زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

لویه جرگه، رهایی چهار صد زندانی طالبان را تایید و بر آغاز گفتگوهای صلح تاکید کرد

لویه جرگه، رهایی چهار صد زندانی طالبان را تایید و بر آغاز گفتگوهای صلح تاکید کرد

author avatar
9 Aug 2020 - 11:23
لویه جرگه، رهایی چهار صد زندانی طالبان را تایید و بر آغاز گفتگوهای صلح تاکید کرد
author avatar
9 Aug 2020 - 11:23

کابل (پژواک، ۱۹ اسد ۹۹): لویه جرگه مشورتی صلح، رهایی چهار صد زندانی طالبان را تایید نمود و ضمن تاکید بر آتش بس دایمی گفت که درصورت رهایی این زندانیان، مذاکرات مستقیم صلح  آغاز شود.

همچنان در قطعنامه این جرگه که امروز (روز سوم و اخیر جرگه) منتشر شد، آمده است که اگر در بین چهارصد زندانی یادشده، اتباع خارجی باشند، لازم است با اخذ ضمانت‌ معتبر از کشورهای مربوطه‌ شان به آنان تسلیم شوند.

لویه جرگه مشورتی ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای مردم افغانستان در طول دو دهه گذشته و حقوق اساسی شهروندان کشور، مردم ‌سالاری و جمهوریت، از کشورها و نهادهای بین‌المللی تقاضا نموده تا  در جریان مذاکرات صلح و بعد از رسیدن به توافق صلح همچنان به کمک‌ ها و حمایت‌ های شان با  افغانستان ادامه دهند.

همچنان جرگه پیشنهاد نموده تا دولت در مورد عفو میعاد باقیمانده حبس آن ‌عده منسوبین قوای امنیتی و دفاعی کشور که به جرایم تحت حیطه صلاحیت مقام ریاست جمهوری می‌باشد، به استثنای جرم خیانت به وطن، مورد عفو قرار گیرند و برعلاوه کسانی که صرف به اتهام ارتباط به طالبان محکوم گردیده باشند، شامل فرمان عفو شوند .

به اساس توافقنامه صلح ایالات متحده امریکا و طالبان،  باید قبل از آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح، دولت افغانستان پنج هزار زندانی طالبان و طالبان یک هزار زندانی دولت را آزاد کنند.

مقام های حکومت می گویند که دولت ۴۶۰۰ زندانی گروه طالبان را که شامل فهرست داده شده از سوی طالبان می باشند و ۳۱۷ زندانی دیگر این گروه را آزاده کرده اند. طالبان گفته اند که یک هزار زندانی حکومت را آزاد نموده و باید حکومت ۴۰۰ زندانی یادشده را نیز رها کند.

اما حکومت افغانستان می گوید که در میان ۴۰۰ زندانی یادشده، کسانی هستند که محکوم به اعدام شده و تعدادی آنها متهم به جرایمی چون قتل و اختطاف می باشند و به دلیلی باید در این مورد با جرگه مشورتی صلح مشوره می شود که رییس جمهور صلاحیت آزاد کردن این۴۰۰ تن را ندارد.

این جرگه در هفدهم اسد در خیمه لوی جرگه کابل آغاز به کار کرد و امروز نشست اختتامیه داشت و قطعنامه را صادر کرد:

قطعنامه لویه جرگه مشورتی You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر