زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

غنى: طالبان بايد خواهش لويه جرگه را به آتش بس سرتاسرى بپذيرند

غنى: طالبان بايد خواهش لويه جرگه را به آتش بس سرتاسرى بپذيرند

author avatar
9 Aug 2020 - 16:24
غنى: طالبان بايد خواهش لويه جرگه را به آتش بس سرتاسرى بپذيرند
author avatar
9 Aug 2020 - 16:24

 کابل (پژواک،١٩ اسد ٩٩):رئیس جمهور غنی مى گويد که امروز انتخاب به دست طالبان است که خواهش لویه جرگه را به آتش بس سرتاسری قبول کنند وتنوع و وحدت مردم افغانستان را بپذیرند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در مراسم اختتامیۀ  لویه جرگه مشورتی صلح، اشتراک و سخنرانی کرد.

در این مراسم که در تالار لویه جرگه تدویر یافته بود و در آن برعلاوۀ رئیس جمهور، بانوی اول کشور، معاونین ریاست جمهوری، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور، اراکین بلند رتبۀ دولتی و شخصیت های سیاسی و جهادی نیز حضور داشتند، ابتدا قطعنامۀ ۲۵ ماده ای لویه جرگه مشورتی صلح، قرائت گردید.

در قطعنامۀ مذکور ۳۴۰۰ تن از اعضای لویه جرگه مشورتی صلح، ضمن اینکه از پروسه صلح که منجر به امنیت در کشور شود، حمایت کردند، خواستار آتش بس پایدار شدند و بخاطر رفع موانع جهت آغاز مذاکرات صلح، رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را تایید نمودند.

همچنان در این قطعنامه از طالبان خواسته شده است که مکلفیت های خود را در رهایی تمام اسیران ملکی و نظامی دولت اداء و آنان را هرچه عاجل، رها نمایند.

به همین ترتیب در بخشی از این قطعنامه تذکره یافته است که ارزش های اسلامی، نقش علما، نهادهای اساسی دولتی، مردم سالاری و دستآوردهای مردم افغانستان در طول دو دهه گذشته باید حفظ و تقویت گردد.

رئیس جمهور غنی طى صحبتى خطاب به اعضاى لويه جرگه مشورتى گفت که امروز شما تاریخ را ساختید، مردم و مملکت در دو راهی قرار داشتند، شما راه را تعیین نمودید. این قطعنامه تنها فیصله شما نه، بلکه قطعنامه دولت افغانستان و هر فرد افغان است.

رئیس جمهور افزود:(شما افتخار افغانستان و جمهوریت هستید و هر فیصله که در افغانستان به این تدبیر، سرعت و جامعیت باشد، انشاالله هیچ مانعی در سر راه ما وجود نخواهد داشت.)

رئیس جمهوردرادامه صحبت هايش گفت که این وحدت ملی، اخوت اسلامی و مساوات افغان ها است که زن و مرد و عالم در یک خط قرار دارند، یک چیز می خواهند و آن تامین صلح است.

وی تصریح کرد که دیدگاه  افغانها دیدگاه صلح، برادری و خواهری و هم صدایی است و بدون صلح، راه دیگری وجود ندارد.

رئیس جمهور غنی خطاب به اعضای لویه جرگه گفت که شما ظرفیت ملت و دولت را ثابت ساختید و عظمت مردم افغانستان امروز در این تالار است و این نشانۀ وحدت ملی، باورمندی همه شما به قانون اساسی و نظام اسلامی جمهوریت می باشد. نظامی که در آن همه افغانها جایگاه مساوی دارند و در عین حال میخواهند خشونت چهل ساله به ویژه ۱۸ سال گذشته را نقطه پایان بگذارند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: (ملت و دولت که یکجا شود، یک قوت عظیم به وجود می آید و اگر قشر سیاسی در یک صف قرار گیرد، هیچ کسی در مقابل آن ایستادگی نمی تواند.)

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر