زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنی:طالبان تعهد کرده اند،اگر ۴۰۰ زندانی شان رها شوند گفتگو ها را آغاز ميکنند

غنی:طالبان تعهد کرده اند،اگر ۴۰۰ زندانی شان رها شوند گفتگو ها را آغاز ميکنند

author avatar
7 Aug 2020 - 16:34
غنی:طالبان تعهد کرده اند،اگر ۴۰۰ زندانی شان رها شوند گفتگو ها را آغاز ميکنند
author avatar
7 Aug 2020 - 16:34

کابل (پژواک، ۱۷ اسد ۹۹): ریيس جمهور کشور می گوید، طالبان تعهد کرده اند که اگر ۴۰۰ زندانی آنها رها گردد، در مدت سه روز با دولت مذاکرات رو در رو را آغاز می کنند اما بدون رهایی زندانیان به جنگ شدت ميبخشند.

جرگه مشورتی صلح امروز در کابل با اشتراک ۳۲۰۰ عضو از ۳۴ ولایت کشور به منظور تعين سرنوشت ۴۰۰ زندانی طالب برگزار گرديد.

رئیس جمهور کشور محمد اشرف غنی در برنامه افتتاح این جرگه گفت که لویه جرگه مشورتی صلح، نمایانگر تعهد و حسن نیت حکومت در راستای تامین صلح است.

وی افزود: «جای بسا افتخار است که خداوند(ج) توفیق نصیب کرد تا در این لحظه مهم که نیاز به اتخاذ تصامیم بزرگ می باشد به ملت مراجعه نماییم و این مراجعۀ ما را ملت عظیم افغانستان با جبین گشاده لبیک گفت و حمایت کرد.»

به گفته او، که لویه جرگه سنت شیرین و دیرینه بوده که به عنوان یک نهاد و بنیاد مردمی به کشور جهت و مسیر توأم با خیر و مصلحت ملی ایجاد کرده و  لویه جرگه جایی است که در آن مردم در فضای همدلی و فارغ از هرنوع قید و قیود، حرف دل شان را تبادله کرده و فیصلۀ را به نظام تقدیم می نمایند.

وی افزود که جرگه اعتبار اخلاقی دارد، ممثل اراده و اجماع ملی مردم افغانستان است و این عنعنه مخصوصاً در سال های اخیر جهت تعیین کرده و در مشوره و تطبیق آن همیشه خیر و فلاح بوده است.

وی همچنان گفت که اکنون طالبان با استفاده از خلاء مذاکراتی، این رقم پنج هزار را به پنج هزار نام و چهره های مشخص تبدیل کرده اند و گام های که حکومت در این زمینه برداشته است، نمایانگر تعهد و حسن نیت در راستای تامین صلح می باشد.  

وی اضافه کرد: «طالبان تعهد کرده اند که اگر این ۴۰۰ زندانی آنها رها گردد، در مدت سه روز با دولت مذاکرات رو در رو را آغاز می کنند و موضوع اول مذاکرات رسیدن موافقت بالای آتش بس دایمی خواهد بود. در عین حال طالبان تهدید کرده اند که اگر اینها رها نشوند به جنگ و خشونت خویش ادامه داده و آنرا افزایش میدهند.»

به گفته او، آرزوی جامعه بین المللی این است که هر چه زودتر لويه جرگه تصمیم بگیرید، بهتر است. امید است شما امروز یا فردا تصمیم بگیرد تا مذاکرات رو در رو میان دولت جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان آغاز گردد.

رئیس جمهور گفت که طالبان یک واقعیت جامعۀ می باشد و برای آوردن ثبات در کشور این مسئولیت حکومت است یک راه حل سیاسی پیدا کند و خونریزی را متوقف سازد.

پس از امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان و آغاز مذاکرات بین الافغانی باید پنج هزار زندانی گروه طالبان توسط حکومت افغانستان و یک هزار زندانی حکومت توسط طالبان رها میشدند.

اما از سوی دیگر،طالبان مسلح می گویند که لویه جرکه مشورتی یاد شده نمایندگی از ملت نمی کند و به اساس توافقنامه سیاسی و صلح حيثيت قانونی نیز ندارد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر