زبان

آیا حساب کاربری در سایت پژواک ندارید؟

برای اشتراک اینجا کلیک کنید.

اعتراض کنندگان در فارياب خواهان عملى شدن برنامۀ ” دسترخوان ملى” شدند

اعتراض کنندگان در فارياب خواهان عملى شدن برنامۀ ” دسترخوان ملى” شدند

author avatar
20 Sep 2020 - 17:32
اعتراض کنندگان در فارياب خواهان عملى شدن برنامۀ ” دسترخوان ملى” شدند
author avatar
20 Sep 2020 - 17:32

ميمنه(پژواک، ٣٠ سنبله ٩٩) : ده ها تن ازباشنده هاى شهر میمنه با راه پیمایی و  تجمع در برابر دفترولایت از حکومت مرکزی خواستند که، برنامه دسترخوان ملی را عملی گردد در غیر آن به دادخواهی شان ادامه میدهند.

اين معترضین که تعداد انها به یکصد تن میرسید امروز ٣٠ سنبله، با صدور قطعنامه اى ۹ ماده ای گفتند که  نماینده گان پارلمان که موتر های زرهى و معاش دوصد هزار افغانگی دارند با شکم سیر از حال مردم گرسنه خبر ندارند نبايد مانع عملی شدن برنامه دسترخوان شوند. 

محمد اعظم یوسفزی یکی از این معترضین به پژواک گفت که  اکثریت مطلق مردم در وضعیت بد اقتصادی قرار دارند، فقر و تنگدستی و مهاجرت هر روز افزایش می يابد ، فرصت کار وجود ندارد ، پارلمان نبايد با برنامه دسترخوان ملى مخالفت کند ومانع تطبیق آن شوند.

بشیر احمد یکی دیگر از اعضای شوراهای انکشافی می گوید، هدف دادخواهی شان اینست که برنامه دسترخوان ملی درفارياب آغاز گردد ونبايد نمايندگان مردم درولسى جرگه بيش ازاين مانع اين پروسه گردند .

راه پیمان قطعنامه ۹ ماده ی را صادر کرده از رهبری ولایت خواستند که پیام آنان را به حکومت مرکزی وسیله شوند تا برنامه فرعی دسترخوان ملی در فاریاب آغاز گردد.

در قطعنامه چنین آمده بود که  اعضای ۵۹ کلستر و ۲۷۹ شورای انکشافی مربوط ولسوالی های اطراف شهر و ولسوالی های بلچراغ، اندخوی، قرغان و خانچارباغ خواهان تطبیق هرچه عاجل برنامه دسترخوان ملی هستند، از حکومت نان میخواهند، برنامه دسترخوان ملی دوامدار باشد، تمام ارگانها در تطبیق برنامه همکاری کنند، کسانی که مانع دسترخوان ملی شده اند از مداخله دست برداشته از جیب شخصی شان به مردم کمک و موسسات خیریه را همآهنگ سازند، در صورتی که به خواست های شان توجه نشود به دادخواهی ادامه میدهند.

اما سید زین الدین عابدی رییس شبکه نهاد های جامعه مدنی فاریاب ضمن حمایت از موضوعگیری و مخالفت پارلمان در خصوص تطبیق برنامه دسترخوان ملی می گوید که، کسانی با القاب رییس کلستر، شورا، ارباب و وکیل گذر امروز دست به راه پیمایی زده خواهان عملی شدند به هیچ وجه نماینده مرده شده نمیتوانند یک مشت افراد دلال، استفاده جو و مافیا هستند در تطبیق دسترخوان ملی منفعت شخصی خود را بیشتر می دانند.

عابدی گفت که اعتراض کننده گان امروزی در گذشته از نام شورا، ارباب و وکالت قریه، بیشترین کمک های موسسات و ادارات حکومتی را که بنام افراد فقیر جامعه باید توزیع میشد بلعیدند حالا اندکی چانس استفاده کمتر شده بیکار و بی پول شدند خود را خادم و علمبردار صدای مردم جلوه میدهند.

وی گفت که جامعه مدنی هیچکاه مخالف برنامه ملی که به مردم نان بدهد نیست، اما شرط اساسی آنست که مستحقین درست شناسایی شود، پروسه شفاف و از آن نظارت صورت گیرد، اشتغالزا باشد و مردم را مفتخور عادت ندهد؛ اما باور دارد که شفاف نخواهد بود.

بابر جمال عضو ولسی جرگه در رابطه به راه پیمایی امروزی می گوید، برنامه ی را که حکومت روی دست گرفته دسترخوان ملی نیست؛ بلکه دسترخوان دزدی است میخواهند مانند برنامه های ناکام توزیع نان، مبارزه با کرونا و توزیع ۴ نیم کیلو گندم پول ملت را دزدی کنند. 

جمال گفت ‌که حکومت با ابطال ۱۷ پروژه ملی که ۳۳۶ میلیون هزینه داشت، ۲۴۰ میلیون را در برنامه دسترخوان ملی و ۴۰ میلیون را غرض کار های اداری برنامه اختصاص داده و سرنوشت ۵۶ میلیون روشن نیست در کجاست؟

موصوف علاوه کرد که، پارلمان طرح بدیل دسترخوان ملی را دارد که، در سطح کشور ۱۷۰ هزار معلم، ده ها هزار ورثه شهدا و هزاران مامور بست ۵ و ۶ وجود دارد با معاش ناچیزی در نظام کار می کنند لازم به است به این قشر محروم کمک شود نباید پول به دست دزدان و افراد فاسد قرار گیرد.

login or register a new account.

تماس با ما

ارسال گزارش

آژانس خبری پژواک علاقمند است تا گزارش های شما را نشر کند. در صورت تمایل با کلیک کردن بر روی این لینک با ما تماس بگیرید.

اپلیکیشن موبایل پژواک

اپلیکیشن پژواک را بر روی تلفن هوشمند خود نصب کنید تا آخرین خبرهای ما را دریافت کنید. بیشتر