زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

کرزی از تصمیم لویه جرگه استقبال کرد و خواستار توقف جنگ شد

کرزی از تصمیم لویه جرگه استقبال کرد و خواستار توقف جنگ شد

author avatar
9 Aug 2020 - 12:09
کرزی از تصمیم لویه جرگه استقبال کرد و خواستار توقف جنگ شد
author avatar
9 Aug 2020 - 12:09

کابل (پژواک،۱۹ اسد۹۹): حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان ضمن استقبال از تصمیم جرگه مشورتی صلح، از حکومت افغانستان و گروه طالبان خواست تا جنگ را متوقف کنند.

لویه جرگه مشورتی صلح با اشتراک ۳۲۰۰ تن در هفدهم اسد  به منظور چگونگی رهایی چهار صد زندانی گروه طالبان در کابل برگزار شد و سه روز ادامه داشت. امروز این جرگه رهایی زندانیان یاد شده را تایید کرد.

  لویه جرگه مشورتی صلح، رهایی چهار صد زندانی طالبان را تایید نمود و ضمن تاکید بر آتش بس دایمی گفت که درصورت رهایی این زندانیان، مذاکرات مستقیم صلح  آغاز شود.

همچنان در قطعنامه ٢٥ ماده اى این جرگه که امروز (روز سوم و اخیر جرگه) منتشر شد، آمده است که اگر در بین چهارصد زندانی یادشده، اتباع خارجی باشند، لازم است با اخذ ضمانت‌ معتبر از کشورهای مربوطه‌ شان به آنان تسلیم شوند.

همچنان جرگه پیشنهاد نموده تا دولت در مورد عفو میعاد باقیمانده حبس آن ‌عده منسوبین قوای امنیتی و دفاعی کشور که به جرایم تحت حیطه صلاحیت مقام ریاست جمهوری می‌باشد، به استثنای جرم خیانت به وطن، مورد عفو قرار گیرند و برعلاوه کسانی که صرف به اتهام ارتباط به طالبان محکوم گردیده باشند، شامل فرمان عفو شوند .

حامد کرزی رییس جمهور پیشین کشور امروز در مراسم اختتامیه این جرگه  ضمن استقبال از تصمیم جرگه، در خطاب به اعضای جرگه گفت:« امروز بسیار روز خوشی است و اقدام تان قابل قدر است، چون شما زمینه آغاز مذاکرات بین الافغانی را فراهم ساختید.»

به گفته اى موصوف، مواد قطعنامه لویه جرگه مشورتی صلح بحث را تمام کرد و مردم افغانستان را به آرزویی که داشتند  رساند. او می گوید که از برکت فیصله اعضای جرگه مردم افغانستان به منزل و مقصود شان می رسند.

کرزى، صلح را عزت و زنده گی خواند و گفت:« خدا کند که هر چه زودتر به صلح برسیم ، تا جایی که من خبر دارم انشاء الله بعد از آزادی طالبان در ظرف دو – سه روز مذاکرات بین الافغانی آغاز می شود.»

رييس جمهورپيشين کشور می گوید که پروسه صلح حوصله، وقت و تدبیر می خواهد که اعضای جرگه با تصمیم شان این زمینه را فراهم ساخت و تشویش مردم را پایان دادند.

او گفت که با تامین صلح زمینه بهتر رفتن اطفال به مکتب مساعد خواهد شد، با این تفاوت که در تامین صلح پدران و مادران نگران کودکان شان حین رفتن به مکتب نخواهند بود.

موصوف افزود که افغانستان با همسایه ها و جهان دوستی می خواهد و از آنها نیز می خواهد که در امور افغانستان مداخله نکنند.

کرزی گفت:«بر طالبان صدا می کنم که بند کو جنگ را، نتی ادامه ، جرگه زمینه را فراهم کرد بیایید مشترکا برای این کشور کار کنیم، آرزو و خواست ما از دولت هم این است که جنگ را بند بکند.»

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر