زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

وزارت امور خارجه: جامعۀ جهانى ازبرگزاری لویه جرگه مشورتی حمایت می نماید

وزارت امور خارجه: جامعۀ جهانى ازبرگزاری لویه جرگه مشورتی حمایت می نماید

author avatar
5 Aug 2020 - 09:43
وزارت امور خارجه: جامعۀ جهانى ازبرگزاری لویه جرگه مشورتی حمایت می نماید
author avatar
5 Aug 2020 - 09:43

کابل (پژواک، ١٥ اسد٩٩) : وزارت امور خارجه افغانستان مى گويد که جامعه جهانی از روند صلح به رهبری و مالکیت افغانها و برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح حمایت می نماید.

درخبرنامه اى مطبوعاتى اين وزارت  که امروزمنتشر وبدسترس آژانس خبرى پژواک قرارگرفته، آمده است، به ادامۀ نشست های قبلی، وزارت امور خارجه کشور پس از چاشت ديروز سه شنبه (١٤ اسد) میزبان دو نشست مشورتی جداگانه زیرعناوین "تقویت اجماع منطقه یی برای صلح" و "تقویت اجماع جهانی برای صلح" بود.

منبع افزوده است، این نشست ها به رهبری سرپرست وزارت امور خارجه و اشتراک سفرا، نمایندگان خاص کشورها و سازمان های بین المللی مقیم کابل از طریق ویدیو کنفرانس برگزار شد.

در خبرنامه آمده است، در هر دو نشست که با اشتراک نماینده گان بیش از چهل کشور و سازمان بین المللی برگزار شد، پیرامون اهمیت رهایی زندانیان طالبان و آتش بس، رعایت حقوق قربانیان جنگ در روند صلح، اهمیت اشتراک مردم در روندهای مشورتی صلح و آغاز عاجل مذاکرات بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

محمد حنيف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه در سخنرانی های افتتاحیه خویش ضمن صحبت مختصر در مورد پیشرفت ها و اقدامات دولت افغانستان در راستای رهایی بیش از ۵۰۰۰ زندانیان طالبان و رسیدن به صلح، راجع به آمادگی های حکومت افغانستان برای تدویر لویه جرگه مشورتی و اهمیت سیاسی- تاریخی لویه جرگه صحبت کرد.

همچنین موصوف با اشاره به اهداف، آجندا و ساختار لویه جرگه مشورتی، در مورد انتظارات دولت افغانستان از شرکای بین المللی افغانستان در روند صلح و لویه جرگه مشورتی صحبت نمود.

درادامۀ خبرنامه گفته شده است، اشتراک کنندگان هر دو نشست ضمن قدردانی از تداوم برگزاری نشست های مشورتی و اقدامات دولت افغانستان در راستای رهایی زندانیان طالبان، حمایت خویش را از برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح و روند صلح به رهبری و مالکیت افغانها اعلام داشتند.

منبع افزوده است، ایشان با درنظرداشت اینکه لویه جرگه یک اصل مشورتی و تکمیل کننده روند صلح است، برگزاری آنرا فرصت دانستند که نماینده گان مردم در راستای رسیدن به صلح انتظارات و نظریات خویش را در مورد تصامیم ملی در رابطه به صلح شریک سازند.

همچنین آنها حمله اخیر بر محبس جلال آباد و بالا رفتن سطح خشونتها قبل از آتش بس سه روزعید را شدیدا محکوم کردند.

وزارت خارجه گفته است که اشتراک کنندگان با قدردانی از آتش بس دو جانبه در جریان عید، تاکید نمودند که طالبان با رعایت قطع نامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس بشردوستانه، اعلامیه سرمنشی سازمان همکاری اسلامی در مورد تامین آتش بس در افغانستان و بادرنظرداشت خواست جامعه جهانی و مردم افغانستان، دست از خشونت برداشته و زمینه آتش بس سراسری را فراهم نمایند.

منبع افزوده است، اکثریت مطلق آنها ضمن حمایت از آغاز عاجل گفتگوها میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، بر حفظ و تقویت دستآوردهای ۱۹ سال اخیر نیز تاکید ورزیدند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر