زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کمیته های لويه جرگه مشورتی: موانع دربرابر صلح رفع گردد

کمیته های لويه جرگه مشورتی: موانع دربرابر صلح رفع گردد

author avatar
8 Aug 2020 - 14:24
کمیته های لويه جرگه مشورتی: موانع دربرابر صلح رفع گردد
author avatar
8 Aug 2020 - 14:24

کابل(پژواک،۱۸ اسد۹۹): شورای مصالحه ملی می گوید که اکثریت کمیته های لويۀجرگه مشورتی صلح، فیصله نموده اند تا چهارصد زندانی باقی‌ماندۀ طالبان رها شوند تا بهانۀ برای تعویق مذاکرات صلح وجود نداشته باشد.

جرگه مشورتی صلح دیروز هفدهم اسد با حضور بیش از ٣٤٠٠ تن از در کابل آغاز یافت و٥٠ کميتۀ کارى تا ظهرامروزکارشانرا به پايان رسانيدند .

به اساس توافق نامه صلح ایالات متحده امریکا و طالبان،  باید قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح، دولت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان و طالبان یک هزار زندانی دولت را آزاد کنند.

مقام های حکومت می گویند که دولت ۴۶۰۰ زندانی گروه طالبان را که شامل فهرست داده شده از سوی طالبان می باشند و ۳۱۷ زندانی دیگر این گروه را آزاده کرده اند. وازسوى هم طالبان گفته اند که یک هزار زندانی حکومت را آزاد نموده و باید حکومت ۴۰۰ زندانی یادشده را نیز رها کند.

اما حکومت افغانستان می گوید که در میان ۴۰۰ زندانی یادشده، کسانی هستند که محکوم به اعدام شده و تعدادی آنها متهم به جرایمی چون قتل و اختطاف می باشند و به دلیلی باید در این مورد با جرگه مشورتی صلح مشوره می شود که رییس جمهور صلاحیت آزاد کردن این۴۰۰ زندانى را ندارد.

در خبرنامۀ دفتر مطبوعاتی شورای عالی ملی مصالحه ملی  که امروز منتشر وبه دسترس آژانس خبرى پژواک رسيده ، آمده است که تا حوالی ساعت ١٢ بجه ظهر امروز روسای تمامى کمیته ها گزارشات کاری شان را به داکتر عبدالله عبدالله رییس این جرگه سپردند.

"برای رسیدن به صلح پایدار و باعزت لازم است تا طرف‌ها انعطاف لازم نشان دهند،  رهایی چهارصد زندانی باقی مانده، اعلان بدون قید و شرط آتش بس، آغاز هرچه عاجل گفتگوهای بین الافغانی در داخل خاک افغانستان، تشکیل یک هیأت فراگیر و همه‌ شمول ملی برای مذاکرات صلح که توانایی دفاع از ارزش‌های نزده سال پسین و دست‌آوردهای آن را داشته باشد" از مهمترین موارد پیشنهادی از سوی کمیته های کاری این جرگه می باشند.

 افزون درخبرنامه اضافه شده که "رهایی زندانیان به ضمانت بین المللی، حفظ جمهوریت، سهیم نمودن تمام اقشار کشور در گفتگو های بین الافغانی، حمایت جامعه جهانی از این گفتگوها، توافقات صلح تحت نظارت و ضمانت سازمان ملل باشد" نیز از موارد ديگرپیشنهادى این کمیته ها مى باشد .

 در ادامۀ خبرنامه آمده است:« روسای کمیته ها تاکید کرده اند که مردم افغانستان سال‌هاست قربانی می‌دهند، جنگ بهای بزرگ از ما گرفته است، برای رسیدن به صلح و ثبات و پایان پدیده‌ی ویرانگر جنگ با رهایی زندانیان طالبان موافقت می‌کنیم، مشروط بر این که جامعه‌ی جهانی از موفقیت گفت‌وگوها و تأمین صلح پایدار ضمانت کند.»

 دربخشى ازاين خبرنامه خاطرنشان گرديده است :« موافقه با رهایی زندانیان طالبان به معنای بخشیدن جرم‌های آنان نیست، هیچ فرد یا نهادی حق این را ندارد، اما رسیدن به صلح و ثبات در کشور اولویت ملی و ضرورت همگانی است، لذا برای تسهیل موفقیت گفت‌وگوهای صلح لازم است تا زمینۀ آغاز مذاکرات فراهم شود.»

در خبرنامه به نقل از داکتر عبدالله نوشته شده است:«مشوره‌ها و پیشنهادهای شما برای دولت افغانستان و شورای عالی مصالحۀ  ملی اهمیت فراوان دارد و در مذاکرات از آنها استفادۀ اعظمی خواهیم کرد.»

به همين گونه منبع مى نويسد که رییس جرگۀ بزرگ مشورتی صلح با ابراز خرسندی از ختم موفقانۀ  کمیته‌های کاری گفت:«افغانستان در یک مرحلۀ  حساس و تاریخی قرار دارد،  از اینکه حساسیت شرایط را درک کرده مشوره‌های تان را با توجه به شرایط جاری و با درنظرداشت مصلحت کلان ملی ارایه کردید، یک موفقیت بزرگ است، هرچند شرایط دلخواه نیست، اما آنچه پیروزی ما را به صورت قطعی تضمین می‌کند، اتحاد و اتفاق ماست. »

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر