زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​رییس ولسی جرگه: تدویر لویه جرگه مشورتی غیرقانونی است

​رییس ولسی جرگه: تدویر لویه جرگه مشورتی غیرقانونی است

author avatar
5 Aug 2020 - 10:35
​رییس ولسی جرگه: تدویر لویه جرگه مشورتی غیرقانونی است
author avatar
5 Aug 2020 - 10:35

کابل (پژواک،۱۵اسد ۹۹): رییس ولسی جرگه، مراجعه به نظریات مردم در مورد مسایل مهم ملی را یک اصل می داند، اما می گوید، با وجود حضور نماینده گان مردم در مجلسین شورای ملی، تدویر لویه جرگه مشورتی غیرقانونی است.

قرار است لویه جرگه مشورتی به منظور چگونگی رهایی ۴۰۰ زندانی جنجالی گروه طالبان به تاریخ هفدهم اسد در کابل برگزار شود.

در اعلامیه که از سوی دفتر مطبوعاتی رییس ولسی جرگه منتشر شده آمده است که میر رحمان رحمانی با هیات اداری این جرگه پیرامون برگزاری لویه جرگه مشورتی با رییس جمهور دیدار کرده و روی چگونگی برگزاری جرگه مشورتی بحث و تبادل نظر کرده اند.

منبع نگاشته است که در این نشست که در ارگ ریاست جمهوری دایر گردیده بود معاونین ریاست جمهوری، رئیس و تیم مذاکره کننده صلح و وزیر دولت در امور پارلمانی نیز حضور داشتند.

در خبرنامه آمده است که در آغاز نشست، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور تدویر لویه جرگه مشورتی صلح را به خاطر تعیین سرنوشت ۴۰۰ زندانی گروه طالبان و آغاز مذاکرات بین الافغانی نیاز جدی خواند.

به اساس معلومات منبع، رییس جمهور غنی گفته است که در لویه جرگه مشورتی صلح  افزون بر بحث و اجماع نظریات مردم و نماینده های شان در مورد صلح، روی مسایل مهم ملی تصمیم گرفته خواهد شد.

در خبرنامه آمده است که رییس ولسی جرگه با آن که مراجعه به نظریات مردم در مورد مسایل مهم ملی را یک اصل دانست ؛ اما برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح را خلاف قانون عنوان کرد.

به گفته اى رحمانی،  درصورتى که نماینده های واقعی مردم در مجلسین شورای ملی حضور دارند، تدویر هر گونه لویه جرگه مشورتی غیرقانونی است.

در ماده یکصد و دهم قانون اساسی آمده است که لویه جرگه عالی ترین مظهر اراده مردم افغانستان می باشد و متشکل است از اعضای شورای ملی و روسای شوراهای ولایات و ولسوالی ها می باشد.

در بند دیگر این ماده آماده است که  وزراء، رییس و اعضای ستره محکمه و لوی څارنوال می توانند در جلسات لویه جرگه بدون حق رای اشتراک ورزند.

رحمانی می گوید که دولت باید پیرامون مسایل مهم و سرنوشت ساز ملی به ویژه آغاز مذاکرات صلح بین الافغانی و رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان، نشست مشترک و فوق العاده‌ ای را با اعضای شورای ملی برگزار نماید.

در خبرنامه آمده است که سر انجام این نشست پس از بحث های طولانی به نتیجه‌ ای نرسید، اما ریاست جمهوری خواستار برگزاری نشست مشابه با رییس، هیئت اداری، کمیتۀ روسا و مسوولان گروپ های پارلمانی ولسی جرگه شورای ملی شد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر