زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​شبکه هاى ولايتى زنان، برحضورمعنى دار زنان وجوانان درگفتگوهاى صلح تاکيد کردند

​شبکه هاى ولايتى زنان، برحضورمعنى دار زنان وجوانان درگفتگوهاى صلح تاکيد کردند

author avatar
15 Aug 2020 - 16:44
​شبکه هاى ولايتى زنان، برحضورمعنى دار زنان وجوانان درگفتگوهاى صلح تاکيد کردند
author avatar
15 Aug 2020 - 16:44

کابل(پژواک، ۲۵ اسد ۹۹): اعضای شبکه های ولایتی زنان طى نشستى درکابل از حکومت و طالبان خواستند که در گفتگوهاى بين الافغانى، مسايلى چون آتش بس فورى، حضور معنى دار زنان، تحکيم وحدت ملى و نظارت از آتش بس جدى گرفته شوند.

اين درحاليست که بر اساس توافق صلح امریکا- طالبان که بايد حکومت افغانستان ۵۰۰۰ زندانی طالبان را و طالبان ۱۰۰۰ اسیر دولت را از بند رها می‌کردند .٤٦٠٠ زندانى طالبان ويکهزارزندانى حکومت آزاد شدند؛ اما قرار برآن شد که  درمورد رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان ؛ باید لویه جرگۀ مشورتی تصمیم بگیرد.

حکومت افغانستان بتاريخ ١٧ اسد لویه جرگه را برگزار کرد و حدود ۳۲۰۰ نمایندۀ شرکت کننده از سرتاسر افغانستان در این جرگه که سه روز طول کشید، به رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان توافق کردند و اشرف غنی نیزگفت که بر اساس مشورۀ لویه جرگه فرمان رهایی این زندانیان را صادر می‌کند.

ده ها زن از اعضاى شبکه هاى ولايتى زنان  امروز طى نشستى در شهرکابل گفتند که اکنون هيچ بهانۀ  براى به تاخير انداختن مذاکرات بين الافغانى وجود ندارد .

شینکی کروخیل نماینده مردم کابل در ولسی جرگه دراين نشست اظهار اميدوارى کرد که مذاکرات بين الافغانى هرچه زودتر آغاز وهمزمان با آغاز آن آتش بس نيز اعلام شود.

وى در حالى که خواهان نقش معنى دار زنان در گفتگوهاى صلح شد، افزود:«هیات مذاکره کننده طالبان باید با  نماينده هاى زنان نشست داشته باشند تا زنان کشور از نگرانی های که دارند اطمینان حاصل کنند.»

موصوف می گوید، حدود ۶۰ در صد نفوس افغانستان را جوانان تشکیل میدهد و بايد به جوانان فرصت داده شود که نماينده هاى شان را براى شرکت در گفتگوهاى صلح تعيين کنند.

وی درحاليکه برنقش معنى دار زنان و جوانان در پروسۀ صلح تاکيد کرد افزود ، تا زمانى که این پروسه حمایت زنان و جوانان را نداشته باشد، کامياب نخواهد شد .  

در همين حال فروزان رسولی معاون نهاد برابری برای صلح و دموکراسی در اين نشست گفت، بعد از برگزارى جرگه ملی مشورتی صلح که آزادی ٤٠٠ زندانی دیگر طالبان را تایید کرد، تمام مراحل اساسی برای آغاز مذاکرات بین الافغانی تکمیل گردید و هیچ بهانه یی برای به تاخیر انداختن مذاکرات باقى نمانده است.

وى نيز خواهان آغاز هرچه زودتر گفتگوهاى صلح شد و از طرفين خواست که در اين روند، براى زنان نقش معنى دار داده شود تا آنان بتوانند مشکلات و خواسته هاى خود را به صورت دقيق مطرح کنند.

در اين نشست امروز اعلاميۀ که از سوى اشتراک کنندگان آن تهيه گرديده بود، نيز به خوانش گرفته شد.

آتش بس You need to subscribe to view the full article. Please login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر