زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

شرکت های مخابراتی انترنت را نسبت به قیمت خریداری شده ۲۳مرتبه بلندتر می فروشد

شرکت های مخابراتی انترنت را نسبت به قیمت خریداری شده ۲۳مرتبه بلندتر می فروشد

author avatar
8 Aug 2020 - 09:33
شرکت های مخابراتی انترنت را نسبت به قیمت خریداری شده ۲۳مرتبه بلندتر می فروشد
author avatar
8 Aug 2020 - 09:33

کابل (پژواک، ۱۸ اسد ۹۹): قیمت انترنت برای شرکت های مخابراتی افغانستان از ۹ به ۶.۵ افغانی کاهش یافته، اما این شرکت ها هنوز هم انترنت را نسبت به هند ۳۴ برابر و در مقایسه به پاکستان ۷ برابر به قیمت بلند می فروشد.

حامد مشاور مطبوعاتی وزارت مخابرات به آژانس خبری پژواک گفت که این وزارت انترنت را از کشورهای پاکستان و قزاقستان به طور عمده خریداری می کند و آن را بالای شرکت های مخابراتی به طور عمده به فروش می رساند.

به گفته او، وزارت مخابرات قبلا به شرکت های مخابراتی یک جی بی انترنت را به ۹ افغانی به فروش می رسانید، اما از ماه حمل سال جاری به این سو آن را به ۶.۵ افغانی می فروشد.

به گفته او شرکت های مخابراتی با وزارت مخابرات وعده کرده بود که قیمت انترنت را کاهش می دهد، اما تا هنوز به این وعده عمل نکرده و تنها شرکت های مخابراتی سلام و افغان بیسم قیمت های شان را تا حدی کاهش داده است.

وی افزود:« ما از خدمات شرکت های مخابراتی راضی نیستیم، این یک نوع ظلم است و باید خدمات ارزان و با کیفیت را به مردم ارایه کنند.»

به گفته او، اگر شرکت های مخابراتی قیمت انترنت را کاهش دهد، وزارت مخابرات آماده است که قیمت های انترنت را دیگر هم کاهش دهد.

در حال حاضر در افغانستان چندین شرکت مخابراتی فعالیت دارند و هر شبکه مخابراتی به قیمت های متفاوت برای مشتریان خود خدمات عرضه می کند.

به اساس معلومات انترنتی، شبکه مخابراتی اتصالات یک جی بی انترنت ماهانه را به ۲۵۰ افغانۍ، شبکه مخابراتی سلام بسته یک جی بی ماهانه را به ۹۲ افغانۍ، شبکه روشن یک جی بی را با جمع دوصد ام بی رایگان برای فیسبوک به ۲۵۰ افغانۍ، شبکه مخابراتی ام تي ان ۸۷۰ ام بی انترنت را به ۲۹۹ افغانۍ و ۲.۱ جی بی را به ۳۹۹ افغانۍ و شبکه مخابراتی افغان بیسم یک جی بی انترنت هفته وار را به ۱۲۵ افغانۍ به فروش می رساند.

قابل ذکر است که این شبکه های مخابراتی غیر از بسته های یک جی بی، بسته های دیگری هم دارند که قیمت آن نسبت به یک جی بی ارزان تر می باشد.

برای یک ماه، روشن بسته ده جی بی را به ۱۰۹۹ افغانۍ، ام تی ان شش اعشاریه هشت جی بی را به ۷۲۵ افغانۍ، اتصالات ده جی بی را به ۹۹۹ افغانۍ و شبکه مخابراتی افغان بیسیم ۸.۴ جی بی انترنت را به ۸۰۰ افغانۍ به فروش می رساند.

در افغانستان قیمت انترنت در مقایسه به کشورهای منطقه بسیار بلند است.

به اساس معلومات، در پاکستان به گونه اوسط شرکت های مخابراتی یک جی انترنت را به حساب افغانی در حدود ۲۲ افغانۍ به فروش می رساند، اما در هند حدود ۴ ونیم افغانۍ است.

نظر به قیمت ها، شرکت های مخابراتی در افغانستان انترنت را به گونه اوسط در مقایسه به هند نزدیک به ۳۴ برابر و در مقایسه با پاکستان هفت برابر گرانتر به فروش می رساند.

حامد یک تن از مهاجرین افغان پاکستان می گوید که در پاکستان شرکت مخابراتی زونگ (zong) ۳۰ جی بی انترنت ماهوار را به ۱۵۰۰ کلدار پاکستانی معادل (۶۸۲ افغانۍ)، شرکت مخابراتی یوفون (Ufone) شش جی بی انترنت را به ۵۰۰ کلدار معادل (۲۲۷ افغانۍ)، شرکت مخابراتی جاز(( jazz) یک بسته پنج جی بی ماهوار را به ۷۰ کلدار پاکستانی معادل (۳۲ افغانۍ) به فروش می رساند.

سدارت سیبل یک خبرنگار هندی به پژواک گفت که در هند شبکه مخابراتی ی آر تی ای ال (ARTEL)  ۱۵۰ جی بی انترنت را به ۷۹۹ کلدار هندی معادل (۸۵۴ افغانۍ) شرکت مخابراتی وي او ډي ای (VODA  ) ۴۰ جی بی انترنت را به ۳۹۹ کلدار هندی معادل (۴۳ افغانۍ) و شرکت مخابراتی (GIO) ۲۴ جی بی انترنت را به ۱۴۹ کلدار هندی که معادل آن (۱۵۹ افغانۍ) می شود به فروش می رساند.

ضیا ودان رئیس نهاد نجات دهنده مردم به آژانس خبری پژواک گفت که وزارت مخابرات و اداره تنظیم کننده خدمات مخابراتی افغانستان (اترا) وعده کرده بوده که قیمت های انترنت را کاهش و کیفیت آنرا بلند می برد، اما تا حالا این وعده ها را عملی نکرده است و «وزارت مخابرات در این عرصه ناکام است.»

حامد پویا مشاور مطبوعاتی وزارت مخابرات می گوید که کنترول قیمت های انترنت و نظارت از کارکردها شرکت های مخابراتی وظیفه این وزارت نبوده بلکی مربوط اداره اترا می شود.

محمد سعید شینواری سخنگوی اداره اترا کی گوید که این اداره چند روز قبل نشست های با نمایندگان شرکت های مخابراتی داشته و توقع می رود که در آینده نزدیک نه تنها قیمت های انترنت کاهش پیدا کند، بل کیفیت انترنت هم خوب خواهد شد و در بخش شبکه های مخابراتی تغییرات مثبتی دیگری نیز به میان خواهد آمد.

این اداره پیش از این نیز چندین بار این چنین اظهارات داشته است.

Visits: 118

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر