زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اعضاى ولسى جرگه در جرگه مشورتى صلح اشتراک ميکنند

اعضاى ولسى جرگه در جرگه مشورتى صلح اشتراک ميکنند

author avatar
6 Aug 2020 - 16:10
اعضاى ولسى جرگه در جرگه مشورتى صلح اشتراک ميکنند
author avatar
6 Aug 2020 - 16:10

کابل (پژواک، ۱۶ اسد ۹۹): ولسی جرگه می گوید که به منظور منافع علیای کشور اکثریت اعضای این جرگه فیصله نمودند تا در لویه جرگه مشورتی صلح اشتراک نمایند.

قرار است لویه جرگه مشورتی به منظور چگونگی رهایی ۴۰۰ زندانی جنجالی گروه طالبان فردا (هفدهم اسد) در کابل برگزار شود.

میر رحمان رحمانی رییس ولسی جرگه دیروز با آنکه مراجعه به نظریات مردم در مورد مسایل مهم ملی را یک اصل می داند، گفته بود که با وجود حضور نماینده گان مردم در مجلسین شورای ملی، تدویر لویه جرگه مشورتی غیرقانونی است.

اما امروز کمیته روسای این جرگه با حضور بیش از ۱۳۸ عضو این جرگه با حضور داشت، ضیاء الحق امرخیل وزیر دولت در امور پارلمانی، مسعود اندرابی سرپرست وزارت امور داخله، محمد معصوم ستانکزی رییس هیئت گفتگو کننده حکومت و رییس کمیته برگزاری لویه جرگه، احمد ضیاء سراج سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی و شماری از مقام های دیگر حکومت نشست اضطراری را برگزار کردند.

حجت الله خردمند نایب منشی ولسی جرگه بعد از ختم نشست یاد شده در صحبت با رسانه ها گفت: «باید قبل از اعلام تاریخ برگزاری لویه جرگه با شورای ملی مشوره می شد و بعد تصمیم گرفته میشد، در شرایط فعلی که افغانستان با وضعیت بعد اقتصادی که قرار دارد نیاز نبود که چنین جرگه برگزار می شد.»

او افزود: «رییس جمهور و مقام های حکومت از اینکه با ولسی جرگه مشوره نکرده بودند معذرت خواستند و گفتند که برای حکومت به منظور آغاز گفتگو های صلح فرصت اندک بود و از همین رو تصمیم گرفته شد تا جرگه برگزار شود.»

به گفته موصوف، بعد از بحث های طولانی موافق و مخالف، اکثریت اعضای جرگه که در نشست امروز کمیته روسا حضور داشتند به منظور منافع علیای کشور تصمیم گرفتند تا در لویه جرگه مشورتی صلح شرکت نمایند.

خردمند می گوید، با آن که اجندای لویه جرگه با شورای ملی شریک نشده است اما این جرگه به خاطر منافع ملی کشور و ختم جنگ در کشور فیصله کردند که در لویه جرگه شرکت می کنند.

سید عظیم کبرزانی نماینده مردم هرات در این جرگه نیز گفت که سوی تفاهمی که دیروز به میان آمده بود رفع شد و اعضای جرگه تصمیم گرفتند تا به خاطر منافع ملی کشور در لویه جرگه شرکت نمایند.

او در پاسخ به سوالی گفت: «لویه جرگه مشورتی با لویه جرگه که در قانون پیشبینی شده متفاوت است و از همین رو اعضای جرگه موافقه کردند تا در آن شرکت نمایند.»

شماری از اعضای دیگراین جرگه نیز نظر مشابه داشتند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر