زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

رياست زراعت غور:  گياهان طبى درحال انقراض قرار دارند

رياست زراعت غور: گياهان طبى درحال انقراض قرار دارند

author avatar
17 Aug 2020 - 16:43
رياست زراعت غور:  گياهان طبى درحال انقراض قرار دارند
author avatar
17 Aug 2020 - 16:43

فيروزکوه(پژواک، ٢٧ اسد ٩٩): بازارفروش گياهان طبى در غور درحالى رونق يافته و براى شمار مردم درآمد زا شده است که رياست زراعت اين ولايت از احتمال انقراض برخى اين گياهان هشدار مى دهد.

هنگ، شرين بويه، يام، کاکوتى و زيره از جمله گياهان خود رو در ولايت غور اند که در اين فصل حاصلات خوبى داشته و برخى باشندگان اين ولايت آنها را جمع آورى و بالاى تجار به قيمت خوبى به فروش مى رسانند.

جمعه خان يک تن از دهاقين در قريه بهاری در حومه شهر فیروزکوه به آژانس خبرى پژواک گفت که دراين روزها مصروف جمع کردن«يام» مى باشد .

وى درحالى که مى گفت روزانه حدود پنج کيلوگرام يام جمع آورى مى کند، افزود: « روزانه می ‌روم به بند بایان (سیاه کوه) یام

 جمع ‌آوری می‌کنم، باز می‌آورم و می‌فروشم بعدا آنرا می‌برند به پسابند و از آنجا نمی‌دانم به کجا انتقال ميدهند. هر کیلوگرام یامه دو صد افغانى از نزد ما مى خرد.»

«يام» يا کچالوى شرين، يکى از گياهان خود رو در ولايت غورمى باشد، پوست بيرونى آن قهوه يى رنگ و گوشت آن سفيد است که داراى ويتامين ها و فوايد زيادى مى باشد.

عبدالجبار يک تن ديگر از باشنده هاى قریه آهنگران درشهر فيروز کوه مى گويد که گياهان طبى را از دامنه های سیاه کوه جمع آوری وبعدا بالاى تجار مى فروشد.

 وى درحالى که مى گفت از اين کارش عايد خوبى به دست مى آورد، افزود:«هر روز با بچه هايم در دامنه کوه ميرويم، شرين بويه و يام جمع آورى مى کنيم، در بازار آهنگران درشهر فيروز کوه، تجار استند که اين گياه ها را از ما به قيمت بسيار خوب خريدارى مى کنند.»

موصوف که در مورد قيمت فروش گياهان چيزى نمى گويد ، گفت : « همى گياهان است که زندگى ما را مى چرخاند، عايدى خوبى به دست مياوريم، ما هيچ فکر نمى کرديم که در کوه هاى ما اينقدر گياهان با ارزش وجود داشته باشد.»

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر