زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

« جوانب مذاکره کننده بخاطر حفظ منافع علیاى کشور به موافقه برسند»

« جوانب مذاکره کننده بخاطر حفظ منافع علیاى کشور به موافقه برسند»

author avatar
20 Sep 2020 - 14:27
« جوانب مذاکره کننده بخاطر حفظ منافع علیاى کشور به موافقه برسند»
author avatar
20 Sep 2020 - 14:27

کابل( پژواک،۳۰ سنبله ۹۹): نمايندگان احزاب سیاسی افغانستان از هيأت مذاکره کننده خواستند که موانع از سر راه ادامه گفتگوهای بین الافغانی از میان بردارند، و بخاطر حفظ منافع علیا وتامين صلح  وثبات دايمى درکشور به موافقه برسند.

اين مطلب را نمايندگان احزاب سیاسی افغانستان، زیر نام «شورای مرکزی جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان» که متشکل از علمای دین، دانشمندان و نویسندگان، نخبه های سیاسی، بزرگان اقوام، فعالان زن و جوانان می باشد، امروز ٣٠ سنبله ، در نشست خبرى درکابل بيان داشتند.    

گل رحمان قاضی رییس جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان دراين نشست گفت که  برنامه امروز به هدف سرعت و صحت در مذاکرات که  میان افغانان است، راه اندازى شده است.

وى مى گويد که خواست اشتراک کنندگان اين نشست از هر دو طرف مذاکره کننده اين است که  هرچه زودتر بخاطر منافع علیا و صلح دایمی در  کشور به موافقه برسند.  

در این نشست قطعنامه‌اى هشت ماده‌ى نيز به خوانش گرفته شد که درآن گفته شده است:

۱- ما از دو طرف مذاکره کننده مجددانه تقاضا می کنیم که رسیدن به صلح دایمی و پایان نهایی جنگ را بالاترین مصلحت وضرورت حیاتی در کشور پنداشته تمام تلاش های خود را به خاطر تحقق این هدف سترگ و مقدس، به کار گیرند.

۲- ما از هر دو جانب مذاکره قاطعانه می خواهیم که هر نوع موانع را از سر راه ادامه گفتگوهای بین الافغانی از میان بردارند، در راه پیشرفت درست این پروسه، سنگ اندازی و ممانعت نکنند، و به هیچ کس موقع ندهند که این هدف بزرگ و مقدس و خواست ملت افغانستان را آسیب برساند.

۳- برای انجام مذاکرات نتیجه بخش بین الافغانی، نیاز است که میان اطراف گفتگو کننده فضای اعتماد به وجود آید، جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان از هر دو جهت می خواهند که برای ایجاد فضای اعتماد، گام های جدی بردارند؛ زیرا با تاخیر هر روز، در دو طرف جبهه افغان ها کشته شده و افغانستان ویران می گردد. علاوه بر آن، اعتماد به صلح نیز کمتر گردیده زمینه مداخلات مخالفین صلح بیشتر می شود.

۴- شماری از مسوولین، در بیانات و مصاحبه های شان از کلماتی کار می گیرند که به جای اعتماد، فضای بی اعتمادی را به بار می آورد و موجب تشویق بیشتر مردم می گردد. خواست ما از مسوولین هر دو طرف آن است که در جریان اظهارات و سخنرانی های شان از ادبیاتی استفاده نمایند که باعث ایجاد فضای اعتماد شود و از بکارگیری ادبیاتی که فضای اعتماد را مغشوش می سازد، خودداری ورزند.

۵- برای آنکه گفتگوهای بین الافغانی نتیجه بخش باشد، در جریان مذاکرات باید روی مسایل بنیادین و طرزالعمل ها تمرکز شود و بحث روی تفصیلات آن که روند مذاکرات را به درازا می کشد، طبق آن طرزالعمل به کمیسیون های متخصص مورد اعتماد هر دو طرف واگذار گردد تا در مراحل بعدی روی آن بحث صورت گیرد و حل و فصل گردد.

۶- از هر دو جهت مذاکره کننده تقاضا داریم که با ترکيب یک هیئت ده نفری ناظر و مشوره دهنده از طرف ملت، که متشکل از علمای دینی، استادان پوهنتون  ها و خبرگان عرصه حل منازعات سیاسی باشند، رضایت نشان دهند تا در امر تسهیل  مذاکره  و تقریب نظریات دو طرف، همکاری نمایند، تا در حالت بن بست به کدام جهت خارجی محتاج نگردیم.

۷- یک بار دیگر تاکید و پافشاری می کنیم که باید مذاکرات در میان افغانها باقی بماند؛ زیرا که مداخله هر کشور دیگر ، ممکن است روند مذاکرات را مغلق ساخته و در نتیجه تضاد منافع میان کشور ها، صلح در کشور ما را به ناکامی مواجه سازد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر