زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رئیس جمهور غنی: طالبان باید تعهد خود را برای صلح نشان بدهند

رئیس جمهور غنی: طالبان باید تعهد خود را برای صلح نشان بدهند

author avatar
14 Aug 2020 - 13:27
رئیس جمهور غنی: طالبان باید تعهد خود را برای صلح نشان بدهند
author avatar
14 Aug 2020 - 13:27

کابل (پژواک، ٢٤ اسد ٩٩): رييس جمهور غنى مى گويد که اگر طالبان خواست مردم افغانستان را بخاطر صلح نپذیرند، مسوولیت ادامه جنگ به دوش شان خواهد بود و تاریخ آنان را محکوم خواهد کرد.

در خبرنامه دفتر سخنگوى رياست جمهورى که امروز )٢٤ اسد) منتشر شده، آمده است که محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور، شام روز گذشته در نشستی که از سوی شورای روابط خارجی ایالات متحدۀ امریکا از طریق ویدیو کنفرانس ترتیب شده بود، در مورد انکشافات اخیر در افغانستان به ویژه پروسۀ صلح، اهداف دولت افغانستان برای آوردن صلح و ثبات و آمادگی های هیات مذاکره کنندۀ دولت صحبت کرد.

منبع مى نويسد، در این ویدیو کنفرانس که سفیر پیشین ایالات متحده امریکا در افغانستان و تحلیل گران و خبرنگاران مطرح نیز حضور داشت، رئیس جمهور غنی در مورد لویه جرگه مشورتی صلح نیز صحبت کرده، گفت که مردم افغانستان با یک صدا برنامه صلح دولت افغانستان را حمایت کردند و از طالبان خواستند که از جنگ و خشونت دست بکشند و یک راه حل سیاسی را بپذیرند.

وی افزود: «در لویه جرگه اجماع بزرگ به میان آمد و یک ظرفیت کلان سیاسی افغانستان به نمایش گذاشته شد که ما می توانیم تصامیم بزرگ را در زمان اندک، بگیریم. لویه جرگه برای دولت و هیات مذاکره کننده خط مشی و حدود را مشخص کرد که روی چه چارچوب سیاسی با طالبان بحث شود، با آنان به چه نتیجه ای برسیم و همچنان چگونه آتش بس صورت گیرد.»

موصوف گفت که اگر طالبان خواست مردم افغانستان را بخاطر صلح نپذیرند، مسئولیت ادامه جنگ به دوش شان خواهد بود و تاریخ آنان را محکوم خواهد کرد.

رئیس جمهور در مورد خواست مردم افغانستان در راستای برقراری صلح و نقش جامعه بین المللی و کشورهای منطقه در آوردن صلح نیز صحبت کرده، اضافه کرد: « جامعه ما می خواهد هرچه زودتر آتش بس صورت گیرد و من آرزو دارم که این اجماع بزرگ در ختم جنگ و تامین صلح پایدار، ممد واقع گردد.»

غنی روی اجماع مردم افغانستان و جامعۀ بین المللی به هدف بزرگی که همانا یک افغانستان با ثبات، مستقل و دموکراتیک بوده و به تهدید تروریزم مواجه نباشد، صحبت کرد و افزود: «امیدواریم این اجماع بتواند برای تامین صلح و ختم جنگ در افغانستان کمک کند. »

رئیس جمهور تاکید کرد که طالبان باید تعهد خود را برای صلح نشان بدهند.

رئیس جمهور با اشاره به افزایش خشونت ها از سوی طالبان گفت: «زمانی که هیات مذاکره کننده دولت افغانستان با طالبان مذاکرات را آغاز کنند، معلوم خواهد شد که طالبان راجع به افغانستان نوین چه فکر می کنند و آیا طالبان می توانند دستآوردهای ۱۹ سال گذشته افغانستان را که یک جامعه دموکرات و آزاد است، جذب کنند و از خشونت دست بکشند.»

رئیس جمهور کشوردر اخیر سخنانش گفت: «ما در رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، قیمت گزاف را بخاطر برقراری صلح پرداختیم،  اجندای اصلی ما این است که آتش بس برقرار گردد و ختم خشونت از اهداف عمدۀ هیات مذاکره کنندۀ دولت افغانستان می باشد.»

به اساس يک خبر پژواک شورای امنیت ملی، امروز از رهايى هشتاد زندانى جنجالى طالبان خبر داده و گفته است که متباقى ٣٢٠ تن ديگر را در آينده نزديک آزاد خواهند کرد.

بيش از سه هزار اشتراک کننده لويه جرگه مشورتى صلح که در هفدهم اسد سال روان در کابل تدوير يافت، رهايى چهار صد زندانى جنجالى طالبان را تاييد کردند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر