زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

هزاران افغان در٤ ماه گذشته از ايران به شکل اجباري اخراج شده اند

هزاران افغان در٤ ماه گذشته از ايران به شکل اجباري اخراج شده اند

author avatar
24 Aug 2020 - 13:55
هزاران افغان در٤ ماه گذشته از ايران به شکل اجباري اخراج شده اند
author avatar
24 Aug 2020 - 13:55

شهرهرات (پژواک، ٣ سنبله ۹۹): مسوولان حکومتى هرات مي گويند که در چهار ماه گذشته بیش از ٢٢ هزار مهاجر افغان به گونۀ اجباری از ایران از طريق بندر اسلام قلعه اخراج شده اند.

مسئولان محلی در هرات از اخراج اجباری شهروندان افغانستان از سوی ایران ابراز نگرانی می کنند.

مسئولان ریاست عودت مهاجرین هرات می گویند، در حال حاضر روزانه بیش از ٥٠٠ شهروند افغانستان از سوی کشور ایران از طريق بندر اسلام قلعۀ هرات اخراج میشوند.

جاوید نادم، رئیس عودت مهاجرین هرات گفت، در چهار ماه گذشته بیش از ٢٢ هزار شهروند افغان شامل کودکان، زنان، افراد کهنسال از طريق بندر اسلام قلعۀ هرات اخراج اجبارى شده اند.

از سوى ديگر شماری از شهروندانی که به تازه گی از سوی ایران از طريق بندر اسلام قلعۀ هرات اخراج شده اند، از برخورد مأموران و کارفرمایان ایرانی به شدت ابراز نگرانی می کنند.

غلام حبیب ، ۵۷ ساله مرد کهن سال است که پس از هفت ماه کارگری در ایران، به تازه گی اخراج شده است.

این مرد کهنسال از برخورد نادرست کارفرمایان و مأموران ایرانی انتقاد می کند و ميگويند: "از دست جبر به ایران رفتم، چیزی نداشتم، پول من را آنجا گرفتند و برایم ندادند، من از دست جبر رفته بودم نه مستی، پنج تا شش ماه آنجا بودم و کار کردم وقتی گفتم پول من را بدهید، گفتند برو گمشو."

با این حال جاوید حمید، فعال مدنی در هرات به این باور است که حکومت ایران هر زمان که بخواهد حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهد، از مهاجران افغان به عنوان یک ابزار سیاسی استفاده می کند.

وی افزود: "ایرانی ها هر زمانیکه بخواهند حکومت افغانستان را تحت فشارهای سیاسی قراردهند،از مهاجرین به عنوان یک ابزار استفاده می کنند و من فکر می کنم به این مقطع زمانی که بحث صلح است باز حکومت ایران به دنبال یک سری امتیازها است و میخواهد حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهد تا به خواسته های خود دست یابد."

در اين مورد قونسلگری ایران در هرات مي گويد هر شهروند افغانستان که بدون پاسپورت وارد خاک ایران شود، اخراج خواهند شد.

نگرانی ها از اخراج اجباری مهاجرین افغان از سوی ایران درحالیست که هفته پیش سازمان بین‌المللی مهاجرت اعلام کرد که در هشت ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۴۴۷ هزار پناهجوی افغان از ایران به کشور شان برگشته‌اند.

این سازمان در اعلامیه‌یی گفته‌است که این شمار پناهجویان از تاریخ اول جنوری تا ۱۵ آگست امسال از ایران بازگشت کرده‌اند که روند بازگشت مهاجرین افغان از ایران در مقایسه با سال گذشته ۷۱ درصد افزایش یافته‌است.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر