زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

“برخى آبدات تاريخى دربدخشان درمعرض نابودى قرار دارند”

“برخى آبدات تاريخى دربدخشان درمعرض نابودى قرار دارند”

author avatar
14 Sep 2020 - 13:24
“برخى آبدات تاريخى دربدخشان درمعرض نابودى قرار دارند”
author avatar
14 Sep 2020 - 13:24

فيض آباد(پژواک، ٢٤ سنبله ٩٩): شماری ازفرهنگیان دربدخشان می‌گویند، که به دلیل حضورطالبان و افراد مسلح غیر مسوول  برخی از آبدات تاریخی در مناطق دور دست و نا امن اين ولايت با خطر نابودی روبرو اند.

 اما مسؤولان ریاست فرهنگ بدخشان می‌گویند که در سال های اخیر شمارى از آبده های تاریخی درآن ولايت شناسایی گرديده که برخى از آنها مرمت کاری شده ؛ اما  تلاش‌ها برای شناسایی، ثبت و ترمیم این آبده‌ها درتمام نقاط بدخشان ادامه دارد.

سمیع الله سیحون یکی از فرهنگیان ولایت بدخشان به آژانس خبرى پژواک گفت :« بدخشان دارای آبده های زیادی تاریخی است اما متاسفانه در سالهای پسین حکومت محلی بدخشان به آنان توجه نداشته است از قبر ناصر خسرو شاعر توانای شش قرن پیش گرفته تا مرقد میریاربیک ولی بنیان گذار شهرفیض آباد و غيره...  همه به مرمت کارى نياز دارند.»

وى در ادامه مى افزايد:« شما ببينید حتی حکومت نتواسته است که همی پل خشتی بالاى دریای کوکچه را از معرض خطر نابودی نجات بدهد، قدامت این پل به بیش از سه قرن است. »

موصوف مى گويد، که آبده های تاریخی میراث های فرهنگی وسرمایه معنوی یک ولایت است که باید حکومت به ویژه ریاست اطلاعات وفرهنگ در بخش حفظ ونگهداری ومرمت کاری آنان دست بکار شوند .

وى افزود ، اگر مناطق که داراى آبده هاى تاریخی مى باشد، تامين امنیت و بازسازی شوند، بدون شک سالانه صدها گردشگر خارجی و داخلی برای تحقیق و سیاحت به آنجا میرود که ازیک سو بر اهمیت تاریخی این ولایت می افزاید وازسوی دیگر یک عاید هنگفت خالص در عواید دولت افزود می شود .

در همين حال عبدالبصیر وثیق، یکتن از فرهنگیان بدخشان مى گويد ، که نابودی شماری زیادی از آبده‌های تاریخی در این ولایت، آنان را نسبت به وضعیت آبده‌های تاریخی نگران ساخته است.

به گفتۀ وی، در پی بی توجهی ریاست فرهنگ بدخشان و گسترش نا امنی ها در مناطق دور دست این ولایت ، شماری از میراث‌های تاریخی ناشناخته باقی مانده و شمار دیگری نیز با خطر نابودی رو به رو است.

وى افزود:« بیشترین آبدات تاریخی را که ما در بدخشان داریم، متأسفانه هنوز شناسایی نشده؛ ما وقتیکه به ولسوالی‌های مختلف بدخشان می‌رویم با نام‌های عجیبی سر می‌خوریم که هرکدام آن نشان می‌دهد در گذشته اینجا آبدات تاریخی بوده که متاسفانه این‌ها نه ثبت شدند و نه حفظ شدند و با گذشت زمان این آبدات از بین رفته اند؛ اگر وضعیت ناامنی به همین‌گونه در بدخشان ادامه پیدا کند بالاخره آبدات باقی مانده هم از بین می‌روند.»

اما محمد عارف فاروقی آمرهنر و فرهنگ ریاست فرهنگ بدخشان به پژواک گفت ، با آنکه این اداره طی سال‌های پسین  بیشتر از ٢٠ آبدۀ تاریخی را در نقاط مختلف  این ولایت شناسایی نموده؛ اما هنوزهم در صدد شناسایی آبده‌های دیگر اند.

به گفتۀ وی نا امنی‌ها و غصب مناطق دارای آبدۀ تاریخی از سوی مردم و زورمندان در برخی از نقاط بدخشان  روند شناسایی و ثبت آبده‌های تاریخی را با مشکل روبه رو کرده است.

وى افزود: « از تعداد ٢٠ آبده، هفت آبده را ما ترمیم کردیم؛ بقیۀ آن در مناطق دور دست قرار دارند، بعضی شرایط جنگی و بعضی نا امنی‌ها از مشکلات عمده فرا راه شناسایی آبده های تاریخی است، بعضی مناطق آبده های تاریخی را مردم غصب کردند؛ ما عملاً در اراضی تحت غصب از آبدات دعوا داریم و در مورد حفظ و مراقبت آبدات کارهای فعلاً جریان دارد. »

login or register a new account.

موضوعات مرتبط

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر