زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

​نی: آزادی بیان و رسانه ها درگفتگوهای صلح زیر پا نشوند

​نی: آزادی بیان و رسانه ها درگفتگوهای صلح زیر پا نشوند

author avatar
14 Sep 2020 - 14:44
​نی: آزادی بیان و رسانه ها درگفتگوهای صلح زیر پا نشوند
author avatar
14 Sep 2020 - 14:44

کابل (پژواک، ۲۴ سنبله ٩٩): خبرنگاران شامل یک نظرسنجی، آتش بس، رعایت ارزش های دین اسلام با در نظر داشت قوانین ملی و حمایت از آزادی بیان و حقوق زنان را به عنوان خواست های شان از مذاکره کننده گان صلح مطرح کرده اند.  

گفتگوهای صلح میان افغان به هدف پایان دادن به جنگ حدود چهار دهه افغانستان در (۲۲ سنبله ۱۳۹۹) در قطر آغاز شده است.

مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی (نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان) امروز در یک نشست خبری در کابل گفت که این نهاد در مرکز و ولایت های کشور با شماری از خبرنگاران و مسئولان رسانه گفتگو کرده است.

او جزییات در مورد چگونگی انجام این نظرسنجی ارایه نکرد، اما افزود که نتیجه نظرسنجی بیانگر آن است که  شماری از خبرنگاران و رسانه ها نگران اند که مبادا حقوق اساسی خبرنگارن و رسانه ها در گفتگوهای صلح میان افغانان زیر پا نشوند.

وی گفت که خبرنگاران در این نظر سنجی، توافق دو طرف به آتش بس سرتاسری، رعایت ارزش های دین مقدس اسلام با در نظر داشت قوانین ملی، حمایت از آزادی و حقوق زنان مخصوصا «زنان ژورنالست» و حفظ و حمایت از آزادی بیان، رسانه ها و خبرنگاران کشور را به عنوان خواست های اصلی شان در مذاکرت بین الافغانی صلح مطرح کرده اند.

رییس اجرایی نی می گوید که طالبان باید تعهد برای رعایت تمام قوانین رسانه یی و حق دسترسی به اطلاعات در جریان مذاکرات را داشته باشد. او می گوید که هیچ نوع سانسور بر رسانه ها قابل پذیرش نیست.

او همچنان ياد اورشد که مذاکرات صلح نباید پشت درهای بسته صورت گیرد و باید در حضور رسانه های ملی و بین المللی این نشست ها برگزار شود و نتیجه گفتگوها در پایان هر دوره با مردم شریک گردد.

وی شکایت نموده گفت که برخی سخنگویان حکومت در حال حاضر نیز اطلاعات را در دسترس خبرنگاران قرار نمی دهند.

خلوتگر افزود:« حتی بعضی از سخنگویان با رسانه ها سلیقوی برخورد می کند، به بعضی از رسانه ها معلومات می دهند و به بعضی از رسانه ها معلومات نمی دهند و یا هم به نحوی پنهان می کند.»

او به تاکید افزود که دسترسی به اطلاعات حق مردم افغانستان بوده و تمام سخنگویان حکومت مکلف می باشند که به تمامی خبرنگارن یک سان و بدون برخورد سلیقوی معلومات بدهند.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر