زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​صدیقی: ۴۰۰ زندانی طالبان شامل فهرست سیاه افغانستان و برخی کشورهای دیگرمی باشند

​صدیقی: ۴۰۰ زندانی طالبان شامل فهرست سیاه افغانستان و برخی کشورهای دیگرمی باشند

author avatar
3 Aug 2020 - 16:03
​صدیقی: ۴۰۰ زندانی طالبان شامل فهرست سیاه افغانستان و برخی کشورهای دیگرمی باشند
author avatar
3 Aug 2020 - 16:03

کابل(پژواک،۱۳اسد ۹۹): سخنگوی رییس جمهور می گوید که هدف از برگزاری لویه جرگه مشورتی ایجاد اجماع ملی برای رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان می باشد، زیرا این زندانیان شامل فهرست سیاه دولت افغانستان و برخی کشورهای دیگر می باشند.

به اساس توافق نامه صلح که میان ایالات متحده امریکا و طالبان در دهم حوت سال ۱۳۹۸ در قطر به امضا رسید،  باید قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح، دولت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان و  طالبان یک هزار زندانی دولت را از زندان ها رها کنند.

به اساس معلومات شورای امنیت ملی کشور تا کنون دولت افغانستان ۴۶۰۰ زندانی گروه طالبان را که شامل فهرست داده شده از سوی طالبان می باشند و ۳۱۷ زندانی دیگر این گروه را آزاده کرده اند.

طالبان گفته اند که یک هزار زندانی حکومت را آزاد نموده و این پروسه را تکمیل کرده اند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور گفته است که به اساس قانون اساسی و قانون جزا صلاحیت آزاد کردن متباقی ۴۰۰ زندانی طالبان را ندارد که شامل فهرست داده شده از سوی طالبان می باشند.

محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در نخستین روز عید قربان اعلام کرد که در رابطه به رهایی این ۴۰۰ زندانی   لویه جرگه مشورتی را برگزار می کند.

صدیق صدیقی سخنگوی رییس جمهور امروز در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که کمیته برگزاری لویه جرگه تشکیل شده و قرار است فردا جزییات بیشتر در این مورد با ملت شریک شود.

سخنگوی رییس جمهور افزود که وزارت دولت در امور صلح و شورای عالی مصالحه ملی به شدت کار را آغاز کرده اند تا لویه جرگه مشورتی در زمان تعیین شده (هفدهم اسد) برگزار شود.

به گفته او رییس جمهور هدایت داده است که در تدویر این جرگه پول کمتر هزینه شود و تمام تدابیر صحی در نظر گرفته شود.

صدیقی می گوید،۴۰۰ زندانی که به اساس قانون رییس جمهور صلاحیت رهایی آنها را ندارد ، شماری از آنها به قتل دو تا ۴۰ تن، قاچاق مواد مخدر و آدم ربایی متهم می باشند و شماری از آنها محکوم به اعدام نیز شده اند.

صدیقی در پاسخ به سوالی گفت:«این زندانیان تنها در فهرست سیاه دولت افغانستان قرار ندارند، در لست سیاه برخی کشورهای دیگر هم قرار دارند که باید روی آن مشوره های لازم صورت گیرد، همواره حکومت تلاش کرده تا در مورد مسایل مهم و بزرگ مشوره مردم را داشته باشد که تدویر لویه جرگه نیز به منظور اجماع ملی راه اندازی می شود.»

وی افزود:«حکومت می خواهد در لویه جرگه مشورتی تمام جزییات در مورد پروسه صلح و خطرات آنرا شریک نماید .»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر