسن نظر و اقدامات صلح‌خواهانه دولت سوء استفاده و وقت کشی می کند و در تمام این مدت به تشدید جنگ وافزایش خشونت‌های بی سابقه دامن زده و بر تمامیت خواهی خویش افزوده و حاضر به مذاکره نشده است.

به گفته دانش پیام رهبری طالبان علی رغم اعلان آتش بس در ایام عید، به طور واضح بر تداوم خشونت‌ها تاکید دارد.

او اضافه کرد:« ما از هر نوع آتش بس، حتی در زمان کم، استقبال می کنیم و صلح را خواسته و ضرورت اصلی و عاجل مردم افغانستان می‌دانیم. به همین خاطر خواهان قطع جنگ، آتش بس دایمی و آغاز گفتگوهای بین الافغانی هستیم، اما از طرف دیگر متأسفانه از پیام رهبری طالبان و پروپاگندای آنان پس از امضای توافقنامه با ایالات متحده آمریکا در قطر چنین بر می‌آید که آنان خود را فاتح جنگ در افغانستان می‌پندارند و در آستانه پیروزی و استقرار امارت اسلامی قلمداد می‌کنند. »

دانش می گوید اما همه و از جمله رهبری طالبان باید بدانند که این خواب هرگز در افغانستان تعبیر نخواهد شد و جمهوریت نظام، ارزش‌های مندرج در قانون اساسی افغانستان و دستاوردهای دو دهه اخیر کشور معامله ناپذیر هستند.

وی علاوه کرد :« اگر بی مسئولیتی طرف مقابل، افزایش خشونت ها و بی حرمتی به ارزش های مردم افغانستان و خون شهدای نیروهای دفاعی و امنیتی کشور تداوم یابد، بدون شک روند کنونی آسیب خواهد دید و این فرصت تاریخی از دست خواهد رفت. »

موصوف خاطر نشان کرد :« اکنون توپ صلح در میدان طالبان و همکاران بین المللی مخصوصا ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است،امیدواریم همگی به مسئولیت های خود صادقانه عمل کنیم. »

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر