زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

سعادتی: هیأت طالبان تا کنون موانع جدی در برابر پروسه صلح ایجاد نکرده اند

سعادتی: هیأت طالبان تا کنون موانع جدی در برابر پروسه صلح ایجاد نکرده اند

author avatar
19 Sep 2020 - 16:04
سعادتی: هیأت طالبان تا کنون موانع جدی در برابر پروسه صلح ایجاد نکرده اند
author avatar
19 Sep 2020 - 16:04

کابل (پژواک، ۲۹ سنبله ۹۹): معاون شورای عالى مصالحه ملی، فضای عمومی حاکم بر گفتگوهای دو جانبه، نسبتاً رضایت بخش دانسته و از هردو طرف خواست که موانع در برابر پروسه خلق نکنند تا به خوبی پيش برده شود.

اسدالله سعادتی معاون سیاسی شورای عالی مصالحه ی ملی، این مطلب را امروز در یک گفتمان، که در آن جوانان شش ولایت شرکت داشتند، بیان کرد.

جمشید دانشجو که به نمایندگی از جوانان ولايت پروان در این گفتمان صحبت می کرد، از گروه طالبان خواست که از فرصت پیش آمده استفاده اعظمی بکنند و کینه ها و کدورت را کنار بگذارند و به نیت نیک وارد گفتگو شوند.

وی از تشدید حملات طالبان در ولایت های مختلف کشور انتقاد کرده، گفت که از آغاز مذاکرات بین افغانی تا کنون در نتیجه درگیری میان طرفین، صدها تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شده اند.

موصوف علاوه کرد: «اگر (طالبان) حسن نیت نشان ندهند، به صلح واقعی دست نخواهیم یافت.»

ساره سیرت که به نمایندگی از جوانان و زنان شش ولایت زون مرکز صحبت می کرد، گفت که از پروسه صلح که از سوی مردم افغانستان به پیش می رود، حمایت می کنند و از هردو طرف می خواهند که در تحقق آرزوهای مردم افغانستان همکاری و هردو جانب منافع ملی و رفاه مردم افغانستان را مقدم تر از هر موضوع دیگر قرار بدهند.

موصوف افزود: «ما خواستار شفافیت در مذاکرات صلح و نتیجه آن استیم، مذاکرات و تصامیم در عقب دروازه های بسته گرفته نشود و باید هر لحظه گفتگوها و نتیجه آن با مردم شریک شود.»

بانو سیرت، از سایر کشورها و حامیان صلح خواست که پروسه صلح را حمایت و از مداخله در این پروسه جلوگیری کنند.

سپس اسدالله سعادتی معاون سیاسی شورای عالی مصالحه ی ملی، مالکیت اصلی جنگ و صلح را در نظام های دموکراتیک مربوط به مردم دانسته و گفت که این شورا معتقد است که دیدگاه­های جوانان، نهادهای مدنی، فعالان حقوق زن، فعالان حقوق بشر را در ارتباط به آینده و چگونگی پیش­برد پروسه داشته باشد.

وی افزود: «هر صلحی که نظر مردم، جوانان و زنان افغانستان را نداشته باشد، آن صلح پایدار نخواهد بود.»

موصوف، آغاز مذاکرات در قطر را فرصت تاریخی دانسته و می گوید که جای بسا خوشبختی است که همه جریان های سیاسی، احزاب، مردم و حکومت افغانستان دیدگاه مشترک دارند و از پروسه صلح حمایت می کنند، در حالی که در گذشته این حمایت وجود نداشت.

سعادتی، با بیان این که در حال حاضر گفتگوهای فشرده بین افغان ها به منظور توافق روی طرزالعمل جریان دارد، اظهار امید واری کرد که تا اخیر امروز طرزالعمل نهایی و بحث اصلی آغاز شود.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر